Útikalauz a káoszhoz: a hazugság – Videón Kleiber Judit nyelvész előadása Útikalauz a káoszhoz: a hazugság – Videón Kleiber Judit nyelvész előadása

Útikalauz a káoszhoz: a hazugság – Videón Kleiber Judit nyelvész előadása

Mit tekintünk hazugságnak? Minden hazugság megvetendő? Hogyan változik a hazugság megítélése a különböző kultúrákban? Milyen nyelvi eszközök szolgálnak a becsapás felismerésére? Mi alapján vonunk le következtetéseket? Miért fontos a következtetéseink minősége a döntéseink szempontjából? Mit értünk sugallt állítások alatt? Miként kezeljük a mellébeszélést és a féligazságokat? Ezekre a kérdésekre is válaszolt Kleiber Judit nyelvész a Középiskolai MTA Alumni Program keretében tartott előadásában.

TOVÁBB
Útikalauz a káoszhoz: tények és tudomány – Videón Tuboly Ádám előadása Útikalauz a káoszhoz: tények és tudomány – Videón Tuboly Ádám előadása

Útikalauz a káoszhoz: tények és tudomány – Videón Tuboly Ádám előadása

Hogyan kapcsolódik a ruhaválasztásunk a hideg racionalitáshoz? Mit jelent valójában a tudomány? Melyek az erősségei és a hibái? Mit nevezünk tényeknek? Hogyan segítenek a dinoszauruszok a tények megértésében? Mennyire tekinthető befejezettnek a tudomány? Ezekre a kérdésekre is választ adott Tuboly Ádám tudományfilozófus a Középiskolai MTA Alumni Program keretében tartott előadásában.

TOVÁBB
Útikalauz a káoszhoz: kijózanító véletlenek – Videón Keszthelyi Gabriella előadása Útikalauz a káoszhoz: kijózanító véletlenek – Videón Keszthelyi Gabriella előadása

Útikalauz a káoszhoz: kijózanító véletlenek – Videón Keszthelyi Gabriella előadása

Mit jelent a születésnap-paradoxon? Hogyan fordulhat elő, hogy egy az álmunkban látott szimbólum később a nézett sorozatunkban is megjelenik? Milyen kapcsolat van a káosz és egy Szűz Mária-mintára égett pirítós között? Valóban igaz-e, hogy ami véletlen, az előrejelezhetetlen? Ezekre a kérdésekre is választ adott Keszthelyi Gabriella matematikus a Középiskolai MTA Alumni Program keretében tartott előadásában.

TOVÁBB
Útikalauz a káoszhoz:  a tudományos műveltség – Videón Zemplén Gábor tudománytörténész előadása Útikalauz a káoszhoz:  a tudományos műveltség – Videón Zemplén Gábor tudománytörténész előadása

Útikalauz a káoszhoz: a tudományos műveltség – Videón Zemplén Gábor tudománytörténész előadása

Milyen volt a tudomány régen? Miért szikrázott egy angol filozófus zoknija éjszakánként? Hogyan születnek a tények? Milyen a tudomány természete? Mi köze volt Benjamin Franklinnek a pulykákhoz? Mitől védi meg a tudomány a társadalom tagjait? Ezekre a kérdésekre is válaszolt Zemplén Gábor tudománytörténész a Középiskolai MTA Alumni Program keretében tartott előadásában.

TOVÁBB
Útikalauz a káoszhoz: a manipuláció nyelvi eszközei – Videón Schnell Zsuzsanna kognitív nyelvész előadása Útikalauz a káoszhoz: a manipuláció nyelvi eszközei – Videón Schnell Zsuzsanna kognitív nyelvész előadása

Útikalauz a káoszhoz: a manipuláció nyelvi eszközei – Videón Schnell Zsuzsanna kognitív nyelvész előadása

Mit jelent a „mentek” szó? Hogyan kommunikál Jane Austen főhősnője? Mik azok a szókratészi kérdések? Mi a sikeres társalgás alapja? Melyek a manipuláció nyelvi eszközei? Miért fontos, hogy milyen véleménybuborékban élünk? Ezekre a kérdésekre is választ adott Schnell Zsuzsanna kommunikációkutató a Középiskolai MTA Alumni Program keretében tartott előadásában.

TOVÁBB
Útikalauz a káoszhoz: középiskolásoknak készített videókat az Akadémia Útikalauz a káoszhoz: középiskolásoknak készített videókat az Akadémia

Útikalauz a káoszhoz: középiskolásoknak készített videókat az Akadémia

Honnan veheti észre valaki, ha hamis adatokkal és érvekkel próbálják manipulálni? Útikalauz a tényekhez egy tények utáni világban címmel rövid videókat tett közzé a Magyar Tudományos Akadémia. A Középiskolai MTA Alumni Program keretében készült előadás-sorozat a mai, hazugságokkal teli világban való eligazodáshoz kínál kapaszkodókat.

TOVÁBB
Az atombomba feltalálásától a nukleáris fegyverek betiltásáig – Videón Nagyné Rózsa Erzsébet, az MTA doktora Alumni-előadása Az atombomba feltalálásától a nukleáris fegyverek betiltásáig – Videón Nagyné Rózsa Erzsébet, az MTA doktora Alumni-előadása

Az atombomba feltalálásától a nukleáris fegyverek betiltásáig – Videón Nagyné Rózsa Erzsébet, az MTA doktora Alumni-előadása

Atomsorompó, atomcsend, atomfegyvermentes övezetek – fogalmak, amelyekkel gyakran találkozhatunk, de azt már sokkal kevesebben tudják, hogy mit is jelentenek. A választ a budapesti Teleki Blanka Gimnázium diákjainak  Nagyné Rózsa Erzsébet, az MTA doktora, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem egyetemi tanára adta meg, aki a Középiskolai MTA Alumni Program keretében tartott előadásán arról is beszélt, hogy feltartóztathatók-e a nukleáris fegyverek.

A Gödöllői Református Líceum Gimnázium csapata nyerte meg a Középiskolai MTA Alumni Program tanulmányi versenyét A Gödöllői Református Líceum Gimnázium csapata nyerte meg a Középiskolai MTA Alumni Program tanulmányi versenyét

A Gödöllői Református Líceum Gimnázium csapata nyerte meg a Középiskolai MTA Alumni Program tanulmányi versenyét

Szombaton kora délután kiderült, hogy a Trifolium, vagyis a Gödöllői Református Líceum Gimnázium csapatának tagjai utazhatnak a Franciaországban épülő kísérleti fúziós erőműhöz, az ITER-hez. Ők bizonyultak ugyanis a legjobbnak a Középiskolai MTA Alumni Program keretében szervezett tanulmányi verseny döntőjében, amelynek fő témája a klímaváltozás és a fenntarthatóság volt.

TOVÁBB
Veszprémben indult hivatalosan is útjára a Középiskolai MTA Alumni Program – Film és képek az eseményről Veszprémben indult hivatalosan is útjára a Középiskolai MTA Alumni Program – Film és képek az eseményről

Veszprémben indult hivatalosan is útjára a Középiskolai MTA Alumni Program – Film és képek az eseményről

A veszprémi Lovassy László Gimnázium adott helyet a Magyar Tudományos Akadémia új, középiskolásokat célzó programja 2021. október 15-én tartott hivatalos megnyitójának. Freund Tamás MTA-elnök – aki maga is ebbe a gimnáziumba járt – és Schultz Zoltán igazgató köszöntőjét követően négy, ma kutatóként dolgozó öregdiák mesélt a gimnazistáknak a kutatóélet izgalmairól.

TOVÁBB

Műholdas felvételek és térinformatikai rendszerek – Videón Sík András geográfus a Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása Műholdas felvételek és térinformatikai rendszerek – Videón Sík András geográfus a Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása

Műholdas felvételek és térinformatikai rendszerek – Videón Sík András geográfus a Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása

Van-e Budapesttől 100 km-re olyan hely, ahol csak nagyon kevés ember járt még? Miként tudjuk a városligeti fákat informatikai adatokká alakítani? Hogyan segítenek a műholdak a klímaváltozás folyamatának megismerésében? Többek között ezekre a kérdésekre is válaszokat kaphatunk Sík András geográfusnak a Középiskolai MTA Alumni Program keretében gimnazistáknak tartott előadásából.

TOVÁBB
A tudományos megismerés folyamata – Videón Simon Ferenc fizikus Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása A tudományos megismerés folyamata – Videón Simon Ferenc fizikus Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása

A tudományos megismerés folyamata – Videón Simon Ferenc fizikus Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása

Mire használjuk Ockham borotváját? Vajon olcsóbb lett-e Newtontól a kenyér? Valóban köze van mindnyájunknak a kvantummechanikához? És miért van szükségünk krízisekre még a tudományos megismerés folyamatában is? Többek között ezeken a kérdéseken át vezetett közelebb a tudományos paradigmák izgalmas változásaihoz Simon Ferenc fizikus a Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadásában.

TOVÁBB
A világ keletkezése: ősrobbanás és teremtés – Videón Horváth Dezső fizikus Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása A világ keletkezése: ősrobbanás és teremtés – Videón Horváth Dezső fizikus Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása

A világ keletkezése: ősrobbanás és teremtés – Videón Horváth Dezső fizikus Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása

Miért van éjjel sötét? Mit tudunk a táguló világegyetem méretéről, koráról vagy épp a sötét energiáról? Elfogadják-e a vallások az ősrobbanást teremtésnek? És mit gondolt az „ősrobbanásról” Szent Ágoston több mint 1500 évvel azelőtt, hogy az elmélet a fizikában megjelent volna? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ Horváth Dezső fizikus a Középiskolai MTA Alumni Program keretében gimnazistáknak tartott előadásában.

TOVÁBB
Uros apát temploma és helye az európai művészettörténetben – Videón Takács Imre művészettörténész Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása Uros apát temploma és helye az európai művészettörténetben – Videón Takács Imre művészettörténész Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása

Uros apát temploma és helye az európai művészettörténetben – Videón Takács Imre művészettörténész Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása

Miként lehet egy templom egyszerre három templom? Hogyan árulkodhat egy befalazott ablak az épület eredeti ritmusáról? Milyen eszközökkel tudjuk felismerni az építészettörténeti rétegeket egy épületen belüli összevisszaságban? És hogyan tört be Pannonhalmára „a legmodernebb avantgárd” az 1220-as években? Többek között ezeket a kérdéseket érintve tárta fel diákokból álló hallgatósága előtt a Pannonhalmi Bencés Főapátság templomának titkait Takács Imre művészettörténész Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása.

TOVÁBB

Tematikus csomagok az MTA Alumni Programban

Kutatók segítségével olyan tematikus ajánlatokat (témacsomagokat) dolgoztunk ki, amelyek segíthetik a kapcsolattartók és kollégáik munkáját az Alumni-események megszervezésében, főleg a témák és a kutatók kiválasztásában, meghívásában. Minden témacsomag tartalmazza az általunk javasolt előadástémákat, valamint az egyes témákhoz meghívható előadókat. Az egyes témacsomagokat részletekben és egészben (például egy témahéten, iskolanapon) is lehet használni.

TOVÁBB

Klímaváltozás

Zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről

TOVÁBB
  • 72 találat
  • További