Útikalauz a káoszhoz: a hazugság – Videón Kleiber Judit nyelvész előadása
Mit tekintünk hazugságnak? Minden hazugság megvetendő? Hogyan változik a hazugság megítélése a különböző kultúrákban? Milyen nyelvi eszközök szolgálnak a becsapás felismerésére? Mi alapján vonunk le következtetéseket? Miért fontos a következtetéseink minősége a döntéseink szempontjából? Mit értünk sugallt állítások alatt? Miként kezeljük a mellébeszélést és a féligazságokat? Ezekre a kérdésekre is válaszolt Kleiber Judit nyelvész a Középiskolai MTA Alumni Program keretében tartott előadásában.
TOVÁBBÚtikalauz a káoszhoz: tények és tudomány – Videón Tuboly Ádám előadása
Hogyan kapcsolódik a ruhaválasztásunk a hideg racionalitáshoz? Mit jelent valójában a tudomány? Melyek az erősségei és a hibái? Mit nevezünk tényeknek? Hogyan segítenek a dinoszauruszok a tények megértésében? Mennyire tekinthető befejezettnek a tudomány? Ezekre a kérdésekre is választ adott Tuboly Ádám tudományfilozófus a Középiskolai MTA Alumni Program keretében tartott előadásában.
TOVÁBBÚtikalauz a káoszhoz: kijózanító véletlenek – Videón Keszthelyi Gabriella előadása
Mit jelent a születésnap-paradoxon? Hogyan fordulhat elő, hogy egy az álmunkban látott szimbólum később a nézett sorozatunkban is megjelenik? Milyen kapcsolat van a káosz és egy Szűz Mária-mintára égett pirítós között? Valóban igaz-e, hogy ami véletlen, az előrejelezhetetlen? Ezekre a kérdésekre is választ adott Keszthelyi Gabriella matematikus a Középiskolai MTA Alumni Program keretében tartott előadásában.
TOVÁBBÚtikalauz a káoszhoz: a tudományos műveltség – Videón Zemplén Gábor tudománytörténész előadása
Milyen volt a tudomány régen? Miért szikrázott egy angol filozófus zoknija éjszakánként? Hogyan születnek a tények? Milyen a tudomány természete? Mi köze volt Benjamin Franklinnek a pulykákhoz? Mitől védi meg a tudomány a társadalom tagjait? Ezekre a kérdésekre is válaszolt Zemplén Gábor tudománytörténész a Középiskolai MTA Alumni Program keretében tartott előadásában.
TOVÁBBÚtikalauz a káoszhoz: a manipuláció nyelvi eszközei – Videón Schnell Zsuzsanna kognitív nyelvész előadása
Mit jelent a „mentek” szó? Hogyan kommunikál Jane Austen főhősnője? Mik azok a szókratészi kérdések? Mi a sikeres társalgás alapja? Melyek a manipuláció nyelvi eszközei? Miért fontos, hogy milyen véleménybuborékban élünk? Ezekre a kérdésekre is választ adott Schnell Zsuzsanna kommunikációkutató a Középiskolai MTA Alumni Program keretében tartott előadásában.
TOVÁBBÚtikalauz a káoszhoz: középiskolásoknak készített videókat az Akadémia
Honnan veheti észre valaki, ha hamis adatokkal és érvekkel próbálják manipulálni? Útikalauz a tényekhez egy tények utáni világban címmel rövid videókat tett közzé a Magyar Tudományos Akadémia. A Középiskolai MTA Alumni Program keretében készült előadás-sorozat a mai, hazugságokkal teli világban való eligazodáshoz kínál kapaszkodókat.
TOVÁBBAktivitási verseny iskolák és szervező tanárok számára
Az idei tanév legtöbb Alumni-eseményét megrendező iskolák és a legtöbb Alumni-rendezvényt megszervező tanárok munkáját díjazzuk. Részletek, határidők, nevezés a cikkben.
TOVÁBBAz atombomba feltalálásától a nukleáris fegyverek betiltásáig – Videón Nagyné Rózsa Erzsébet, az MTA doktora Alumni-előadása
Atomsorompó, atomcsend, atomfegyvermentes övezetek – fogalmak, amelyekkel gyakran találkozhatunk, de azt már sokkal kevesebben tudják, hogy mit is jelentenek. A választ a budapesti Teleki Blanka Gimnázium diákjainak Nagyné Rózsa Erzsébet, az MTA doktora, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem egyetemi tanára adta meg, aki a Középiskolai MTA Alumni Program keretében tartott előadásán arról is beszélt, hogy feltartóztathatók-e a nukleáris fegyverek.
A Gödöllői Református Líceum Gimnázium csapata nyerte meg a Középiskolai MTA Alumni Program tanulmányi versenyét
Szombaton kora délután kiderült, hogy a Trifolium, vagyis a Gödöllői Református Líceum Gimnázium csapatának tagjai utazhatnak a Franciaországban épülő kísérleti fúziós erőműhöz, az ITER-hez. Ők bizonyultak ugyanis a legjobbnak a Középiskolai MTA Alumni Program keretében szervezett tanulmányi verseny döntőjében, amelynek fő témája a klímaváltozás és a fenntarthatóság volt.
TOVÁBBVeszprémben indult hivatalosan is útjára a Középiskolai MTA Alumni Program – Film és képek az eseményről
A veszprémi Lovassy László Gimnázium adott helyet a Magyar Tudományos Akadémia új, középiskolásokat célzó programja 2021. október 15-én tartott hivatalos megnyitójának. Freund Tamás MTA-elnök – aki maga is ebbe a gimnáziumba járt – és Schultz Zoltán igazgató köszöntőjét követően négy, ma kutatóként dolgozó öregdiák mesélt a gimnazistáknak a kutatóélet izgalmairól.
TOVÁBBMűholdas felvételek és térinformatikai rendszerek – Videón Sík András geográfus a Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása
Van-e Budapesttől 100 km-re olyan hely, ahol csak nagyon kevés ember járt még? Miként tudjuk a városligeti fákat informatikai adatokká alakítani? Hogyan segítenek a műholdak a klímaváltozás folyamatának megismerésében? Többek között ezekre a kérdésekre is válaszokat kaphatunk Sík András geográfusnak a Középiskolai MTA Alumni Program keretében gimnazistáknak tartott előadásából.
TOVÁBBA tudományos megismerés folyamata – Videón Simon Ferenc fizikus Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása
Mire használjuk Ockham borotváját? Vajon olcsóbb lett-e Newtontól a kenyér? Valóban köze van mindnyájunknak a kvantummechanikához? És miért van szükségünk krízisekre még a tudományos megismerés folyamatában is? Többek között ezeken a kérdéseken át vezetett közelebb a tudományos paradigmák izgalmas változásaihoz Simon Ferenc fizikus a Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadásában.
TOVÁBBA világ keletkezése: ősrobbanás és teremtés – Videón Horváth Dezső fizikus Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása
Miért van éjjel sötét? Mit tudunk a táguló világegyetem méretéről, koráról vagy épp a sötét energiáról? Elfogadják-e a vallások az ősrobbanást teremtésnek? És mit gondolt az „ősrobbanásról” Szent Ágoston több mint 1500 évvel azelőtt, hogy az elmélet a fizikában megjelent volna? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ Horváth Dezső fizikus a Középiskolai MTA Alumni Program keretében gimnazistáknak tartott előadásában.
TOVÁBBHogyan váljunk boldog kutatóvá? – Videón Trócsányi Zoltán fizikus, akadémikus a Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása
Mi kell ahhoz, hogy az ember kiteljesedjen és boldoggá váljon? Mi a különbség a siker és a boldogság között? És mi köze mindennek a repüléshez? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ Trócsányi Zoltán fizikus a Középiskolai MTA Alumni Program keretében gimnazistáknak tartott előadásában.
TOVÁBBUros apát temploma és helye az európai művészettörténetben – Videón Takács Imre művészettörténész Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása
Miként lehet egy templom egyszerre három templom? Hogyan árulkodhat egy befalazott ablak az épület eredeti ritmusáról? Milyen eszközökkel tudjuk felismerni az építészettörténeti rétegeket egy épületen belüli összevisszaságban? És hogyan tört be Pannonhalmára „a legmodernebb avantgárd” az 1220-as években? Többek között ezeket a kérdéseket érintve tárta fel diákokból álló hallgatósága előtt a Pannonhalmi Bencés Főapátság templomának titkait Takács Imre művészettörténész Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása.
TOVÁBBHogyan beszélgetnek az idegsejtek, és hogyan hallgatják őket az agykutatók? – Videón Szabadics János biológusnak a Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása
Hogyan jutott el egy fiatal a csiga idegsejtjeinek vizsgálatától a legmodernebb hazai és külföldi laboratóriumokban folytatott, a memóriáért felelős agyterületekkel kapcsolatos kutatásokig? Kiderült Szabadics János előadásából.
TOVÁBBTematikus csomagok az MTA Alumni Programban
Kutatók segítségével olyan tematikus ajánlatokat (témacsomagokat) dolgoztunk ki, amelyek segíthetik a kapcsolattartók és kollégáik munkáját az Alumni-események megszervezésében, főleg a témák és a kutatók kiválasztásában, meghívásában. Minden témacsomag tartalmazza az általunk javasolt előadástémákat, valamint az egyes témákhoz meghívható előadókat. Az egyes témacsomagokat részletekben és egészben (például egy témahéten, iskolanapon) is lehet használni.
TOVÁBBAz egyik legaktívabb iskolában már év eleje óta zajlanak az előadások
Budapest XIV. Kerületi Teleki Blanka Gimnázium – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
TOVÁBBKutatók a Mátyás Király Gimnáziumban
Mátyás Király Gimnázium – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
TOVÁBBRobotika a XXII. Kerületi Budai Nagy Antal Gimnáziumban
XXII. Kerületi Budai Nagy Antal Gimnázium – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
TOVÁBBKutatók a határon túl – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
Apáczai Csere János Elméleti Líceum – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
TOVÁBBAz Oros Café is írt az Orosházi Táncsics Mihály Gimnázium és Kollégiumban tartott őszi előadásokról
Orosházi Táncsics Mihály Gimnázium és Kollégium – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
TOVÁBBKutatók a Tóth Árpád Gimnáziumban
Tóth Árpád Gimnázium – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
TOVÁBBKutatók a Kecskeméti Bányai Júlia Gimnáziumban
Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
TOVÁBBKutatók a Hőgyes Endre Gimnáziumban
Hőgyes Endre Gimnázium – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
TOVÁBBKutatók a Deák Téri Evangélikus Gimnáziumban
Deák Téri Evangélikus Gimnázium – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
TOVÁBBKutatók a Kiskunhalasi Bibó István Gimnáziumban
Bibó István Gimnázium – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
TOVÁBBKutatók a XIV. Kerületi Teleki Blanka Gimnáziumban
Budapest XIV. Kerületi Teleki Blanka Gimnázium – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
TOVÁBBKutatók a Szent Margit Gimnáziumban
Szent Margit Gimnázium – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
TOVÁBBKlímaváltozás
Zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium – Beszámoló a Középiskolai MTA Alumni Program rendezvényeiről
TOVÁBB- 72 találat