Magyar Tudomány Ünnepe 2024
A Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program eseményei
TOVÁBBA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program eseményei
TOVÁBBTelepülések lélekszáma és az iskolát kezdő gyermekek fejlődési profiljához illesztett módszertani fejlesztés. Országos Neveléstudományi Konferencia – „Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban.” ELTE PPK, Budapest, október 26-28.
TOVÁBBAz MTA-ELTE Matematikai Tanuláselméleti Kutatócsoport tagjainak legutóbb megjelent tudományos közleménye
TOVÁBB2024-ben jelent meg a Journal of Computers in Education című D1-es folyóirat 1. számában az MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoport tagjainak tanulmánya
TOVÁBBA 2024 augusztusában Cipruson megrendezett konferencián több mint négyezer oktatáskutató találkozott. A kutatócsoport több szekcióban is részt vett, melyeken a 2021-ben indított kutatás-fejlesztési programjuk egyes elemeit, valamint a program eddigi eredményeit mutatták be.
TOVÁBBA 2019/20-as pilot kezdeményezés óta a European Geosciences Union (EGU) tizenegy európai országban nevezett és képzett ki az EGU földtudományi oktatással kapcsolatos országfelelőseinek (EGU GEFO – EGU Geoscience Education Field Officer), akik szakmai továbbképzést biztosítanak hazájukban a természettudományos és földrajztanároknak kifejezetten ebből a célból szervezett workshopokon, nyári iskolák keretében vagy konferenciákon.
TOVÁBB2024-ben jelent meg Habók Anita és Nguyen Thuy Lan Anh összehasonlító tanulmánya D1 besorolású folyóiratban, amelynek témája a felsőoktatási tanulmányokat végző hallgatók IKT attitűdjének és viselkedésének tanulmányozása volt a nyelvtanulásukhoz kapcsolódóan.
TOVÁBBMegjelent Habók Anita, Tun Zaw Oo és Magyar Andrea tanulmánya a Heliyon című Q1 besorolású folyóiratban (MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoport)
TOVÁBBA tanulók kognitív teszteken nyújtott teljesítményét a tényleges tudásuk és készségeik mellett számos affektív tényező befolyásolhatja, többek között a tesztmegoldási motiváció is.
TOVÁBBSzabó Csaba, az MTA-ELTE Matematikai Tanuláselméleti Kutatócsoport vezetője, Az elmélet és gyakorlat találkozása – elköteleződés és flow élmény elmélete az iskolában címmel tartott előadást, amely keretében a legfrissebb kutatások eredményeit is ismertette. Eszerint a megfelelő módszerek használata mellett az ELTE matematikatanár szakán a több mint 40 százalékról 17-re csökkent a lemorzsolódás, a vizsgaeredmények pedig 32 százalékkal javultak.
TOVÁBBCsapó Benő, az MTA doktora és a Szegedi Tudomány Egyetem professzora vezetésével indult el 2021-ben az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programja, amely megújult formában folytatása a 2016-ban Lovász László, az MTA korábbi elnöke által kezdeményezett és Patkós András által koordinált szakmódszertani kutatási programnak.
TOVÁBBA kora gyermekkori fejlődés, nevelés kérdései és annak hosszabb távú hatásai iránt az utóbbi néhány évtizedben nemzetközi és hazai színtéren is egyre élénkebb a kutatói érdeklődés, melynek hátterében a kora gyermekkori időszak és az azt biztosító nevelés, ellátás stratégiai szerepének a felismerése áll, ezzel összefüggés-ben pedig az a tény, hogy a kora gyermekkori nevelésbe történő beruházás hosszú távon társadalmi-gazdasági megtérülést eredményez.
TOVÁBBAz MTA-PTE Olvasási Fluencia Szövegértés Kutatócsoport kutatási eredményei szerint a magyar gyerekek szövegértési problémáinak gyökere az olvasásban rejlik, a tanulók negyede ugyanis már az olvasás technikáját sem sajátítja el jól az alsó tagozatban. Steklács Jánossal Gombár Gabriella beszélget a Tudástér című műsorban.
TOVÁBBMTA-ELTE Matematikai Tanuláselméleti Kutatócsoport az Revista de Educatión c. folyóiratban megjelent tudományos közleményének összefoglalója
TOVÁBBMájus 6-án a Magyar Sport Napja alkalmából a sport területén kiemelkedő oktatói, tudományos tevékenysége elismerésére Prof. Dr. Fülöp Márta Kemény Ferenc–díjat vehetett át Dr. Schmidt Ádám Sportért Felelős Államtitkártól. Fülöp Márta a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program Bírálóbizottságának munkájában 2021 óta vesz részt.
TOVÁBBAz MTA-ELTE Idegen Nyelvek Oktatása Kutatócsoport két közleménye jelent meg nemrégiben a középiskolások egyéni különbségeinek elemzéséről, amelynek célja, hogy megértsük milyen folyamatok irányítják a diákok önálló tanulását, amellyel közelebb juthatunk a probléma-alapú nyelvtanulás keretrendszeréhez.
TOVÁBBA magyar diákok 27 százaléka funkcionális analfabéta, az olvasási nehézségekkel küzdők kétharmada nem jut megfelelő szakmai segítséghez – többek között ez derült ki a legutóbbi PISA-felmérésen. A 15 éves diákok közel harmada az alapvető, a hétköznapi életben használt szövegtípusokat sem tudják értelmezni. Mi az oka a rendre alulteljesítésnek?
TOVÁBBMTA-ELTE Matematikai Tanuláselméleti Kutatócsoport Educational Assessment c. folyóiratban megjelent tudományos közleményének összefoglalója
TOVÁBB