Nemek közötti különbségek másodikosok olvasási teljesítményében és motivációjában
Megjelent Hódi Ágnes, Fejes József Balázs, Szenczi Beáta és Tóth Edit tanulmánya az International Journal of Educational Research című Q1 besorolású folyóiratban
Az MTA-SZTE Olvasás és Motiváció Kutatócsoport közleménye.
A kutatásban másodikos tanulók olvasási teljesítményét vizsgálták 6000 fős reprezentatív mintán különböző szövegformátumokban: folyamatos (pl. mesék, történetek), nem folyamatos (pl. táblázatok, ábrák) és kevert szövegekben (pl. tankönyvi szöveg, amelyben szöveg és ábra együtt szerepel). Az eredmények szerint a lányok minden területen jobban teljesítettek, valamint olvasási attitűdjük is kedvezőbb volt. Emellett a motiváció és a teljesítmény közötti kapcsolat az egyes szövegformátumokon nemek szerint eltért. Az eredmények arra utalnak, hogy az alkalmazott szövegek formátuma hozzájárulhat a nemek közötti teljesítménykülönbségekhez, amit érdemes figyelembe venni az olvasás mérése, a tantervi fejlesztés és a nemi különbségekre érzékeny pedagógiai gyakorlatot tekintve.
A tanulmány teljes szövege itt érhető el: