Történetek és hagyományok
Jancsák Csaba az MTA-SZTE Elbeszélt Történelem és Történelemtanítás Kutatócsoport vezetője szerepelt az M5 Ez itt a kérdés kultúrális műsorában 2021. január 7.-én.
Jancsák Csaba az MTA-SZTE Elbeszélt Történelem és Történelemtanítás Kutatócsoport vezetője szerepelt az M5 Ez itt a kérdés kultúrális műsorában 2021. január 7.-én.
A Canadian Journal of Physics nemzetközi folyóirat a Kutatócsoport tagjai öt beküldött cikkét is elfogadta.
Bevezető áttekintést adunk az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program céljairól, a gyakorló pedagógusokkal kialakított intenzív együttműködésről, az eredmények nemzetközi és hazai szakmai nyilvánossággal történt megismertetéséről. Röviden bemutatjuk a tematikus cikkgyűjtemény szerzőit.
Magyarországon először vizsgálta szisztematikus kutatás keretében az autizmussal élő gyermekek és felnőttek szüleinek életminőségét, pszichológiai jóllétét és az ezzel összefüggő tényezőket az MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport. A szakemberek létrehoztak egy az autizmussal élő kisiskolások befogadását elősegítő, az osztálytársak tudását formáló programot is, amelynek hatásait ugyancsak részletesen megvizsgálták.
A 2016-ban Lovász László által indított Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program kutatócsoport-vezetőinek javaslatára elismerésben részesültek a munkában részt vevő legkiemelkedőbb pedagógusok. A 2020. szeptember 4-én megrendezett oklevélátadás videofelvétele cikkünkben elérhető.
Hogyan érintette az autizmussal élőket és családjukat a járványhelyzet? Milyen nehézségekkel kellett szembenézniük, és milyen pozitív hozadéka lehet az intézkedéseknek? Győri Miklós, az ELTE BGGYK Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézet docense, az MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport vezetője számolt be az autizmussal élők társadalmi és gazdasági helyzetéről, a támogatásukat célzó nemzetközileg is egyedülálló kutatásokról, valamint a koronavírus által megváltozott élethelyzet hatásairól.
Miért utálják annyian az iskolai matekórákat? Mi a különbség feladat és probléma között? Hogyan lenne érdemes változtatni a középiskolai felvételiken? Mire jók a mesék és mire a zsákutcák? Hova utazhatunk a Repülő Iskolával? Az MTA Podcast új adásában a Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet kutatójával, Juhász Péterrel beszélget Gilicze Bálint.
Lovász László, az MTA elnökének kezdeményezésére a 2016-ban elindított kutatási program jelentős sikereket ért el. A programban kiváló munkát végző pedagógusok közül 56 főt az MTA elnöke elismerésben részesít.
Sajnálattal közöljük, hogy az országban kialakult járványügyi vészhelyzet miatt az MTA-székház minden rendezvényét elhalasztják vagy törlik. E rendelkezésnek megfelelően a 2020. március 27-re tervezett ünnepi ülés és oklevélátadás egy későbbi időpontban kerül megrendezésre.
Lovász László, az MTA elnöke példaértékű és hazai viszonylatban páratlan kezdeményezése jelentős hazai és nemzetközi sikereket ért el az elmúlt négy évben. A programban részt vevő 19 kutatócsoport rendszeresen szerepelt hazai és nemzetközi konferenciákon, több publikációjuk jelent meg hazai pedagógiai szaklapokban, valamint vezető nemzetközi tantárgy-pedagógiai folyóiratokban.
A művészetek segítségével könnyen élményszerűvé tehető a tanulás a gyermekek számára. Az élménnyel szerzett ismeret pedig szinte minden területen javítja a gyermekek kompetenciáit, bizonyítottan pozitívan hat a tanulmányi eredményeikre és a személyiségfejlődésükre is. Az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programja keretében több kutatócsoport is arra törekszik, hogy új módszerekkel járuljon hozzá a művészetpedagógiai képzés hatékonyságának növeléséhez. Eredményeikről harmadik alkalommal számoltak be.
A világ legnagyobb fizikatanár-szervezete, az International Research Group on Physics Teaching (GIREP) más társszervezetekkel együtt Budapesten rendezi idei nagy konferenciáját, július 1-5 között.