Podcast

Szerethető matematika – beszélgetés Juhász Péterrel

Miért utálják annyian az iskolai matekórákat? Mi a különbség feladat és probléma között? Hogyan lenne érdemes változtatni a középiskolai felvételiken? Mire jók a mesék és mire a zsákutcák? Hova utazhatunk a Repülő Iskolával? Az MTA Podcast új adásában a Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet kutatójával, Juhász Péterrel beszélget Gilicze Bálint.

2020. július 16. Gilicze Bálint

Az adás felvétele március közepén, még az új koronavírussal kapcsolatos korlátozások bevezetése előtt készült.

Feladatok

A beszélgetésben Juhász Péter két gondolkodtató feladatot, vagy ha úgy tetszik, problémát vázolt fel a hallgatóknak. A feladatok megoldása az adás végén 1:39:50-től hallható, aki gondolkodni szeretne rajtuk, jobban teszi, ha itt megállítja a lejátszást. A feladatok a következők:

  1. Barkochba játékot játszunk, játszótársunk gondolt egy számra 1 és 100 között.
    • Hány igen-nem kérdésből tudjuk kitalálni, mire gondolt?
    • Hány kérdésre van szükség akkor, ha a kérdéseket előre el kell küldenünk, és egyszerre kapjuk meg a válaszokat?
    • Hány kérdésre van szükség akkor, ha tudjuk, hogy egy válasz nem jön vissza?
  2. Van egy négyzet alakú “tortánk”.
    • Hogyan tudjuk úgy felvágni három részre, hogy mindenkinek ugyanakkora rész jusson a belsejéből és a kerületéből is?
    • Mi a helyzet akkor, ha az is kikötés, hogy három összefüggő darabra kell vágni a tortát?
    • Végül, mi a megoldás akkor, ha az is feltétel, hogy a szeletek konvexek legyenek? (Akinek a fogalom nem rémlene az iskolából: konvex az a síkidom, amelynek bármely két pontjához az őket összekötő szakasz is a síkidom belsejében van.)
    • Bónusz kérdés: Gondolkodjunk el azon is, ha nem három, hanem 4, 5 vagy akárhány részre szeretnénk felosztani a tortát!

További információk