14 kutatócsoport nyert a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának pályázatán – A nyertesek listája
A nevelés és az oktatás fejlesztésének új tudományos eredményekkel való megalapozása, a pedagógiai gyakorlat feltárása, valamint a tudásátadás és az értékközvetítés pedagógiai szemléletének és módszereinek megújítását célzó kutatások megvalósításának céljából hirdette meg immár negyedik alkalommal a Magyar Tudományos Akadémia a közoktatás fejlesztését segítő pályázatát. A négyéves támogatást elnyerő kutatócsoportok között van olyan, amely az iskolai kudarc okait és következményeit tárja majd fel a 15–18 évesek körében, és olyan is, amelynek fókuszában a szövegértés-fejlesztés, az olvasási stratégiák és az olvasási motiváció erősítése áll.
A felhívásra összesen 33 darab érvényes pályázat érkezett évi 876 millió forint támogatási igénnyel. A beérkezett pályázatokat a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program Bírálóbizottsága értékelte. Az Akadémia elnöke a szakmai vélemények figyelembevételével, a Bírálóbizottság javaslatát elfogadva összesen 14 pályázat támogatásáról döntött.
A nyertes pályázatok:
Kutatócsoport vezető | Befogadó intézmény | Kutatási téma |
Botzheim János | Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Kar | Exekutív Funkciók Felmérése és Online Rendszerű Fejlesztése – EFFORT |
Csapodi Csaba | HUN-REN Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet | Matematikadidaktika |
Csíkos Csaba | Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet | A pedagógiai tudás és a matematikai pedagógiai tartalmi tudás metakognitív elemeinek mérése és fejlesztése |
Csima Melinda | Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem | Óvoda-iskola átmenetet támogató programok kidolgozása és hatékonyságvizsgálata |
Fehérvári Anikó | Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet | Kortárs mentorprogram az iskolai lemorzsolódás megelőzéséért |
Fejes József Balázs | Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet | Bizonyítékokon alapuló szövegértés-fejlesztés: fókuszban az olvasási stratégiák és az olvasási motiváció erősítése |
Győri Ágnes | HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont | Az iskolai egészségnevelés fejlesztése: egészségműveltség, egészség-magatartás és gyermekjóllét |
Kasik László | Szegedi Tudományegyetem Pszichológiai Intézet | Az iskolai kudarc okai és következményei 15–18 évesek körében – feltárás és fejlesztés |
Korom Erzsébet | Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet | A természettudományos műveltség összetevőinek vizsgálata és interdiszciplináris fejlesztése a közoktatásban és a tanárképzésben |
Molnár Gyöngyvér | Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet | Digitális technológiák a diákok tanulási potenciáljának és gondolkodási képességének fejlesztésére |
Pusztai Gabriella | Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományok Intézete | Jövőorientáció fejlesztése hátrányos helyzetű tanulók és szüleik körében |
Simon Tünde Irén | Magyar Képzőművészeti Egyetem | A kreatív gondolkodás fejlesztése a művészeti nevelés által és hatása a matematikai kompetenciára |
Szekeres Ágota | Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar | Egyedi tanulók – közös iskola. Autista és tanulásban akadályozott diákok közösségi helyzete, életminősége és pedagógusaik ráhangoltsága |
Wein Katalin | Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet | Tanulói és tanári autonómia az idegennyelv-oktatásban: Elméleti keretek és fejlesztési folyamatok a magyar közoktatásban |
A támogatásra javasolt kutatócsoportok közül öt a matematikai és természettudományokhoz, hat a bölcsészet- és társadalomtudományokhoz, kettő az élettudományokhoz, egy pedig a művészeti területekhez sorolható.
A Szegedi Tudományegyetem öt, valamint az Eötvös Loránd Tudományegyetem négy kutatócsoportja mellett támogatásban részesül még két kutatócsoport a HUN-REN kutatóhálózatból, illetve egy-egy a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemről, a Debreceni Egyetemről és a Magyar Képzőművészeti Egyetemről.
A kutatócsoportok négyéves kutatási periódusra nyertek támogatást. Munkájukról és kutatási eredményeikről a támogatási időszakban minden évben be kell számolniuk a Bírálóbizottság előtt. Szigorú követelmény velük szemben, hogy tudományos folyóiratokban, a második évtől pedig minimum két, legalább Q1 vagy Q2 tudományos besorolású nemzetközi folyóiratban kell publikálniuk. Konferenciákon és egyéb tudományos fórumokon is be kell mutatniuk a kísérleteken és méréseken alapuló eredményeiket, amelyek a közoktatásban tudományos módszerekkel bizonyíthatóan eredményesek. Mindezek mellett a kutatócsoportoknak saját honlapot is működtetniük kell, ahol munkájuk folyamatosan figyelemmel kísérhető a széles szakmai közösség számára is.
További információk a programmal kapcsolatban itt érhetők el.
A program Facebook-oldala ide kattintva követhető.