A Gödöllői Református Líceum Gimnázium csapata nyerte meg a Középiskolai MTA Alumni Program tanulmányi versenyét

Szombaton kora délután kiderült, hogy a Trifolium, vagyis a Gödöllői Református Líceum Gimnázium csapatának tagjai utazhatnak a Franciaországban épülő kísérleti fúziós erőműhöz, az ITER-hez. Ők bizonyultak ugyanis a legjobbnak a Középiskolai MTA Alumni Program keretében szervezett tanulmányi verseny döntőjében, amelynek fő témája a klímaváltozás és a fenntarthatóság volt.

2023. március 3.

„A Középiskolai MTA Alumni Program egyik célja közelebb hozni a fiatalokhoz a tudományt, a tudományos gondolkodás értékeit, a kutatás világát, módszertanát” – mondta a döntőbe jutott csapatokat és tanáraikat köszöntő beszédében Freund Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke. A kutatói pálya iránti érdeklődés felkeltése mellett azonban a program sikerén dolgozók legfőbb motivációjának a tudománybarát társadalom és közgondolkodás erősítését nevezte: Annak a társadalmi rétegnek a szélesítését, amelynek tagjai akár egy világjárvány kellős közepén is képesek a hamis hangokkal teli hangzavarból kiszűrni a tudományosan megalapozott válaszokat.”

Freund Tamás Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás

Freund Tamás szerint

a tudománybarát társadalom erősítésének egyik legfontosabb helyszíne az iskola, benne pedig a legfontosabb személy a tanár.

A pedagógus, aki nem egyszerűen ismeretet ad át, hanem gondolkodni tanít. Összefüggések felismerésére, együttműködésre bátorít. Észrevételeivel, javaslataival terel új megoldási lehetőségek felé. Az MTA tavaly ősszel, a klímaváltozás és fenntarthatóság témakörében meghirdetett tanulmányi versenyén is ezt tették a pedagógusok. A 686 középiskolás csapatot felkészítő 288 tanár önmagában sem kis terhet jelentő alapfeladatai mellett vállalta ezt a többletmunkát. Köszönjük mindannyiuknak ezt az áldozatvállalást, hiszen a verseny mai döntőjébe be nem jutott csapatokról is elmondható, hogy bizonyították a téma iránti érzékenységüket és felkészültségüket" – fogalmazott.

Freund Tamás elmondta, a szevezők több okból választották a verseny fő témájának a klímaváltozást és a fenntartható fejlődést:

„Egyrészt olyan területet kerestünk, amely alapvető hatással van napjaink középiskolásainak jövőjére, másrészt olyat, amelyben egyértelműen demonstrálható a bizonyítékokon alapuló tudomány ereje.”

„A jövőnk a tét. A jövőtök a tét, kedves diákok. A jövő alakításához pedig a tudomány jelenti a legfontosabb eszközt. A fiatalok és a kutatók együttműködése nélkül nem nagyon képzelhető el érdemi eredmény a klímaváltozás következményei elleni küzdelemben, a döntéshozók meggyőzésében. Ennek az együttműködésnek az egyik – úgy vélem, nagyon is fontos – példája az MTA tanulmányi versenye” – mondta Freund Tamás.

Freund Tamás köszöntője ide kattintva olvasható.

686 csapatból 10

A tavaly ősszel első ízben meghirdetett, középiskolásoknak szóló vetélkedősorozaton (verseny.mta.hu) 686 hazai és határon túli csapat indult, ebből 152 jutott a második fordulóba, ahol a tesztkérdések mellett már egy esszét és egy saját gyártású rövid videót is be kellett küldeniük a diákoknak.

Az esszében egy projekttervet kellett kidolgozniuk részletes indoklással és költségvetéssel arra, hogyan költenének el 20 millió forintot annak érdekében, hogy iskolájuk működése környezetbarátabb, fenntarthatóbb legyen. A maximum 2 perces videóban egy a verseny témájához kapcsolódó fogalmat kellett közérthetően elmagyarázniuk. Ezeket a feladatokat végül 117 csapat teljesítette a rendelkezésre álló egy hónap alatt, és rengeteg kiváló tartalom született.

A tanulmányi verseny feladatsorát és a döntő feladatait a Magyar Tudományos Akadémia szakértő csapata állította össze az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület, az angol rövidítése nyomán IPCC néven ismert grémium klímajelentései alapján.

A döntőben kilenc magyarországi – ebből négy budapesti – és egy határon túli csapat mérte össze tudását a Magyar Tudományos Akadémia tanulmányi csapatversenyének döntőjében az Akadémia Székházában.

A döntőbe jutott csapatok

Alternatív Fánkparádé – békásmegyeri Veres Péter Gimnázium
Czehlár Gergely, Gréczi Benedek Gábor, Vámos Eszter
Felkészítő tanár: Bognár Ferenc

Bagoly – Budapesti Gazdasági SZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum
Bangó Viktor, Nánási Vanda Laura, Téger Zsuzsanna
Felkészítő tanár: Kuli Anna

Boy-Go – soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus Líceum Gimnázium
Kiss Benedek, Kovács Mátyás, Tschürtz Richárd
Felkészítő tanár: Dr. Drüszler Áron

ELF – Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium
Lakatos Botond, Takács Dániel, Zatykó Benedek
Felkészítő tanár: Németh Éva

In Pollutio – győri Apor Vilmos Római Katolikus Gimnázium
Gyalogh Attila, Kaiser Odett, Molnár Panna
Felkészítő tanár: Fráterné Németh Szilvia

Membrain – kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium
Ádám Zsófia Anna, Hajnal Balázs, Nyíri Kata Luca
Felkészítő tanár: Bakk János

Rozmárok – nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium
Gábor Farkas-Ferenc, Gudor Eszter, Kerekes Noémi
Felkészítő tanár: Dr. László Enikő

Trifolium – Gödöllői Református Líceum Gimnázium
Horváth Nándor Ágoston, Icha Bálint, Tóth Lázár Imre
Felkészítő tanár: Nagyné dr. Molnár Melinda

Venom Squad – budapesti Szent István Gimnázium
Sándor Áron, Szarvas Jácint, Wittich Máté
Felkészítő tanár: Szatmáry-Bajkó Ildikó

Zöld Muskétások – budapesti Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium
Kristofics Kornél Károly, Rozmanitz Petra, Szécsényi Mária
Felkészítő tanár: Rimóczi Ildikó

„Hozzatok magatokkal egy tárgyat 2061-ből és mondjátok el, hogy miért lesz fontos a klímaváltozás szempontjából” – ez volt az egyik „házi feladatuk” a csapatoknak, akiknek a két részből álló döntő első körében az ezeket a tárgyakat – egyebek mellett mesterséges intelligenciával működő mezőgazdasági munkagépet, új típusú akkumulátort, az erdők pillanatnyi állapotáról képet adó rendszert, környezetbarát klímaberendezést – bemutató prezentációk mellett kvízkérdésekre kellett válaszolniuk.

További képek a döntőről a fotóra kattintva láthatók Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás

A diákoknak az MTA Székház Dísztermében összegyűlt nézők: a diákoknak szurkoló tanárok, iskolatársak, vendégek és kutatók körében

lexikális és alkalmazott tudásukat, tájékozottságukat és kreativitásukat is bizonyítaniuk kellett.

Az MTA YouTube-csatornáján élőben is közvetített döntőt online is sokan követték figyelemmel, így szemtanúi lehettek annak, hogy a meglepetésvendég alternatívrock-együttes, a Carson Coma produkciója után folytatódó döntő második részébe, a végső fináléba rendkívül szoros versenyben

  • az ELF (Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium; felkészítő tanár: Németh Éva);
  • a Membrain (kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium; felkészítő tanár: Bakk János); valamint
  • a Trifolium (gödöllői Református Líceum Gimnázium; felkészítő tanár: Nagyné dr. Molnár Melinda) csapata jutott.

    Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás

Gödöllői diadal a döntőben

A három csapatot alaposan megdolgoztatták a szervezők a végső összecsapásban: egyebek mellett kvízkérdésekre adott válaszokkal, klímaváltozással kapcsolatos fogalmak elmutogatásával, valamint cím nélküli, tudományos jelenségeket ábrázoló ábrák megfejtésével és elmagyarázásával is bizonyítaniuk kellett felkészültségüket. A döntőben feltett kérdésekről és a helyes válaszokról a résztvevők és a nézők rövid magyarázatokat is kaptak a zsűri tagjaitól.

A zsűri tagjai

  • Elnök: Bozó László meteorológus, akadémikus, az MTA Földtudományok Osztálya elnöke
  • Bartholy Judit, klímakutató, az MTA doktora, professor emerita
  • Boda Zsolt társadalomkutató, az MTA doktora, az ELKH Társadalomtudományi Kutatóközpont főigazgatója
  • Dúll Andrea környezetpszichológus, az MTA doktora, az Eötvös Loránd Tudományegyetem professzora

A döntőben rendkívüli izgalmak után szoros versenyben alakult ki a végső sorrend.

A fődíjat, egy többnapos szakmai utazást Dél-Franciaországba, az épülő ITER kísérleti fúziós erőműbe a Trifolium csapata nyerte.


A győztes csapat tagjai – (balról) Icha Bálint, Tóth Lázár és Horváth Nándor – Freund Tamással, az MTA elnökével és Bozó László akadémikussal, a zsűri elnökével Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás

Második helyezett az ELF, harmadik pedig a Membrain lett. A döntő minden résztvevője értékes díjakban részesült: a diákok egy Galaxy Tab A8 tabletet kaptak Smart keyboarddal, a döntős csapatok felkészítő tanárai pedig 150 ezer forintos vásárlási utalványt vihettek haza. A legtöbb, 13 csapatot felkészítő tanár, Sete Krisztina Beáta, a Szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium pedagógusa munkáját egy kerékpárral ismerték el.

A díjakat Freund Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke és Bozó László meteorológus, akadémikus, a zsűri elnöke adta át.