Hogyan beszélgetnek az idegsejtek, és hogyan hallgatják őket az agykutatók? – Videón Szabadics János biológusnak a Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása

Hogyan jutott el egy fiatal a csiga idegsejtjeinek vizsgálatától a legmodernebb hazai és külföldi laboratóriumokban folytatott, a memóriáért felelős agyterületekkel kapcsolatos kutatásokig? Kiderült Szabadics János előadásából.

2024. július 15.

Avokádó, videójáték és gátlósejtmaffia – többek közt ezekkel a fogalmakkal vitte közelebb a középiskolásokat Szabadics János molekuláris biológus az idegsejtekhez és az idegtudományhoz. A kutató még az egyetemi felvételi idején sem volt tisztában azzal, mit is csinál egy biológus. Az első laboratóriumi kísérlet, amelyben egy csiga idegsejtjeit ingerelte elektródával, azonban rögtön magával ragadta. Később a legmodernebb hazai és külföldi laboratóriumokban folytatta idegkutatói pályáját, és eljutott a tudatos cselekvések kialakításáért, memóriáért felelős agyterületekig, az apró idegsejtnyúlvány, az axon vizsgálatáig.

0:00 | Intro
0:41 | „Hogyan lettem agykutató?”
5:43 | Bevezetés az idegrendszer világába, ahol minden pici, de mindenből sok van
7:07 | Az idegsejtek fő alkotórészei
8:16 | Az agyunk egyszerre állandó és dinamikus. Miért?
11:53 | Nincs két egyforma idegsejt
15:48 | Az idegsejt működése
19:00 | Szinapszisok
23:22 | A hippokampusz
30:28 | Hogyan beszélgetnek az idegsejtek, és hogyan hallgatják őket az agykutatók?


„Egymagában az ember soha nem tud felfedezést tenni, azt egy csapatban csinálja.”

Interjú Szabadics Jánossal a budapesti Szent Margit Gimnáziumban tartott Alumni-előadás után.

A Középiskolai MTA Alumni Program

A Magyar Tudományos Akadémia 2019-ben elfogadott új küldetési nyilatkozatához illeszkedő elnöki programjában Freund Tamás elnök a tudománybarát társadalom és közgondolkodás kialakítását jelölte meg az egyik legfontosabb célként. Ennek érdekében hívta életre az Akadémia számára is kiemelkedő fontosságú Középiskolai MTA Alumni Programot.
A középiskolai évek sok esetben meghatározóak egy kutató életútjának alakulásában. Az Akadémia 18 ezres köztestületének tagjai közül sokan büszkék alma materükre, és tartják is a kapcsolatot volt tanáraikkal. A Középiskolai MTA Alumni Program erre a kapcsolatra építve, az évek során kutatóvá érett diákok segítségével viszi közelebb a fiatalokhoz a tudományos gondolkodás értékeit, hozza testközelbe a kutatás világát tudomány-népszerűsítő előadások és az azokat követő beszélgetések formájában.