

Híd az elmélet és a gyakorlat között – Az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program eredményei
A program legnagyobb jelentősége abban rejlik, hogy áthidalja a szakadékot az elméleti kutatások és a gyakorlat között.
TOVÁBB
A program legnagyobb jelentősége abban rejlik, hogy áthidalja a szakadékot az elméleti kutatások és a gyakorlat között.
TOVÁBBMegjelent Hódi Ágnes, Fejes József Balázs, Szenczi Beáta és Tóth Edit tanulmánya az International Journal of Educational Research című Q1 besorolású folyóiratban
TOVÁBBMély fájdalommal emlékezünk Kárpáti Andrea professzor asszonyra, az MTA doktorára, a hazai neveléstudomány és művészetpedagógia kiemelkedő alakjára, az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának meghatározó résztvevőjére. Munkássága révén olyan alapköveket rakott le, amelyek hosszú távon formálják a magyar oktatást, különös tekintettel a vizuális nevelés területére.
TOVÁBBA nevelés és az oktatás fejlesztésének új tudományos eredményekkel való megalapozása, a pedagógiai gyakorlat feltárása, valamint a tudásátadás és az értékközvetítés pedagógiai szemléletének és módszereinek megújítását célzó kutatások megvalósításának céljából hirdette meg immár negyedik alkalommal a Magyar Tudományos Akadémia a közoktatás fejlesztését segítő pályázatát. A négyéves támogatást elnyerő kutatócsoportok között van olyan, amely az iskolai kudarc okait és következményeit tárja majd fel a 15–18 évesek körében, és olyan is, amelynek fókuszában a szövegértés-fejlesztés, az olvasási stratégiák és az olvasási motiváció erősítése áll.
TOVÁBB"Vezető folyóiratokban nem lehet publikálni a terület friss tudományos eredményeinek ismerete nélkül, és ha a program eredményeként kiemelkedő cikkek születnek, az egyben jelzi azt is, hogy sikerült a naprakész, tudományosan megalapozott szakértelmet gazdagítani. Ez a fajta szakértelem az országban „hiánycikk”, és a pályázat ennek bővítése révén is szolgálhatja a közoktatás megújítását. " /Csapó Benő, 2021/
TOVÁBB2025. május 8-án nagy sikerrel tartotta meg a kutatócsoport „A térképolvasás titkai” című disszeminációs eseményét a Magyar Tudományos Akadémia Szegedi Akadémiai Bizottsága Oktatáselméleti Munkabizottsága és a Neveléstudományi és Pszichológiai Szakbizottság meghívására.
TOVÁBB2025. április 28. és május 9. között az MTA–SZTE Földrajz Szakmódszertani Kutatócsoport vendége volt dr. Moritz Gubler, a Berni Tanárképző Egyetem és a Berni Egyetem oktatója.
TOVÁBBA térképolvasás titkai címmel tart szakmai fórumot május 8-án, csütörtökön 15 órától az SZTE Földrajz- és Földtudományi Intézete, az MTA–SZTE Földrajz Szakmódszertani Kutatócsoport, valamint az MTA Szegedi Akadémiai Bizottságának Oktatáselméleti Munkabizottsága, és Neveléstudományi és Pszichológiai Szakbizottsága, a szegedi MTA SZAB Székház dísztermében.
TOVÁBBA Trends in Neuroscience and Education oldalán nemrég jelent meg az MTA-ELTE Pszichomotoros Fejlődés Kutatócsoport legújabb, a magyar pedagógusok idegtudományi műveltségével és a neuromítoszokkal foglalkozó tanulmánya.
TOVÁBBA Magyar Tudományos Akadémia pályázatot hirdet olyan, 4 éven át – 2025. szeptember 1. és 2029. augusztus 31. – között folytatott kutatások támogatására, amelyek célja a nevelés és az oktatás fejlesztésének új tudományos eredményekkel való megalapozása, a pedagógiai gyakorlat feltárása, a tudásátadás és az értékközvetítés pedagógiai szemléletének és módszereinek megújítását célzó kutatások megvalósítása.
TOVÁBBA rendezvény betekintést nyújtott az MTA KFKP kutatócsoportjainak kutatási tevékenységébe.
TOVÁBBKártyák, képességpontok, játéktábla: szórakoztató módon képezhetik magukat a pedagógusok ezzel a játékkal, amelyben a szülő-tanár kapcsolat kerül fókuszba. - Az MTA-DE Családok és Tanárok Kooperációja Kutatócsoport munkáját mutatta be a dehir.hu
TOVÁBBA nyelvfejlődési zavar egy gyakori fejlődési zavar, amely az anyanyelv elsajátításának, beszédben és írásban való használatának a nehézségeiben mutatkozik meg. Ez a zavar a gyerekek kb. 7-8 százalékát jellemzi. Többségüknél felnőttkorban is fennmarad, és hosszú távon befolyásolja társas kapcsolataikat, iskolai pályafutásukat, mentális egészségüket, munkavállalási lehetőségeiket. Az érintett gyerekek támogatásában fontos szerepe van a szülők és a szakemberek tájékoztatásának, a zavar korai felismerésének, a célzott logopédiai terápiának és az elfogadó családi és pedagógiai környezetnek.
TOVÁBBA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program eseményei
TOVÁBBTelepülések lélekszáma és az iskolát kezdő gyermekek fejlődési profiljához illesztett módszertani fejlesztés. Országos Neveléstudományi Konferencia – „Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban.” ELTE PPK, Budapest, október 26-28.
TOVÁBBAz MTA-ELTE Matematikai Tanuláselméleti Kutatócsoport tagjainak legutóbb megjelent tudományos közleménye
TOVÁBB2024-ben jelent meg a Journal of Computers in Education című D1-es folyóirat 1. számában az MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoport tagjainak tanulmánya
TOVÁBB