Eszközök a tanári digitális műveltségének felméréséhez
2024-ben jelent meg a Journal of Computers in Education című D1-es folyóirat 1. számában az MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoport tagjainak tanulmánya
A technológia gyors fejlődésével a tanárok digitális műveltségének szintje a szakmai fejlődésük kulcsfontosságú elemévé vált. Sok olyan mérőeszköz áll már rendelkezésre, amelyek a tanárok digitális műveltségét mérik, azonban ezen mérőeszközök szisztematikus elemzése eddig háttérbe szorult. Nguyen Thuy Lan Anh és Habók Anita tanulmánya azon céllal tekintette át a tanárok digitális műveltségére vonatkozó szakirodalmat, hogy összegyűjtse az értékelésére szolgáló mérőeszköztípusokat, mérőeszközöket és megállapítsa a hozzájuk kapcsolódó legfőbb értékelési szempontokat. A kutatók elemzésükben bemutatták a mérőeszközök megbízhatósági és validitási jellemzőit, ezen túl áttekintették az értékelési eszközök kialakításához használt keretrendszereket vagy modelleket. A PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) útmutatót használva, az elemzés során 1486 publikációból indultak ki, és ebből 33 angol nyelvű publikációt vontak be az elemzésbe az oktatástechnológia területéről, amelyek 2011 és 2022 között jelentek meg az ERIC, Web of Science, és Scopus adatbázisokban. A tanulmány széleskörű olvasottságnak örvend, amelyet az is jelez, hogy 2024 nyarán már több, mint 50 független hivatkozás érkezett rá.