Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program

Online olvasási stratégiák hatása a szövegértésre

Megjelent Habók Anita, Tun Zaw Oo és Magyar Andrea tanulmánya a Heliyon című Q1 besorolású folyóiratban (MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoport)

2024. július 22.

A kutatás arra keresett választ, hogy milyen gyakorisággal használják a digitális technológiákhoz kapcsolódó online olvasási stratégiákat a felső tagozatos tanulók, valamint milyen hatása van a tanulók magyar nyelvtan és irodalom attitűdjüknek az online olvasási stratégiák használatára. Vizsgálta továbbá azt is, hogy az online olvasási stratégiák gyakoriságának használata milyen összefüggésben áll a magyar nyelv és irodalom osztályzattal és a szövegértési teszten elért eredménnyel. A kutatás célcsoportját 4527 felső tagozatos tanuló alkotta, akik az online olvasási stratégiákat feltáró kérdőív mellett saját tantárgyi attitűdjüket is értékelték, valamint olvasás-szövegértés tesztet is megoldottak. A szerzők az eredmények feltárásához Rasch-elemzést és útvonalelemzést használtak. Az eredmények azt mutatták, hogy a mért területek egymással szoros összefüggésben állnak. Az útvonalelemzés arra világított rá, hogy a tanulók tantárgyi és szövegértési teszteredményességét meghatározza magyar nyelvtan és irodalom attitűdje, valamint olvasási stratégiahasználata. A stratégiák közül a problémamegoldó stratégiák szerepét emelték ki a szövegértési eredményességre vonatkozóan. A gyakorlat számára fontos eredmény az, hogy a tantárgyi attitűdnek milyen meghatározó szerepe van a tanulmányi sikerességben. A pozitív tanulási és tantárgyi attitűd kialakításához olyan tanulási környezet szükséges, amely az olvasás megszerettetését biztosítja, elősegíti az olvasás örömének felfedezését és fenntartását, valamint a nyelvtanhoz kapcsolódó szabályokra, jelenségekre is tudatosan és gyakorlati példákon keresztül ráirányítja a figyelmet. Az tanulmány azt is hangsúlyozza, hogy a tanároknak nélkülözhetetlen szerepe van abban, hogy a tanulóknak digitális környezetben biztosítsák az online olvasási stratégiák tudatos gyakorlását.

A tanulmány teljes szövege itt érhető el:

Habók, A., Oo, T. Z. & Magyar, A. (2024). The effect of reading strategy use on online reading comprehension. Heliyon. 10(e24281), 1-17.