Az MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoport International Journal of Educational Research Open c. folyóiratban megjelent tudományos közleményének összefoglalója
A tanulók kognitív teszteken nyújtott teljesítményét a tényleges tudásuk és készségeik mellett számos affektív tényező befolyásolhatja, többek között a tesztmegoldási motiváció is.
A tanulók kognitív teszteken nyújtott teljesítményét a tényleges tudásuk és készségeik mellett számos affektív tényező befolyásolhatja, többek között a tesztmegoldási motiváció is. A motiválatlan tanulók vizsgateljesítménye jelentősen alacsonyabb, mint motivált társaiké, emiatt fontos tudnunk, hogy mely tényezők befolyásolják a tesztmegoldási motivációt. A kutatásunk során elsőéves egyetemi hallgatók körében, alacsony tétű kontextusban, komplex problémamegoldó környezetben vizsgáltuk a tesztmegoldási motivációt. Az adatok hierarchikus szerkezete miatt többszintű modellezést alkalmaztunk a tesztmegoldási motivációt befolyásoló item- és személyszintű tényezők azonosítására. A tesztelés során később szereplő itemek, valamint a nehezebb itemek esetében nagyobb volt a motiváltalan válaszok aránya.
Az anya iskolai végzettsége nem volt szignifikáns hatással a motiválatlan válaszok arányára, míg a nők körében nagyobb arányban fordult elő motiválatlan válasz. Az alacsonyabb felvételi pontszámmal, alacsonyabb munkamemória-kapacitással és az önértékelő kérdőíven alacsonyabb erőfeszítéssel rendelkezők körében is nagyobb volt a motiválatlan válaszok aránya.
A közlemény itt érhető el:
Csányi, R., & Molnár, G. (2024). Item- and person-level factors in test-taking disengagement: Multilevel modelling in a low-stakes context. International Journal of Educational Research Open, 7, 100373.