Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program

Összehasonlító tanulmány a idegen nyelvet tanulók IKT-hozzáállásáról és viselkedéséről a COVID-19 előtt és után

2024-ben jelent meg Habók Anita és Nguyen Thuy Lan Anh összehasonlító tanulmánya D1 besorolású folyóiratban, amelynek témája a felsőoktatási tanulmányokat végző hallgatók IKT attitűdjének és viselkedésének tanulmányozása volt a nyelvtanulásukhoz kapcsolódóan.

2024. augusztus 22.

A COVID-19 járvány az IKT-s eszközök tanulásba történő integrálásának fontosságára irányította a figyelmet, és a tanárok és diákok számára több lehetőséget biztosított a technológiával való foglalkozásra a nyelvoktatás területén is. Habók Anita és Nguyen Thuy Lan Anh tanulmánya kérdőív segítségével vizsgálta a felsőoktatási tanulmányukat folytató nyelvtanulók véleményét az IKT tanulásban betöltött szerepével kapcsolatos attitűdjeinek és viselkedésének tekintetében és hasonlította össze az eredményeket a COVID-19 világjárvány előtt és után kapott válaszok alapján.

A két részminta eredményein végzett elemzések azt mutatták, hogy a COVID-19 előtt és után az attitűdök és az IKT-használat gyakorisága konzisztens maradt. Az eredmények azonban jelentős eltéréseket mutattak a két tanulócsoport között az IKT-eszközök nyelvtanulásra vonatkozó használatának tekintetében az attitűdökre és viselkedésre vonatkozóan. A COVID-19 utáni csoport magasabb attitűdöket és gyakoribb technológiahasználatot mutatott. A szerzők továbbá arra is rámutattak, hogy a COVID-19 előtti attitűd nem befolyásolta jelentősen a nyelvtanuláshoz kapcsolódó technológiahasználatot, azonban a COVID-19 utáni időszakban már az attitűdök jelentős befolyásoló szerepét találták. A tanulmány fontos üzenete a tanárok számára, hogy a nyelvtanulás során lényeges a pozitív tanulási környezet megteremtése, és olyan feladatokat kell a tanításba beépíteni, amelyekkel ösztönözik a tanulókat a technológia saját tanulásba történő beépítésére.

A teljes közlemény itt érhető el:
Nguyen, L.A.T., Habók, A. (2024).Tools for assessing teacher digital literacy: a review. Journal of Computers in Education. 11(1), 305–346 (2024).