Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program

"A legnagyobb probléma, hogy nem biztosított az autista gyermekek tanuláshoz való joga ma Magyarországon"

Szubjektív szülői széljegyzet egy kitöltött kérdőív visszajelzési felületén - Az MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport tudományos közleménye a Journal of Autism and Developmental Disorders folyóiratban.

2024. február 14.

Az MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport (MASZK) örömmel osztja meg a hírt, hogy a Journal of Autism and Developmental Disorders folyóiratban a napokban megjelentek az országos szinten több, mint 800 szülő részvételével zajló életminőség kutatás átfogó eredményei.

A kérdőíves vizsgálat során a kutatócsoport célja volt, hogy feltárja az autista személyek (gyermekek és felnőttek) szüleinek életminőségét, összefüggésében vizsgálja a személyek jellemzőit, ellátását, ill. a szülők jól-létét és életminőségét. A MASZK öröme mellett az eredmények áttekintéséből világosan körvonalazódik a kettőség érzése: az autista gyermeket nevelő/felnőttet támogató szülők életminősége hazánkban kritikus képet mutat.

A kutatás jelentősége tehát a nemzetközileg is prominens színtéren való megjelenés mellett a releváns szakmai eredmények, a támogatásokat megalapozó, szülői életminőséget befolyásoló összefüggések megértésével a hazai szakmapolitika számára megfontolásra ajánlott eredményekben is fellelhető, melyek megfelelő nyitottság és szándék esetén az ellátórendszer fejlesztésére is alkalmas háttéradatokként állhatnak rendelkezésre.

A kutatás az MTA Tantárgypedagógiai, majd Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának támogatásával zajlott. A közlemény szabadon hozzáférhető és hivatkozható az alábbi linken:

Marta Volgyesi-Molnar, Miklos Gyori, Valsamma Eapen, Zsofia Borsos, Agnes Havasi, Zoltan Jakab, Laszlone Janoch, Vivien Nemeth, Tamasne Oszi, Agota Szekeres, Krisztina Stefanik, 2024. Quality of Life in Hungarian Parents of Autistic Individuals - Journal of Autism and Developmental Disorders