Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program

Összehasonlító tanulmány a teszteléses tanulás ill. a kidolgozott példák hatásáról tanárszakos hallgatók közép- és hosszútávú algebratudására

Az MTA-ELTE Matematikai Tanuláselméleti Kutatócsoport tagjainak legutóbb megjelent tudományos közleménye

2024. szeptember 23.

Muzsnay Anna, Zámbó Csilla, Szeibert Janka, Bernáth László, Szilágyi Brigitta és Szabó Csaba „How do testing and test-potentiated learning versus worked example method affect medium- and long-term knowledge in abstract algebra for pre-service mathematics teachers?” című, 2024 júniusában a European Journal of Psychology of Education folyóiratban megjelent cikke két tanítási módszer - a tesztelés és a kidolgozott példák - hatását vizsgálja az absztrakt algebrai ismeretek elsajátítására a matematika tanárszakos hallgatók körében.

A tanulmány szerzői egy kötelező egyetemi absztrakt algebra kurzus keretében vizsgálták a tesztelés egy speciális fajtájának hatását egy hagyományos módszerrel, a kidolgozott példák használatával. Az oktatási kísérlet során az előhívásos csoportba tartozó hallgatók minden gyakorlat végén 5-10 perces dolgozatot írtak az aznap tanult tananyagból, amelyben két feladatot kellett megoldaniuk a tanultakhoz kapcsolódóan. A kidolgozott példák módszerével tanuló csoportokban ugyanennek a két feladatnak a megoldását a gyakorlatvezető ismertette a csoporttal az óra utolsó 5-10 percében. A módszerek hatékonyságának mérésére a 6. és 13. héten írt zárhelyi dolgozatok, illetve egy öt hónappal később írt utóteszt pontszámai szolgáltak.

Az eredmények azt mutatták, hogy míg középtávon (a félév közepén) mindkét módszer egyformán teljesített, a tesztelés hosszú távon (öt hónappal később) szignifikánsan jobb tudást eredményezett. Ez azt sugallja, hogy a tesztelés nemcsak a tananyag elsajátításának hatékonyságát javítja az absztrakt algebra területén, hanem csökkenti a megtanultak elfelejtésének valószínűségét is. A szerzők hangsúlyozzák, hogy alacsony stresszt okozó, előhíváson alapuló tevékenységek beépítése a matematikaoktatás mindennapi gyakorlatába javíthatja a hosszú távú tanulási eredményeket.

A teljes publikáció itt érhető el:
Muzsnay, A., Zámbó, C., Szeibert, J. et al. How do testing and test-potentiated learning versus worked example method affect medium- and long-term knowledge in abstract algebra for pre-service mathematics teachers?. Eur J Psychol Educ (2024). https://doi.org/10.1007/s10212-024-00869-8