Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program

Egy éve halt meg Csapó Benő, a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program vezetője

Csapó Benő, az MTA doktora és a Szegedi Tudomány Egyetem professzora vezetésével indult el 2021-ben az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programja, amely megújult formában folytatása a 2016-ban Lovász László, az MTA korábbi elnöke által kezdeményezett és Patkós András által koordinált szakmódszertani kutatási programnak.

2024. június 26. Sugár Éva

Freund Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke 2021. március 24-én hirdette meg a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Pályázatot a korábbi Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program kiterjesztett folytatásaként. A pályázat „szellemét”, céljait tekintve nem változott lényegesen a korábbi ciklushoz képest, a szöveg pontosítása mellett bekerültek a kiírásba az Elnökség által korábban kijelölt prioritások. Az új szövegben egyértelműbbé vált, hogy az MTA a közoktatás korszerűsítését szolgáló tudományos kutatómunkát támogat, aminek eredménye - a hatásos fejlesztő programok mellett - elsősorban rangos publikációkban mérhető.


Csapó Benő
fotó: mta.hu/Szigeti Tamás

Csapó Benő így fogalmazott: "A közoktatás fejlesztése nagyon sokrétű feladat, és az ország százmilliárdokat költ tantervek, taneszközök fejlesztésére, tananyagok, tankönyvek kidolgozására, továbbá a pedagógusok továbbképzésére. Az Akadémiának elsősorban nem ez a feladata, és szűkös forrásait nem is költheti erre. Határozottabban ki kell mondanunk, hogy itt is érvényesek a tudomány működésének általános normái. A kutató a problémák mélyebb megértésére törekszik, ennek érdekében vizsgálatokat végez, adatokat gyűjt, elemez, modelleket alkot. Munkájának értékéről, érvényességéről, jelentőségéről a nemzetközi tudományos közösséget, szakterülete vezető kutatóit kell meggyőznie. Ennek elfogadott módja az eredmények publikálása; ha azok egy magas tudományos minőségű folyóiratban megjelennek és a szakmai közösség hivatkozásokkal jelzi a munka relevanciáját és minőségét. Ha a program eredményeként kiemelkedő cikkek születnek, az egyben jelzi azt is, hogy sikerült a naprakész, tudományosan megalapozott szakértelmet gazdagítani.

Természetesen a felfedező kutatás – alkalmazott kutatás – fejlesztés spektrumban nincsenek éles határok az egyes tartományok között, és az előző pályázati ciklusban is sok értékes, azonnal alkalmazható eredmény született. Ebben a kutatási programban elsősorban a nemzetközi mércével mérhető tudományos kiválóság elérését kell támogatnunk."

A Bírálóbizottság javaslata alapján, az MTA elnökének döntése nyomán, az Akadémia az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának keretében 2021-ben a beérkezett 46 érvényes pályázat közül összesen 20 kutatócsoport pályázatát támogatja négy éven keresztül, évi 200M Ft összegben.2021-ben  támogatást nyert kutatócsoportok. 

2021-ben nyert kutatócsoportok, középen Pléh Csaba, Freund Tamás és Csapó Benő
fotó: mta.hu/Szigeti Tamás

2022-ben az MTA elnöke +70 M Ft összeggel megemelte a program éves keretét, így egy újabb pályázati kiírás keretében új pályázatok beadására nyílt lehetőség, de ezúttal már angol nyelven. 14 pályaműből hét pályázat nyert el újabb négy évre támogatást zenepedagógia, írás-olvasás, természettudományok, nyelvfejlődés témakörben a szociokulturális hatások vizsgálata mellett. Ennek megfelelően 2023-ban 27 kutatócsoport folytatta a szakmódszertani kutatásokat a közoktatás területén az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program támogatásával az ország területén (Budapest, Debrecen, Pécs, Szeged, Esztergom).2022-ben támogatást nyert kutatócsoportok

Csapó Benő professzor úr 2016 óta részt vett a kutatási programban, 2020 óta Freund Tamás felkérésére ő vezette, és újította meg a Patkós András professzor úr által megkezdett, a közoktatás fejlesztését célzó kutatást.

Tavaly váratlanul kaptuk a lesújtó hírt, hogy Csapó Benő professzor úr egy tragikus kimenetelű közlekedési balestben 2023. június 26-án elhunyt. Személyének és szaktudásának hiánya nagy űrt hagyott maga után. Megrendülten álltunk a szomorú ténnyel szemben és tudtuk, hogy Őt nem lehet pótolni, csak megpróbáljuk legjobb tudásunk szerint folytatni azt, amit ő elkezdett.

A kutatócsoportok 2023 őszi beszámolóján a bírálóbizottság Csapó Benő szakmai örökségére való tekintettel elkötelezett volt abban, hogy az általa megkezdett szellemiségben értékelje a 27 kutatócsoport beszámolóját és számon kérje a minimumfeltételként előírt nemzetközi publikációs követelményeket. A beszámolók alapján két kutatócsoport munkájának a megszüntetését javasolta a Bírálóbizottság.

A Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programban, a 2022-2023 években összesen 27 kutatócsoport kapott évi 270 M ft támogatást. Csapó Benő által indított kutatási program eredményességét igazolják az alábbi mutatók is. Eddig a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programban összesen 446 kutató, ebből 176 PhD hallgató, 9 MTA doktora és 3 akadémikus, valamint 564 pedagógus vesz részt, közel 400 közoktatási intézmény bevonásával. A programban szereplő iskolák/óvodák negyede a fővárosi, és háromnegyede vidéki intézmény. A kutatásba bevont korosztály 3-18 év közöttiek. 2021-2023 között a programban összesen 101 tudományos nemzetközi közlemény született, ebből 13 db D1, 51 db Q1 (de nem D1) és 37 db Q2 besorolású.

1. ábra: A programban részt vevő kutatók, PhD hallgatók és pedagógusok létszámának alakulása 2022-2023 között
2. ábra: A kutatási programban 2023-ig 97 fővárosi és 296 vidéki
közoktatási intézmény vett részt

Csapó Benő halála után az elnöki szerepet Bozó László akadémikus vette át, akit társelnökként Kárpáti Andrea, az MTA doktora, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora segít a program koordinálásában.

További információk a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programmal kapcsolatban itt érhetők el.