MTA-SZTE Metakogníció Kutatócsoport
Kutatócsoport-vezető: Csíkos Csaba

Csíkos Csaba a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára. 1996-ban földrajz-matematika szakos középiskolai tanárként és pedagógiai értékelési szakértőként végzett a JATÉ-n, majd 2001-ben szerezte PhD fokozatát. 2009-ben habilitált, és 2018-ban lett az MTA doktora. Kutatási projektjei elsősorban a gyermeki gondolkodás magasabb szintű összetevőinek fejlődésére és fejlesztésére irányulnak - kiemelten a matematikai gondolkodás és a szövegértés területén. Az MTM-ben mintegy 200 közleménnyel szerepel. Publikációi a nemzetközi színtéren is visszhangra találnak, amit a Scopusban a nyilvántartott 14 publikációra jutó 55 hivatkozás jelez. Témavezetésével hatan szereztek PhD-fokozatot, jelenleg pedig három doktori iskolában 11 doktorandusz munkáját irányítja. Több jelentős nemzetközi konferencia szervezése kötődik nevéhez; folyóiratok szerkesztőségi tagjaként és felkért szakértő bírálóként aktív tagja a hazai és nemzetközi szakmai közéletnek.
Kutatási téma
A pedagógiai tudás és a matematikai pedagógiai tartalmi tudás metakognitív elemeinek mérése és fejlesztése
A matematikai nevelés egyik területe, a matematikai pedagógiai tartalmi tudás különböző aspektusainak empirikus vizsgálatára vállalkozik kutatócsoportunk. Célunk a matematikaoktatás eredményességének fejlesztése a kulcsszereplő pedagógusok gondolkodásának megismerése és fejlesztése által. Az általános pedagógiai tudás egyes elemeinek vizsgálata mellett (nézetek az osztálytermi értékelésről, a hibázás kultúrájának helyzete, immerzív virtuális valóság szerepe a fejlesztésben) a matematikai pedagógiai tartalmi tudás öt részterületén fogalmaztuk meg kutatási kérdéseinket: tanári nézetek a tevékenységközpontú pedagógiáról; tanári felkészültség a törtek, arányok és százalékszámítás tanításában; szöveges feladatok tanítása; vizualitás és térbeli képességek; matematikai szorongás. Kutatásainkban kvalitatív, kvantitatív és kevert módszertant egyaránt alkalmazunk. A kutatócsoport 21 tagú, közülük 12-en rendelkeznek doktori fokozattal, öten pedig gyakorló pedagógusként is dolgoznak.
