MTA-ELTE Idegen Nyelvek Oktatása Kutatócsoport
Kutatócsoport-vezető: Csizér Kata

Csizér Kata egyetemi tanár az ELTE BTK Angol-Amerikai Intézetében. Interdiszciplináris kutatásai az angol alkalmazott nyelvészet területén leginkább a nyelvtanulók egyéni különbségeire koncentrálnak és azt vizsgálják, milyen tényezők járulnak hozzá a nyelvtanulás sikerességéhez. Hazai és nemzetközi szinten számos publikációja van, a legfontosabbak közé a Palgrave Macmillan Handbook of Motivation for Language Learning szerkesztése (2019; Martin Lambbal, Alastair Henryvel és Stephen Ryannal), illetve a 2020-ban a Springer Nature-nél megjelent monográfiája (Second Language Learning Motivation in a European Context: The Case of Hungary) tartozik. A Journal of Adult Learning, Knowledge and Innovation (Akadémiai Kiadó) alapító szerkesztője
Kutatási téma
Az „Autonómia az idegennyelv-oktatásban: Elméleti keretek és intervenciók a magyar közoktatásban” című kutatási program célja az idegennyelv-oktatás modernizációja és hatékonyabbá tétele a tanulói autonómia fejlesztésén keresztül. A nyelvtanulási autonómia kulcsfontosságú tényező a sikeres nyelvtanulásban: az autonóm tanulók felelősséget vállalnak saját tanulási folyamatukért, míg a tanárok szerepe ennek segítése és motiválása. A kutatás három fő célt tűz ki: 1) a tanulói egyéni különbségek és az autonómiát befolyásoló tényezők feltárását (önszabályozás, énhatékonyság, motiváció, érzelmek, kreativitás), 2) a pedagógusok percepcióinak vizsgálatát az osztálytermi, digitális és osztálytermen kívüli környezetekben, valamint 3) célzott intervenciók kidolgozását és kipróbálását, amelyek az autonóm tanulást támogatják. Az intervenciók három területre épülnek: az osztálytermen kívüli nyelvhasználat integrálása, a drámapedagógiai módszerek és a múzeumpedagógiai eszközök alkalmazása. A kutatás vegyes módszereket (kérdőívek, fókuszcsoportok, kvalitatív elemzések) használ, és szorosan kapcsolódik a tanárképzéshez is. A program kiemelten fontos, mivel a magyar társadalom nyelvtudásban jelentősen elmarad az európai átlagtól, és a digitális korunk új kihívásaira választ adva segítheti a diákokat és pedagógusokat abban, hogy a nyelvtanulás fenntarthatóbb, motiválóbb és sikeresebb legyen. Végső célja egy olyan intervenciós programbank létrehozása, amely hosszú távon hozzájárul Magyarország idegennyelv-oktatásának fejlődéséhez.
