MTA-AVKF Tanulási környezet kutatócsoport
Kutatócsoport vezető: Gyarmathy Éva
Kutatócsoport elnevezése angolul:
MTA-AVKF Learning Environment Research Group
![](https://mta.hu/data/cikkek/110/1106/cikk-110655/gyarmathy_eva_fit_280x10000.jpg)
Gyarmathy Éva klinikai és nevelés lélektani szakpszichológus, az AVKF oktatója, az Atipikus Fejlődés Módszertani Központ alapítója, vezetője. Fő területe az atipikus fejlődés, így az átütő fejlődésű vagy többszörös különlegességű tehetség, a tanulási, figyelem, hiperaktivitás és autizmus spektrum zavarok. A gondolkodás és a tanulás hatékonyságát fejlesztő módszerek kutatásában és fejlesztésében vesz részt, amelyekben a mozgás, a művészetek, az algoritmikus/stratégiai gondolkodást kívánó játékok állnak a középpontban. Ezek a módszerek a mindennapi tanításba beépíthetők, és szakmai támogatásával, komplex és célzott fejlesztő programok keretében, már a gyakorlatban is megjelentek.
E-mail: gyarmathy [dot] eva [at] avkf [dot] hu
Kutatási téma
A kitágult ingertérben az egyének közötti és egyéneken belüli képességszerkezeti különbségek jelentősen növekednek. A nagyobb diverzitás, a fejlődési egyenetlenségek és a korábbitól eltérő idegrendszeri érési folyamatok gyakoribbá válása szükségessé teszi a megismerő-fejlesztő szemléletben megvalósítható személyre szabott tanulási környezet kialakítását.
A tanulási környezet átalakítása háromféle térben egyszerre kell, hogy megvalósuljon: pedagógiai-pszichológiai, digitális-informatikai, téri-építészeti.
Kutatásaikban két, egymással összefüggő kérdéskört vizsgálnak:
- A tanulási környezet a jelen oktatási keretek között is átalakítható fejlesztő környezetté, ami által a tanulásba beépül az szenzomotoros és nyelvi fejlesztés.
- Az általános iskola első két évében a tanulási környezet átalakítása – osztályterem elrendezése, mozgáseszközök a teremben, digitális tanulás, tanulókártyák és egyéb, a mindennapi tanulásba épített, kognitív működést megalapozó szenzomotoros és nyelvi fejlesztés – jelentősen csökkenti az iskolai kudarcok kialakulását.
A kutatócsoport saját honlapja
Megjelent közlemények (2021-2023)