Matematikai Közoktatási Munkabizottság
A Matematikai Közoktatási Munkabizottság tisztségviselői
A bizottság elnöke
Laczkovich Miklós, az MTA rendes tagja
A bizottság alelnöke
Hatvani László, az MTA rendes tagja
A bizottság titkára
Vancsó Ödön, központvezető adjunktus
Matematikai Közoktatási Munkabizottság tagjai
Beé Andrea igazgatóhelyettes
Eötvös József Gimnázium, Budapest
C. Neményi Eszter tanító
középiskolai matematikatanár, ELTE TÓK
Csahóczi Erzsébet nyug. Vezetőtanár
ELTE Gyertyánffy István Gyakorló Általános Iskola
Csatár Katalin vezető tanár
Radnóti M. Gimn., Budapest
Hámori Veronika nyug. Igazgató
Fazekas M. Gyak. Ált. Isk. Gimn., Budapest
Herendiné Kónya Eszter adjunktus
DE TTK
Jakucs Erika vezetőtanár
Fazekas M. Gyak. Ált. Isk. Gimn., Budapest
Juhász Péter csoportvezető
MTA Rényi Alfréd MKI Szakmódszertani Csoport
Katona Gyula, az MTA rendes tagja
Rényi Intézet
Katz Sándor tanár
Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Bonyhád
Kosztolányi József
SZTE Bolyai Intézet
Kovács Ákos tanár
Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen
Kovácsné Nagy Emese igazgató
Hejőkeresztúri Ált. Isk.
Magyar Csaba (külső tanácsadóként)
Németh József docens
SZTE Bolyai Intézet
Pintér Klára főiskolai docens
SZTE JGYPK
Szanics Anikó tanár
DE Arany J. Gyak. Ált. Isk.
Szemerédi Endre, az MTA rendes tagja
Rényi Intézet
Szilágyi Brigitta
BME
Szitányi Judit tanszékvezető adjunktus
ELTE TÓK
Vajda István adjunktus
Óbudai Egyetem, Neumann János Informatikai Kar
Veres Pál igazgató
Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc
Testületi munka
A Matematika Közoktatási Munkabizottságot az MTA III. osztálya azzal a céllal hozta létre, hogy felmérje a magyarországi matematikatanítás jelenlegi helyzetét és főbb problémáit. E felmérés eszközeként a munkabizottság 2016 elején kidolgozott egy kérdőívet (lásd itt), amelyet 2016. február 22-én tett közzé a Bolyai János Matematikai Társulat segítségével. 2016. március 2-án az Oktatási Hivatal a kérdőívre vonatkozó felhívást az ország összes általános- és középiskolájának kiküldte. A kérdőívkitöltés határidejének 2016. március 15-ét jelöltük meg, valójában a kitöltésre 2016. március 17-ig volt lehetőség.
A kérdőívet 4257-en töltötték ki. Mivel – durva becslés szerint – Magyarországon kb. 20 000 általános- és középiskolai tanár lehet, ez azt jelenti, hogy a kérdőívet a matematikatanárok több mint 20 százaléka töltötte ki.
A mellékelt dokumentumban összesítjük a kérdőív kérdéseire adott válaszokat. Ez a legtöbb esetben pusztán egy grafikon. Ezek tartalmának lényegét – az értelmezés megkönnyítése céljából – néhány esetben írásban foglaljuk össze. Ahol a kérdés szöveges választ kért, ott a válaszokat egy-egy részletes összefoglalás keretében adjuk meg.
Az összefoglalás célja az adatok áttekinthető összegzése, nem pedig azok értelmezése. Az értelmezés és a tanulságok levonása (beleértve az ún. keresztösszefüggéseket) külön tanulmányt igényel. Mindanozáltal nyilvánvaló, hogy egyes adatok önmagukért beszélnek. Különösen igaz ez a szöveges válaszok összegzéseire (lásd a 11. kérdés második részét, továbbá a 18., 22., és a 29. kérdéseket).
2016. május 1.
A Matematika Közoktatási Munkabizottság