A tudományosan megalapozott oktatáshoz járul hozzá az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programja
A személyre szabott tanulás szolgálatába állított digitális technológiák, innovatív pedagógiai eszközök, problémamegoldó tevékenységen alapuló nyelvoktatás, a tanulási kudarcok megelőzése a tanulási környezet átalakításával – néhány kutatási téma azok közül, amelyeket összesen 199 millió forinttal támogat az Akadémia a 2021-ben új névvel és új tartalommal kiírt, korábban Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programként ismertté vált pályázatán. Az idei húsz nyertes pályázót köszöntve Freund Tamás, az MTA elnöke az Akadémiának a tudományosan megalapozott, a készségek fejlesztését, a korszerű ismeretek átadását és széles körű általános műveltséget egyaránt kínáló oktatási rendszer iránti elkötelezettségét hangsúlyozta.
„Az iskola sok gyermek számára a fegyelmet, a látszólag unalmas és érdektelen dolgok kínnal-keservvel történő elsajátítását jelenti. Rajtunk is múlik, hogy
ez a helyzet megváltozzon. Bár az utóbbi évtizedekben a folyamatos nekiveselkedéseknek köszönhetően az iskola – még ha nem olyan is, mint amilyennek álmainkban szeretnénk – sok átalakuláson ment keresztül, az oktatás területén mindig érdemes tenni, és mindig van is mit tenni” – mondta
a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program nyitóünnepségén az Akadémia elnöke.
Freund Tamás bejelentette, hogy az Akadémia költségvetésének növekedése lehetővé teszi
az évi 200 millió forintos program támogatására rendelkezésre álló keret fokozatos, a jelenlegi összeg kétszeresére való növelését.
„Ezzel a lépéssel is szeretném hangsúlyozni az Akadémia elkötelezettségét
a tudományosan megalapozott, a készségek fejlesztését, a korszerű ismeretek átadását és széles körű általános műveltséget egyaránt kínáló oktatási rendszer létrehozása iránt” – mondta.
Freund Tamás reményét fejezte ki, hogy az új kutatócsoportok az eddiginél több publikációt közölnek majd külföldi folyóiratokban is. Hozzátette, hogy az MTA ösztönözi a nemzetközi szinten való megmérettetést, egyúttal minél több elismert nemzetközi szakembert kíván bevonni a hazai eredmények értékelésébe is.
Freund Tamás köszöntője teljes terjedelmében ide kattintva olvasható
„Célunk a kapacitásbővítés” – mondta a nyerteseket köszöntve Csapó Benő, az MTA doktora, a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program vezetője, aki szerint ez nemcsak a publikációk számának növelését jelenti, hanem minél több fiatal kutató bevonását is a tudományos munkába.
Csapó Benő a hazai neveléstudomány korábbi eredményeit felidéző előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy az 1970-es évek elejétől körülbelül egy évtizedig nagyon jelentős összegeket fordítottak a neveléstudomány fejlesztését szolgáló pedagógiai kutatásokra. Hozzátette: a tudományos megalapozottságú közoktatásra azért is szükség van, mert a PISA-tesztek eredményei alapján a magyar diákok teljesítménye romlik, ezt a trendet pedig meg kell fordítani.
Pléh Csaba akadémikus, az Academia Europaea Budapest Tudásközpont „Methodology of Science Education” tematikus program társelnöke együttműködést ajánlott az AE programjának közreműködésével.
Mint mondta, a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programban részt vevőkkel közösen szeretnék integrálni és az oktatási gyakorlathoz közelebb vinni az európai szakmódszertani kutatásokban megszületett eredményeket.
A Szakmódszertani pályázattól a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programig
A Magyar Tudományos Akadémia 2014-ben hirdette meg első alkalommal
a közoktatás fejlesztésének tudományos megalapozását célzó pályázatot „Szakmódszertani pályázat” címmel.
Az egyéves program nagy érdeklődést váltott ki, ezért az MTA 2016-ban négyéves kutatási programot indított Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program néven, amely szintén jelentős sikereket ért el.
Ennek nyomán az MTA Elnöksége határozatban javasolta Freund Tamásnak,
az MTA 2020-ban megválasztott új elnökének, hogy a programot az Akadémia tekintse hosszú távú, stratégiai feladatának.
Az MTA Elnökségének határozata (57/2019. X. 22.) alapján megjelölt prioritások:
- az olvasás-szövegértés, a matematika és a természettudomány terén a nemzetközi felmérések által hangsúlyosan jelzett problémák okainak feltárása és a megoldást elősegítő, a gondolkodást hatékonyan fejlesztő, a megértést és a tudás alkalmazását segítő tanulási és tanítási módszerek kidolgozása és hatékonyságvizsgálata;
- az iskolai kudarcok és a lemorzsolódás kutatása, a korai prevenciót szolgáló módszerek kidolgozása és hatékonyságvizsgálata;
- a fiatalok történelmi tudatának fejlődésében, az idegen nyelvek,
a művészeti kultúra és az egészséges életmód aktív elsajátításában
a hazai közoktatás sajátos hiányosságainak feltárása és
a megoldásukat elősegítő módszerek kidolgozása és hatékonyságvizsgálata; - a speciális helyzetű tanulók integrálására, a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok felzárkóztatására irányuló programok kidolgozása és hatásvizsgálata;
- az oktatás átfogó digitalizációjával kapcsolatos problémák megoldására irányuló kutatások.
A felhívásra a május 14-ei határidőre 46 db érvényes pályázat érkezett be, összesen 7,4 milliárd forint értékben. A kutatócsoportok vezetői a legtöbb esetben egyetemet jelöltek meg befogadó intézményként.
A pályázatokat a beérkezett anonim bírálatok alapján a bírálóbizottság tagjai 2021. július 7-ei ülésükön részletesen megvitatták, majd másnap e-mailben szavaztak róluk. A bírálóbizottság elfogadta a testület elnökének javaslatát, amely szerint inkább több kutatócsoport kapjon lehetőséget kisebb összegű támogatással a programban, mint kevesebb nagyobb összeggel.
(Képgalériánkat ide kattintva nézheti meg) Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás
A bírálóbizottság javaslata alapján, az MTA elnökének döntése nyomán az Akadémia az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának keretében összesen 20 kutatócsoport pályázatát támogatja.
Pályázó | A pályázat címe | Támogatás (M Ft / év) |
Besesekné Molnár Gyöngyvér Szegedi Tudományegyetem | Digitális technológiák a személyre szabott tanulás szolgálatában: big data, tanulási analitika és adaptív értékelés | 13 |
Csányi Tamás János Eötvös Loránd Tudományegyetem | Evidenciaalapú, hatékony oktatási megközelítések érvényesülése | 5 |
Csíkos Csaba Eötvös Loránd Tudományegyetem | A matematikai gondolkodás és | 10 |
Fejes József Balázs Szegedi Tudományegyetem | Motivációalapú szövegértés-fejlesztés | 10 |
Gyarmathy Éva Zsuzsanna | A tanulási kudarcok megelőzése | 8 |
Győri Miklós | Digitális autonómia-támogatási és inklúziós módszertanok evidenciaalapú fejlesztése | 12 |
Honbolygó Ferenc | Új technológiák az olvasási nehézségek felismerésében és | 13 |
Kasik László | Az iskolai kudarcok motivációs-érzelmi-szociális erősségekre fókuszáló preventív kezelése | 11 |
M. Tóthné Farsang Andrea Szegedi Tudományegyetem | Földrajztankönyvek (hagyományos és online), valamint oktatási segédanyagok fejlesztése és hatékonyságának vizsgálata | 11 |
Medgyes Péter | A gyermekkori nyelvtanítás módszertanának alkalmazása digitális oktatásban | 9 |
Podráczky Judit | Kudarcmentes iskolakezdés támogatása egészség- és környezeti nevelésre alapozott komplex óvodai programokkal | 9 |
Pusztai Gabriella Debreceni Egyetem | Pedagógusok szülői elköteleződést erősítő képességének fejlesztése | 13 |
Rákosy Zsuzsa Pécsi Tudományegyetem | Innovatív pedagógiai eszközök és multimédiás megoldások a 21. század gyermekeinek egészségfejlesztéséhez | 9 |
Szalay Luca Eötvös Loránd Tudományegyetem | Kutatásalapú kémiatanítás és rendszerben való gondolkodás | 10 |
Szurdoki Erzsébet Piroska Eötvös Loránd Tudományegyetem | A természettudományos gondolkodás pedagógiai szemléletének és módszereinek megújítása az alsó tagozatos korosztályban | 7 |
Tarkó Klára Szegedi Tudományegyetem | Innovatív akciókutatás az eredményes óvodai, általános iskolai és középiskolai egészségfejlesztéshez-egészségneveléshez szükséges oktatási-nevelési módszertan kidolgozására | 10 |
Vancsó Ödön Imre Eötvös Loránd Tudományegyetem | Korszerű felfedeztető matematikaoktatás – hagyomány és innováció | 12 |
Varga Aranka Pécsi Tudományegyetem | Oktatási esélyekért! Pályaorientációs mentorprogram fejlesztése és értékelése | 8 |
Wein Katalin Eötvös Loránd Tudományegyetem | Problémamegoldó tevékenységen alapuló nyelvoktatás a 21. században: egyéni különbségek, differenciált nyelvoktatás és | 11 |
Zsákai Annamária Eötvös Loránd Tudományegyetem | Az egészséges életmód aktív elsajátítását segítő, interaktív oktatási segédanyag kidolgozása | 8 |