

A mai magyar tanárképzés helyzete és problémái (2022. május 25.)
Kutatásalapú pedagógusképzés – Csapó Benő előadása
Kutatásalapú pedagógusképzés – Csapó Benő előadása
The first researchers in the new science of Psychology at the beginning of the 20th century were interested in the crucial question of how can we know something that is different from what we see. This question motivated psychological research about the origins of children’s understanding of measurement and of number.
A természettudomány tanításának aktuális problémái címmel, közoktatási kérdéseket előtérbe helyezve szervez tudományos szimpóziumot az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága a Magyar Tudomány Ünnepe idei rendezvénysorozata keretében
Az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága az oktatás legfontosabb kérdéseit középpontba helyező előadássorozatot indít “The Future of Education in a Knowledge-Rich Society” címmel. A nyitóelőadást Andreas Demetriou professzor, a Ciprusi Tudományos Akadémia elnöke tartja "Educating the developing mind in a world of highly distributed intelligence: Can our schools cope?" címmel 2021. október 14-én 14:00 órakor, az MTA Székház Felolvasótermében.
Erdei Anna, az MTA főtitkárhelyettese elnökletével és Csapó Benő, az MTA doktora társelnökletével a 2020-2023-as akadémiai ciklusban tovább folytatja munkáját a megújult Közoktatási Elnöki Bizottság
A Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottsága (KEB) alaptevékenységként, s önálló kezdeményezésű feladatként tudományos igényű elemzéseket készít a közoktatás és nevelés tartalmi kérdéseivel kapcsolatban, közvetíti az egyes tudományterületek korszerű eredményeit, mindenekelőtt azzal a céllal, hogy azoknak a közoktatás és nevelés rendszerében történő felhasználását segítse, kezdeményezze, figyelemmel kövesse.
A Magyar Tudományos Akadémia 2018-ban alaposan elemezte és véleményezte a Nemzeti alaptanterv akkori változatát, 2019-ben felajánlotta további együttműködését, és a visszajelzések hiánya ellenére jelenleg is készen áll arra, hogy részt vegyen az ország jövője szempontjából meghatározó fontosságú NAT társadalmi vitájában, szakmai támogatásában.
Vajon honnan szerzik a csecsemők tudásukat? Hogyan tanulnak a kisgyerekek másoktól? Miben különbözik a másoktól szerzett tudás az egyénileg tanulttól? Megtudhatjuk, mire jutottak a világviszonylatban is híres magyar Babalaborokban a kutatók.
Az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága és a Magyartanárok Egyesülete 2018. május 31-én közösen tartott konferenciájáról megjelent különszám az Iskolakultúra 2018. decemberi számában.
Az Akadémia az oktatást szakpolitikai kérdésnek tartja. Amikor pedig úgy látja, hogy szükséges, kinyilvánítja a véleményét róla. A célunk, hogy bizonyítékokon alapuló tudományos eredményekkel segítsük a döntéshozókat – mondta Lovász László, az MTA elnöke az Akadémia „Tudomány és Parlament – a Magyar Tudományos Akadémia feladatvállalása a közoktatásban” című fórumon november 13-án.
A részletes, mind a NAT egészének szemléletével, mind az egyes szakterületekkel foglalkozó vélemények könnyebb kezelhetősége érdekében készült ez az összefoglaló, melyben az értékelő munkában részt vevő, mintegy 80 szakértő kolléga, MTA-osztályok és -bizottságok értékelését summázzuk.