- Címoldal
- Közoktatási Elnöki Bizottság
- Az érdeklődéselmélet vizsgálata: az érdeklődés k...
Az érdeklődéselmélet vizsgálata: az érdeklődés kapcsolata más motivációs változókkal és az aggyal
"Az oktatás jövője egy tudásgazdag társadalomban" című rendezvénysorozat keretében Suzanne Hidi, a Torontoi Egyetem professzora 2023. szeptember 21-én tart angol nyelven előadást az MTA Könyvtárában. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
Eseménynaptár Tizenhét évvel ezelőtt Ann Rennigerrel közösen a kutatási programunkra, valamint a legkülönbözőbb területek kutatóinak programjára támaszkodva publikáltuk az érdeklődés fejlődésének négyfázisú modelljét (Hidi és Renninger, 2006). Azóta a modellt széles körben használják az érdeklődés fejlesztésével és az elköteleződéssel kapcsolatos kutatások fogalmi kereteként. Úgy tűnik, hogy a cikk (több mint 5000 idézéssel) újjáélesztette mind a kutatók, mind a gyakorlati szakemberek megértését az érdeklődés – amely egy olyan affektív és kognitív motivációs változó, amelynek fejlődését elő lehet segíteni – oktatásban betöltött kritikus szerepéről. Előadásomban bemutatom azokat az empirikus eredményeket, amelyek hozzájárultak a négy fázis feltárásához, és ismertetem azok megkülönböztető jellemzőit. Ezt követően kitérek arra, hogy az érdeklődés hogyan kapcsolódik a kíváncsisághoz, a célokhoz, az önhatékonysághoz és az önszabályozáshoz. Ezután megvizsgálom a jutalmak szerepét az elköteleződésben és a tanulásban. Végül amellett érvelek, hogy az érdeklődés egyedülálló motivációs változó annak biológiai gyökereiből fakadóan. Rámutatok az idegtudományi kutatások - például az intrinzik jutalmakkal és a self-fel kapcsolatos információfeldolgozással foglalkozóvizsgálatok - és a pedagógiai/szociál/pszichológiai perspektívák összekapcsolásának fontosságára.
Az előadás meghívója itt érhető el
Az előadó:
Suzanne Hidi (Hidi Zsuzsa) a University of Toronto-n szerzett doktori fokozatot pedagógiai pszichológiából. Hosszú éveken át az Ontario Institute for Research in Education professzora volt, jelenleg a Department of Educational Psychology and Human Development oktatója. A University of Toronto Senior College alapítótagja.
A tanulás és az oktatás több oldalát vizsgáló munkássága nemzetközileg elismert. 2022-ben elnyerte az American Educational Research Association Sylvia Scribner díját. A díjat azon kiemelkedő teljesítményű kutatók kaphatják meg, akiknek munkássága jelentős hatással bírt a tanulásról és tanításról való gondolkodásra, eredményeik kutatási irányzatokat befolyásoló erővel bírnak.
A több mint 28,000 idézetet eredményező publikációi (H-index: 44) olyan oktatási kérdésekkel foglalkoznak, mint például a tudományos írás és a motiváció fontossága. Ezen belül kiemelt hangsúlyt kap az érdeklődés, valamint az, hogy milyen szerepet játszik a jutalom a feladat melletti elkötelezettségben és a teljesítményben.
Az utóbbi időben Hidi Zsuzsa az idegtudomány kutatási eredményei és a neveléstudomány, valamint a szociálpszichológia közötti kapcsolatokat vizsgálja. Teszi ezt különös tekintettel arra, hogy az agy működésmódja hogyan magyarázza a jutalmazási folyamatokat, a kíváncsiság és az érdeklődés közötti különbséget, valamint az érdeklődés egyedülálló motiváló erejét. Társszerkesztője, valamint egyik szerzője a Cambridge Handbook of Motivation and Learning (Renninger & Hidi, 2019) című kötetnek. Ez a legújabb kutatásokat bemutató kötet 30 fejezetből áll és oktatási, szociál- és fejlődés-pszichológusok, tanulás kutatók és idegtudósok nemzetközi csoportja által képviselt nézőpontok szinergiáját hangsúlyozza. Hidi munkájának egyik különösen fontos eleme az érdeklődés egyének motivációjában és tanulásában betöltött szerepének kutatása, kortól, fajtól vagy társadalmi osztálytól függetlenül.