Filmklub: Az utolsó pillanatban rögzített sámánszertartások
Borókából készült füstölő, színes kavicsok, dobok: néhány azok közül az eszközök közül, amelyeket a tuvai sámánok használtak a betegséget megelőző szertartásaikhoz. Az Oroszország délkeleti részén található Tuvai Köztársaság sámánjairól 20 évvel ezelőtt készített filmet Hoppál Mihály néprajztudós és Nádorfi Lajos operatőr. A Gyógyító dobok című filmet május 4-én vetítették az Akadémia filmklubjában.
„Azért volt nagyszerű ezt a filmet elkészíteni, mert akkor még fel tudtunk venni olyan sámánokat, akik még emlékeztek a régi időkre. A film szereplői még valódi sámánoktól tanultak. De már akkor is megjelentek azok, akik aktatáskával járkáltak, és inkább a pénzkeresésre koncentráltak” – emlékezett vissza a forgatás körülményeire Hoppál Mihály sámánkutató, az MTA doktora az MTA Székházában tartott vetítés után. A rögzített képsorok hitelesnek tekinthetők, hiszen a szereplők semmilyen instrukciót nem kaptak. A film értékét tovább növeli, hogy az egyik utolsó pillanatban sikerült a szertartásokat megörökíteni, a dokumentumfilmben bemutatott sámánok legtöbbje azóta már nem él.
A magyar sámánkutatás hagyományai kapcsán Hoppál Mihály kiemelte tanítómestere, Diószegi Vilmos munkásságát. A néprajzkutató 1957-ben járt Tuvában, ahová a csodával határos módon engedték be az oroszok. „Ő nagyon jó anyagokat hozott onnan haza, pedig – mint később kiderült – csak aránylag rövid időt tudott ott tölteni – mondta el Hoppál Mihály. – Az ottani kutatásai alapján írta meg Diószegi a Sámánok nyomában Szibéria földjén című könyvét, amely igen népszerű lett, angol nyelven is megjelent. Ebből kiindulva gondoltam, hogy el kell indulni Diószegi nyomában, és meglátni, kutatni azt, ami azóta történt.”
A forgatócsoportnak szerencséje volt, hogy ráakadt Mongus Kenin-Lopsenre. „Egy személyben tudós, költő, író, műfordító, nagyszerű gyűjtő, aki maga is egy idő után elkezdett sámánizálni, megalakította a helyi sámánszövetséget, aminek ő az elnöke. Sokat mesélt nekünk a helyi szokásokról, ő az, aki végig kommentálta a filmet” – mondta el Hoppál Mihály.
A stábot is bevonták a szertartásba
„Nagyon szerencsésnek tartom magam, hogy munkatársa lehettem Hoppál Mihálynak” – mondta el Nádorfi Lajos, a film operatőre. „Egy nagyszerű tudóssal dolgozhattam együtt, aki több alkalommal is életre szóló élményben részesített engem Szibériában. A néprajzi film készítése kapcsán alapvető fontosságúnak tartom, hogy az ilyen csodákat megörökítsük és megmutassuk őket a jelenkornak és az utókornak. Ez egy olyan fantasztikus kultúra, amit mindenkinek ismernie kell” – fűzte hozzá az operatőr.
A stábnak kifejezetten nehéz dolga volt, hiszen úgy kellett forgatniuk, hogy fogalmuk nem volt arról, mi fog történni: mit hogyan és mennyi időn át fog csinálni a sámán. „Nehéz feladat volt élőadásszerűen közvetíteni ennek a szertartásnak a menetét. Hoppál Mihály segítségével sikerült a témát úgy feldolgozni, hogy a nézők számára is érthető és érezhető legyen.”
„Szerencsénk is volt, mert a sámánokat egyáltalán nem feszélyezte a kamera jelenléte. Ezt részben annak tudom be, hogy minket is a szertartás részévé tettek. A filmben a sámán mindenkit megfüstölt, külön a kamera felé is tett egy füstölő kört, és engem külön is megfüstölt. Úgy éreztem, hogy elfogadott, és ettől kezdve nem vett tudomást rólam. Az volt a szerencsém, hogy az a család, akit gyógyított, szintén nem zavartatta magát. Lehet, hogy ott Szibériában még életükben nem láttak kamerát, sőt televíziót sem. Abban a jurtában legalábbis biztos nem” – mesélt a forgatás körülményeiről Nádorfi Lajos.
„A film nagyon jól lett vágva. A szertartás teljes hosszúságában nézhetetlen lett volna. Jó ritmusa van, nem válik unalmassá. Vettünk fel többórás, de egész napos szertartásokat is, ezeket az anyagokat hazahoztuk és archiváltuk. A filmnek csak így, sűrítve van értelme: színes dobok láthatók, van esztétikai élmény, ettől válik élvezhetővé” – mondta el Hoppál Mihály.
A néprajztudós a filmezés jelentőségét hangsúlyozva elmondta, hogy egy kép többet mond, mint 50 oldal szöveg. Ha pedig van egy perc mozgókép, az többet mond a sámánság jelenségéről, mint 50 kép.
„Az igazán jó néprajzi film úgy jöhet létre, hogy a tudós megfelelő távolságból megfigyelő helyzetben kívül marad a jelenségen – fűzte hozzá Nádorfi Lajos. – Az operatőr pedig nem tudós, hagyhatja hatni magára a szertartást. Igyekszik úgy fotografálni, hogy az érzelmeit is belevigye. Én is így tettem, magam is nagyon megszerettem ezeket az embereket.”
Az operatőr 19 éve dolgozik együtt Hoppál Mihállyal. „Először Jakutföldön voltunk. 1992-ben jártunk ott, Gorbacsov pont abban az évben szabadította fel a sámánságot, és lehetett újra sámánszertartást végezni. Megrendítő élmény volt számomra, hogy a kamerám előtt született újjá a sámánság” – mondta el Nádorfi Lajos.
Mi a sámánság lényege?
Tuvában „hamm”-nak, a jakutoknál „ojun”-nak vagy „dögön”-nek, a burjátoknál, és mongoloknál „bőő”-nek, Koreában „mutang”-nak a mandzsu-tunguzoknál pedig van, ahol „sámán”-nak nevezik a tudó embert. Innen terjedt el a szó, és kapta meg a mai etnológiai jelentését, még abban az esetben is ha nem a szibériai típusú sámánságról van szó.
Hoppál Mihály hangsúlyozta, hogy szándékosan a „sámánság” kifejezést használja a sámánizmus helyett. „Mircea Eliade, a nagy sámánkutató írt egy könyvet a sámánokról. Nagyon jó könyv, de a szerző soha nem járt sámánok között. A munkája elterjedt, és számos nyelvre lefordították, így a sámánizmus kifejezés terjedt el a köztudatban. Pedig helyi sámánokról beszél a szerző is, helyi szokásokat, helyi sámánokat vizsgál, azt az alakot, aki gyógyít, jósol. Nem tartom szerencsésnek az »izmus« kifejezést, hiszen az egyes sámánokat külön kell vizsgálnunk. Jobbnak tartom, ha a helyi dolgokra koncentrálunk” – mondta el Hoppál Mihály.
A filmklub következő vetítése
Novák Tamás Globál menü című filmjét május 11-én, szerdán 17.30-tól láthatják az érdeklődők. Regisztráció itt!