Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia

Pócs Péter előadása a Magyar Tudományos Akadémia Közgyűlésén 2024. május 7-én

2024. április 29.

Pócs Péter Plakátmagány címmel tartott előadást a Magyar Tudományos Akadémia 197. Közgyűlésének 2. napján a tudományos előadások között 2024. május 7-én.

Fotó: mta.hu/Szigeti Tamás
Fotó: mta.hu/Szigeti Tamás

Helyszín:

Pesti Vigadó, Díszterem | 1051 Budapest, Vigadó tér 2.

Pócs Péter fő területe a plakát-, kiadvány-, embléma- és arculattervezés. A

80-as, 90-es évek hazai plakátművészetének meghatározó személyisége, ma
nemzetközi plakát szimpóziumok rendszeres résztvevője. Kulturális, szociális
és politikai témákat dolgoz ki, gyakran groteszk, abszurd ötletekkel.
Előadásában plakáttervezése krédóját fejti ki: „Ahol a szó véget ér, ott
kezdődik a plakát.”

Vannak plakáttervezők, vannak plakát művészek és van Pócs Péter
Magyarországról.
Vannak 2 dimenziós plakátok és vannak 3 dimenziós ötletei, melyeket Péter
régóta könyörtelenül, vegyítve alkalmaz. Ezekből elkötelezett, erős
politikai plakátok, és vidám kereskedelmi tervei születtek.
Az előbbieket valószínűleg Péter, az utóbbiakat pedig Pócs Úr alkotta.

Prof. Dr. habil. Lex Drewinski
Grafikus tervező / Németország


***

Pócs Péter azon kevés tervezők egyike, akinek meghatározó az idő és a tér
iránti felelősségérzete.
Plakátjai valójában a szocialista, de inkább a kommunista Magyarország
lenyomatai. Szinte minden plakátjának politikai üzenete van, melyekben a
művész megvédi álláspontját az általa bemutatott problémával szemben.
Pócs Péter szembeszegül a kommunizmussal, elítéli annak negatív társadalmi
és politikai vonásait, de nem csak Magyarországon, hanem a politikailag
meghatározott keleti tömb egészében is.
Ugyanakkor a vizuális megjelenítés, annak színei és formája, mélyen
személyes és nemzeti, hiszen a magyar piros-fehér-zöld trikolor (nemzeti
identitás) színeit gyakran hangsúlyosan alkalmazza. A vörös szín érvényesül
leginkább, hiszen az jeleníti meg a kor politikai kódját: a kommunizmust, az
absztraktot és a vért.
Plakátjainak saját, eredeti és jellegzetes stílusjegyei az anekdotikus
szürrealizmusban megalkotott háromdimenziós figurái, és azok fényképes
bemutatása. Vizuális kifejezésének enyhe archaizmusa a sajátos magyar
művészeti kultúrára vezethető vissza. Plakátjai eredetiek, az egyetemes
plakátművészetben különös, speciális helyet töltenek be, azok
összetéveszthetetlen, azonnali felismerhetősége miatt.

Boris Ljubicic
Grafikus tervező / Horvátország

***

Pócs Péter izgalmas üzeneteket konstruál. Plakátjain megtalálható a durvaság
és kegyetlenség, de az öröm, melegség és a megható humor is. Péter vizuális
gyökerei a magyar földből származnak. Szobor-plakátjain éltre kel a magyar
vidék, ahol madarak, halak, macskák, kutyák és tköznapi emberek láthatók.
De Péter politikai megfigyelő is. Ennek jó példája az „1989 – ?” című
plakát, ahol felejthetetlen módon egyszerűsíti le a német történelmi
változás folyamatát. A plakát nem igényel magyarázatot, önmagáért beszél.
Így működnek legjobb művei.

Kari Piippo
Grafikus tervező / Finnország

Pócs Péter: 1989 - ? plakát, 1989, offset, 70 x 100 cm, Megrendelő: Pócs Péter


Az MTA 197. Közgyűlésének programfüzete letölthető innen.