Építész kávéház: MADI Univerzum – Poliuniverzum
Szeptember 5-én a FUGA-ban
2024. szeptember 5-én, csütörtökön 18:30-kor a FUGA-ban előadók és beszélgetőtársak:
Dárdai Zsuzsa művészetkritikus, a Mobil MADI Múzeum alapító-kurátora,
Galgóczi Gergely ügyvéd, műgyűjtő,
Hoffmann Miklós egyetemi tanár, matematikus, az MTA doktora,
Rosta S. Csaba DLA építész,
Saxon Szász János képzőművész, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia (SZIMA) rendes tagja,
A beszélgetés moderátora Csomay Zsófia építész, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia rendes tagja.
MADI – dokumentumfilm (előzetes 15 perc, 2024.)
Producer: Kozma Péter.
Kreatív producer, szerkesztő: Iványi-Bitter Brigitta.
Az ez év tavaszán a főváros által fenntartott Deák 17 Galériában látható MADI kiállítás és eseménysorozat szerves folytatásaként megismerkedhetünk a XX. század egyik legkülönlegesebb, és egyedülálló módon ma is aktívan működő geometrikus művészeti irányzatával/mozgalmával és a Magyarországon elhelyezésre váró múzeumi gyűjteménnyel, amelyet az alapítók nem titkolt szándéka szerint Budapest fogadná be.
https://www.deak17galeria.hu/kiallitasok/madi-univerzum-poliuniverzum
A magyar képzőművészeket, azon belül a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia számos tagját: Bak Imre, Erdély Dániel, Fajó János, Haász István, Harasztÿ István, Hetey Katalin, Viktor Hulík, Kelle Antal, Konok Tamás, Nemes Judit, Maurer Dóra, Saxon Szász János és Sáry László zeneszerzőt érintő aktivitás elsősorban az alapítók (Dárdai-Saxon) közösségi szellemiségének köszönhető, ami nemcsak a gyűjtemény alapítását-gondozását foglalja magában, hanem több száz kiállítás és fesztivál szervezését, folyóirat és galéria működtetését is. Mindezt civil és nonprofit tevékenységből, zsigerből és lelkesedésből művelték az elmúlt 30 évben. Minderről Dárdai Zsuzsa és Saxon Szász János személyes élményeiket osztják meg a közönséggel.
A MADI múzeum elhelyezése körüli igény több különleges építészeti megoldást eredményezett, elsősorban Győrben. Az egyik legjelentősebbet, a MADI múzeum-híd tervét, Rosta S. Csaba építész mutatja be.
Az évek során a MADI művészek alkotásai múzeumokba szerveződtek szerte a világon és párhuzamosan bekerültek a nemzetközi magán-műkereskedelem látókörébe is. A MADI és a műgyűjtés kapcsolatáról, fontosságáról Dr. Galgóczi Gergely műgyűjtő, a geometrikus művészet s benne a MADI szerelmese vall.
A MADI legnagyobb hazai elkötelezettje Saxon Szász János, aki az egyéni alkotómunka mellett folyamatosan közösségi színtéren mozog, „mellékszálként” létrehozta a Poliuniverzum matematikai összefüggésekkel is megáldott játékot. A MADI ihlette innovációs eszközről és annak oktatási jelentőségéről Dr. Hoffmann Miklós, az oktatási projektek szakmai vezetője értekezik. Mindezek után a számos dokumentációs anyag megtekintése mellett játszhatunk is a manipulatív eszközzel.
MADI Univerzum
30 éves a Mobil MADI Múzeum
A MADI mozaikszó jelentése: a Mozgás – a műtárgy részeinek kimozdulását, mozgását és a mozgalom dinamizmusát tükrözi; az Absztrakció – a geometria művészet tárgy nélküli világára utal; a Dimenzió – a kép-objektek térbeli kiterjedését, a környezetükhöz való kapcsolataikat mutatja; míg az Invenció – a találékonyságot, a kreativitást, a játékosságot fejezi ki.
A MADI nemzetközi művészeti mozgalom példa nélküli időszakot ért meg a művészettörténetben. 1946-ban indult Buenos-Airesben, itt folyt le az első korszaka. A második az 50-es évektől Párizsban és Nyugat-Európában zajlott. Míg a harmadik, a kibontakozás ciklusa a 90-es évek elején, a közép-kelet-európai események beindulásával kezdődött és hatással volt az egész világra. Ettől az időszaktól 20 ország 200 művésze felajánlásával, valamint Saxon Szász János és Dárdai Zsuzsa művészházaspár alapító-kurátori tevékenységének köszönhetően létrejött a magyarországi székhelyű Mobil MADI Múzeum: http://mobilemadimuseum.hu
POLIUNIVERZUM
Művészet, matematika és játék az oktatásban
A Poliuniverzum egy geometrikus játék és oktatási módszertan, amely mind szellemiségében, mind formajegyeiben hordozza a MADI művészet alapvetéseit, leginkább a játékosság, az invenció-innováció hatáskörében. Az elmúlt években több Erasmus+ projekt keretében kidolgozásra került a PUSE (Poly-Universe in School Education), a PUNTE (Poly-Universe in Teacher Education), és folyamatban van az EARLY-POLY (Poly-Universe in Pre-school Education) oktatási módszertan. Az eszköz újdonságértéke a polidimenzionális formákban rejlő léptékváltásos szimmetriában és az ehhez rendelt színkombinációs rendszerben van. A játékosság mellett erőssége a matematika, szerepe van a geometriai és a logikai készségek, valamint az algoritmikus gondolkodás fejlesztésében vagy a kombinatorikai problémák vizuális megjelenítésben. Mindezek mellett változatos területeken alkalmazható az oktatásban, mert hihetetlenül egyszerű és mégis komplex: több mint játék, több mint művészet, több mint matematika, mert a Poliuniverzum mindezek együttvéve, szinergiák az oktatásban…
- A PUSE Módszertani könyv és feladatgyűjtemény ingyenesen letölthető: http://www.poly-universe.com
- A PUSE e-learning próbaverzió megtekinthető: https://puse.education
- A PUNTE (Poly-Universe in Teacher Education) eddigi eredményei elérhetőek: https://www.punte.eu
MADI UNIVERZUM
Portréfilm Carmelo Arden Quinről
Carmelo Arden Quin képzőművész, költő, teoretikus, a MADI nemzetközi művészeti mozgalom egyik alapítója, 1913-ban született Uruguayban. A portréfilm a XX. század művészettörténeti mozgalmait Carmelo Arden Quin személyén keresztül mutatja be és jut el a mester végkövetkeztetéséig: „Azért kellett létrejönnie a MADI–formának, hogy a festészet felületét, amely évszázadokon át be volt zárva a keretbe, kiszabadítsa onnan”. A filmben Arden Quin beszél latin-amerikai avantgárd mesteréről, Joaquín Torres Garcíáról, aki 1930-ban Párizsban a ”Cercle et Carré” művészeti mozgalom és folyóirat egyik megalapítója volt, Seuphorral, Mondriannal, Arppal…; továbbá arról, hogy a kultúra és a művészet az élet leglényegesebb kérdéseit veti fel és válaszolja meg: „A legerősebb császárságok, a nagy politikusok és hódítók sorra eltűnnek, míg a művészeti alkotások, az emberi értelem virágai örökre megmaradnak.”
Rendező: Dárdai Zsuzsa.
Operatőr: Pohárnok Gergely.
Zene: Sáry László.
Producer: Durst György, Duna Műhely 1999.
35 perc, magyar nyelven spanyol felirattal.