II. Filozófiai és Történettudományok Osztálya

Elhunyt Jerome Bruner pszichológus, az MTA tiszteleti tagja

2016. június 6-án elhunyt Jerome Bruner amerikai kutató, a kognitív pszichológiai és a modern oktatáskutatás vezéralakja. A tudóst 2001-ben választották az MTA tiszteleti tagjává. Az 1915-ben született Jerome Bruner még 100 esztendősen is aktív életet élt.

2016. június 8.

A kutató az utóbbi fél évszázad pszichológiájának egyik vezető formálója volt. A Harvard Egyetemen dolgozva az emberi észlelés kontextus és értékfüggését hirdető Új Szemlélet (New Look) egyik kísérleti megalapozójaként és szintetizátoraként vált elismertté.

1960-ban szervezte meg a Harvard Kognitív Kutatóközpontját, amely a viselkedő ember helyett a megismerő, a világot leképző ember megértését helyezte a középpontba. A gondolkodási kategóriákat vizsgálva először alakította ki az aktív kategória építő fogalomalkotás koncepcióját A modern kognitív fejlődéslélektanban a reprezentációs váltások elméletének első kidolgozója. Felfogásában a gyermek első fejlődési korszakában cselekvési, azután kép-hasonlósági, majd harmadik szintként szimbolikus reprezentációkkal közelít a világhoz

Ezzel párhuzamosan vált a modern pedagógiai konstrukcionista elméletek egyik kifejtőjévé. Eszerint a gyermek aktív tanuló, akinek az intézmények mintegy keretet adva támogathatják tudás építését, de nem indoktrinálják a gyermeket.

A cselekvési és társas hangsúly jellemezte harmadik nagy kutatási területét az 1970-es években. A csecsemő korai nyelvfejlődését vizsgálva ő vezette be először a korai megfigyelés szemmozgásos technikáit, s olyan felfogást képviselt, amelyben a gyermek korai közlései társas cselekvési keretben keletkeznek s társas célokat szolgálnak. Ez a keret máig a fő megközelítést jelenti a korai gyermeknyelv kutatásában.

Az 1980-as évektől a New York Universityn dolgozva Jerom Bruner vált a modern narratív pszichológiai megközelítés megalapozójává. Ebben a felfogásban a kategorikus és időtlen tudományos leírásmód mellett kisgyermekkortól kezdve velünk él egy időileg szervezett, antropomorf okozási sémákat alkalmazó elbeszélő keret. Ez a kettősség adja a klasszikus tudományviták gyökerét, de a társadalom megértésének és az oktatás újraszervezésének kulcsát is.

Jerome Bruner több, például a perceptuális készenlétről, a tanulás emberi észlelésben játszott szerepéről, vagy az oktatás folyamatáról szóló munkáját magyarra is lefordították.

Címkék