Közoktatási Elnöki Bizottság

MTA-MATE Kora Gyermekkor Kutatócsoport

Kutatócsoport-vezető: Petőné Csima Melinda

Petőné Csima Melinda a MATE Neveléstudományi Intézet egyetemi docense. A HIETE Egészségtudományi Karon egészségügyi szakoktatóként végzett (főiskola), emellett pedagógia szakos bölcsész és tanár (egyetem), valamint okleveles szociológus (MA) diplomával rendelkezik. PhD fokozatot 2012-ben a Pécsi Tudományegyetem Oktatás és Társadalom Doktori Iskolájában szerzett (nevelésszociológia tudományterületen), majd 2021-ben a Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Doktori Iskolájában habilitált (egészségtudomány területen). A felsőoktatásban 25 éve oktat, 14 évig a PTE Egészségtudományi Karon, 2014 óta pedig a MATE Neveléstudományi Intézetében, illetve annak jogelőd intézményeiben. Kutatásai szorosan kapcsolódnak az egészségnevelés, egészségműveltség kérdésköreihez, elsősorban a kora gyermekkor vonatkozásában. A MATE Neveléstudományi Intézetében a csecsemő- és kisgyermeknevelő alapszak szakfelelőse. A PTE „Oktatás és Társadalom”, illetve a PTE Egészségtudományi Doktori Iskolák témavezetője. Az MTMT-ben 206 közleménye található, ebből 28 angol nyelvű, rangsorolt folyóiratcikk. Közleményeire a független hivatkozások száma 416.

Kutatási téma

A MTA-MATE Kora Gyermekkor Kutatócsoport a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézetének és a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének a kutatási előzményire építve jött létre. A kutatócsoport a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program keretein belül a 2021-2025 közötti pályázati ciklusban Podráczky Judit vezetésével a kudarcmentes iskolakezdés támogatását helyezte vizsgálatának fókuszába, egészség- és környezeti nevelésre alapozott szokásalakítással.

Jelen kutatási ciklusban az óvoda-iskola átmenetet támogató programok kidolgozását és hatékonyságvizsgálatát tűztük ki célul. Az óvodából az iskolába való átmenet sorsdöntő esemény a kisgyermekek életében, amely hosszú távon befolyásolja az iskolai beválást. Bár a hazai szakirodalomban évtizedek óta jelen van a téma és számos fejlesztő program indult, hatásvizsgálatok csak elvétve kísérték ezeket. Ennek következtében az átmenet problémáira mindmáig nem születtek kellően megalapozott válaszok. Sok gyermek szorongással éli meg az iskolakezdést, amely az életükben egyszerre bekövetkező alapvető változásokkal függ össze. A kutatási programban az átmenet támogatása a szocio-emocionális fejlődés erősítésén keresztül történik, elősegítve a tanulásra kész személyiség alakulását. A kifejlesztett és kipróbált program, valamint a kapcsolódó empirikus eredmények és módszertani kiadványok várakozásaink szerint hozzájárulhatnak az iskolakezdés sikeresebbé tételéhez, különösen a szocio-emocionális területen lemaradást mutató, és/vagy támogatást igénylő gyermekek esetében.

A kutatócsoportban kutatók, doktoranduszok, a MATE Neveléstudományi Intézet hallgatói és a közoktatás gyakorlati szakemberei dolgoznak közösen.

A kutatócsoport saját honlapja

Kutatási terv