Vizuális informatika
A számítógépes látás és grafika kutatása - a vizuális információ mérnökeinek beszámolója
A Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából Műszaki Tudományok Osztálya Informatikai, valamint az Automatizálási és Számítástechnikai Tudományos Bizottsága tartott tudományos ülést. Az előadásokat az alábbi gondolatokkal ajánlotta az érdeklődők figyelmében Szirányi Tamás, az MTA doktora, a tudományos ülés szervezője:
A mérnökök kezdetben fizikai elvekből jutottak el használható eszközökig, és ennek nyelve a matematika volt. Úgy 50-60 éve ez a matematikai eszköztár önálló életre kelt az elkészíthető dolgok szimulációjában. A szimulációs eredmények háromdimenziós megjelenítése és dinamikus bemutatása alapeszközzé vált a tervezésben és az elemzésben. Közben ennek a fordítottja is fejlődésnek indult: az optikai úton a számítógépre került leképezés alapján a látott világ eszközeinek felismerése, a látott dolgok közötti összefüggések felderítése is céllá vált, és ezzel az alakfelismerés új fejezeteket nyitott a matematikában is. A látvány elemzésében figyelembe kell vennünk, hogy a leképzett világ nem csupán egy kép, hanem a fizikai dolgok vetített lenyomata, és elemzéseink során meg kell találnunk a valóságban gyökerező összefüggéseket is.
A szimulációs eljárások egy újabb elvonatkoztatásával a fizikai mérésekből szintetizálhatunk új látványvilágokat is, megjelenítve dolgokat, amik egyébként nem vagy nem úgy láthatók. Főként az orvosok számára fontos, hogy virtuálisan felszeleteljék az élő testet, és belelássanak a rejtett zugokba. Hasonló a célja az anyagvizsgálatot végző mérnöknek vagy fizikusnak, az eget különböző sugárzási tartományokban kémlelő csillagásznak, a földrengést kutató geológusnak, az agykutatónak és a régésznek is.
Az analitikus és szintetikus szimulációk együttes alkalmazása egy új képi világot nyitott: valós vagy hipotetikus összefüggésekkel térben is megjeleníthető modelleket hozhatunk létre fizikailag lehetséges és képzeletbeli világok előállítására. Ebben a grafikai világban az a vezérlő elv, hogy az emberi szem számára minél hihetőbb legyen.
A tudományos ülés a számítógépes látás, a képalkotás és grafika hazai eredményeit mutatja be a vizuális informatika tudományainak és ipari alkalmazásainak nemzetközi tükrében.