Bemutatkozott a Nemak Győr Kft.
Dr. Fegyverneki György a Nemak Győr Kft., Termék- és Folyamatmérnökség vezetője a járműipar, a járműipari öntészet aktuális kérdéseiről, aktuális kihívásairól beszélt a Műszaki Tudományok Osztálya ülésén.
Dr. Fegyverneki György a Nemak Győr Kft., Termék- és Folyamatmérnökség vezetője a járműipar, a járműipari öntészet aktuális kérdéseiről, aktuális kihívásairól beszélt. Mint elmondta, a hengerfejek és a motorblokkok gyártásával fejlesztésével foglalkozik a cégük. Európában az ilyen profilú cégek közül a Nemak a legnagyobb. Olvasztás területén kizárólag aluminium-szilicium bázisú ötvözetet használnak. Öntés szempontjából a cégcsoport által szabadalmaztatott gravitációs kokilla öntés és billenő kokillás öntés együttes technológiáját alkalmazzák. Az öntvények belső üregeit homok magok segítségével alakítják ki. A forgácsoló technológiák kapcsán hangsúlyozta, hogy készterméket állítanak elő. Ez nagy hozzáadott értéket jelent. A hengerfejeik 100%-osan hőkezeltek. 3 millió hengerfejet gyártanak évente. A késztermék áthalad egy ellenőrző soron, ami méretellenőrzést, tömörség ellenőrzést, vizuális ellenőrzést jelent. Kutatásaik abban az irányban haladnak, hogyan lehet kisebb fogyasztással megfelelő teljesítményt elérni úgy, hogy közben eleget tegyenek a törvényi előírásoknak is. Ők elsősorban a motor technológiában, a súlycsökkentés irányában és a hajtóművek fejlesztésével tudnak az előírásoknak hatékonyan megfelelni. A káros anyag kibocsátás mellett innovatív megoldásokkal foglalkoznak. Ezek közül felsorolta az integrált szívó és kipufogócső gyártását, az ötvözet összetételének fejlesztését és optimalizálását statikus, erős és mindemellett olcsó hengerfejek előállítására. Az új hengerfej családjuknak már 160 LE teljesítménynek kell eleget tenni. Olyan optimális szövetszerkezetet kellett elérniük, mely akár hőkezelés nélkül is emelt mechanikai tulajdonságokat biztosít. Gyártási eredményeiket hőfárasztás teszttel ellenőrzik. Részletesen beszámolt a tulajdonság javító eljárások, a határfelületi jelenségek kutatásáról. Elmondta, már most próbálnak felkészülni az elektromos hajtású autók elterjedésével felmerülő új kihívásokra.