Pedagógus kutatókat köszöntöttek az Akadémián – Tizenkét tanár vehette át a Pedagógus Kutatói Pályadíjat

Idén 27. alkalommal hirdette meg a Magyar Tudományos Akadémia a Pedagógus Kutatói Pályadíj elnyerésére irányuló pályázatát. A köznevelésben tanító, gyakorló pedagógusok tudományos kutatómunkájának megbecsülésére és ösztönzésére létrehozott díjat tizenkét pedagógus nyerte el, akiket 2024. október 14-én köszöntöttek az MTA Könyvtár és Információs Központ konferenciatermében. A nyertes pályázók névsorát és pályamunkáik címét cikkünkben ismertetjük.

2024. október 15.

„Ha azt akarod, hogy az emberek hajót építsenek, tanítsd meg nekik, hogyan vágyakozzanak a tenger mérhetetlen végtelensége iránt. »Nem a hajó születik a szegkovácsolásból és a deszkafűrészelésből. Hanem a szegkovácsolás és a deszkafűrészelés születik a tengerre való vágyódásból, a hajó növekedéséből«” – mondta az Akadémia elnöke Antoine de Saint-Exupéry szavait idézve a Pedagógus Kutatói Pályadíj idei nyerteseit köszöntő beszédében. Freund Tamás hangsúlyozta, hogy minden korban, minden nevelési irányzaton és módszertani eszköztáron túl

igazi pedagógus az, aki saját tudományterületén át felébreszti tanítványaiban a megismerés vágyát, megláttatja velük az élet csodáját,

„a tenger mérhetetlen végtelenségét”, és így arra indítja diákjait, hogy maguk is hajót építsenek és kihajózzanak. Ez pedig leginkább akkor valósulhat meg, ha a tanár a saját életében, a saját tudományterületén személyesen is megéli ezt a vágyakozást, ha lélekben kutató is marad.

Freund Tamás köszönti a Pedagógus Kutatói Pályadíj 2024-es díjazottjait Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás

A Magyar Tudományos Akadémia a Pedagógus Kutatói Pályadíjat olyan, a köznevelésben tanító, gyakorló pedagógusok elismerésére hozta létre, akik a tanítás mellett tudományos tevékenységet is folytatnak. A pályadíj preambulumának meghatározása szerint a díj a pedagógusok oktatói munkája mellett végzett kutatómunkájának „elismerésére, erkölcsi és anyagi támogatására” szolgál. Ünnepi köszöntőjében a pályadíjat elnyert pedagógusok munkájának méltatása mellett Freund Tamás hangsúlyozta, hogy

a Magyar Tudományos Akadémia a magyar pedagógustársadalom és a köznevelés ügye mellett áll.

A jövőre alapításának 200. jubileumát ünneplő intézmény nemcsak a tudósoké, hanem az egész nemzeté: épp ezért küldetésének szerves része a magyar közoktatás szolgálata.

Az Akadémia elnöke elmondta, hogy ez az alapítás évszázada óta így van. A magyar közoktatás-fejlesztés nagyformátumú alakjai, mint például Eötvös József vagy Trefort Ágoston az MTA elnökei voltak, az Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága a 20. század derekától folyamatosan működik, a Közoktatási Elnöki Bizottság tudományos szakmai tervezetekkel és állásfoglalásokkal segíti a közoktatást, a Közoktatásfejlesztési Kutatási Program olyan kutatásokat támogat, amelyek célja a hazai közoktatási módszerek nemzetközi szintre emelése, a Középiskolai MTA Alumni Programmal pedig egy tudománybarát társadalom kiépítésén dolgozik, és közvetlenül a középiskolai diákokat szólítja meg az Akadémia.

Az elnöki köszöntést a díjak átadása követte. A pályadíjat idén hat nő és hat férfi pedagógus vehette át, közülük hetüknek doktori (PhD) fokozatuk is van. Tízen a bölcsészet- és társadalomtudományok, ketten a matematika és természettudományok művelői, négyen budapesti, heten vidéki középiskolában tanítanak, egyikük pedig Kolozsváron.

A Pedagógus Kutatói Pályadíjak 2024-es díjazottjai Freund Tamás elnök, Kollár László Péter főtitkár és Erdei Anna főtitkárhelyettes társaságában Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás

A bölcsészet- és társadalomtudományok területén a pályadíjat elnyerték:

A pedagógus kutató neveA pedagógus kutató köznevelési titulusaA nyertes pályamű címe
Dr. Asztalos Évaa Berzsenyi Dániel Gimnázium
gimnáziumi tanára
Az önálló tanulás kulcskompetenciájának fejlesztése és az önismeret támogatása gimnáziumi irodalomórákon.
Foglalkozástervek gyűjteménye fakultációk
és szakkörök számára
Dr. Balogh Ádáma Szegedi Deák Ferenc Gimnázium
gimnáziumi tanára
A görögség rövid története
Dr. Désfalvi Ildikóa Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat, Székhely Szakértői Bizottsága logopédusa, gyógypedagógusaDichotikus teszt alkalmazása tanulási nehézséget mutató gyermekeknél
Juhos-Kiss Esztera Czövek Erna Alapfokú Művészeti Iskola szolfézstanára, igazgatóhelyetteseAz afázia zeneterápiája.
Lehetőségek a klinikumban, a civil szférában,
a zeneterapeutaképzésben
és az iskolai egészségnevelésben
Kapusi Jánosa Debreceni Szakképzési Centrum Bethlen Gábor Közgazdasági Technikum és Kollégium
középiskolai tanára, oktatója
Az idegennyelvű földrajztanítás szerepe és jelentősége a hazai kétnyelvű középiskolai programokban
Dr. Molnár Máriaa Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma tanára„Használd! Dönts! Alkoss!”
Egy rugalmas normaszemléletet tükröző,
nyelvi toleranciát megerősítő-fejlesztő feladattár létrehozásáról
Szalai Attilaa Szabadhegyi Magyar-Német
Két Tanítási Nyelvű
Általános Iskola és Gimnázium
tanára
Választásismereti forrás- és feladatgyűjtemény az ókortól napjainkig
Dr. Urbán Pétera Piarista Gimnázium
középiskolai tanára, munkaközösség-vezetője
Az irodalmi szöveg értelmezése mint tanulás.
Az irodalomtanítás egy konstruktivista modellje
Dr. Varga Ildikóa Pécsi Jurisics Utcai Általános Iskola és a szászvári Kiss György Alapfokú Művészeti Iskola
ének-zene- és zongoratanára, karvezetője, korrepetitora
Egy fejlesztő és tehetséggondozó koncepcióról,
a megvalósítás első három évéről
és a megvalósítás tapasztalatairól
Vászka Anikóa budapesti Aelia Sabina Alapfokú Művészeti Iskola zongoratanáraHangszerelés Bartók zeneszerzői műhelyében:
a hangszeregyéniségek megnyilatkozása
a zenekari művekben

A matematika és természettudományok területén a pályadíjat elnyerték:

A pedagógus kutató neveA pedagógus kutató köznevelési titulusaA nyertes pályamű címe
Dr. Nagy Örsa Báthory István Elméleti Líceum
középiskolai tanára
Problémaorientált betekintés a matematikai fogalamak történetébe
Turtóczki Józsefa Magyar Gyula Kertészeti Technikum és Szakképző Iskola középiskolai oktatójaPatológiás elváltozások egy 11. századból származó lelőhely népességének embertani leletein (Tiszalúc-Sarkadpuszta)

A díjak átadása után Hudecz Ferenc mondott pohárköszöntőt a díjazottak tiszteletére. Az MTA alelnöke beszédében a Pedagógus Kutatói Pályadíjak nyertesei mellett megbecsülését fejezte ki a pedagógus kutatók családjainak, mikro- és makrokörnyezetének azért a támogatásért, empátiáért és türelemért, amely felbecsülhetetlenül hozzájárul ahhoz, hogy valaki magas szintű kutatói munkát végezhessen. Hudecz Ferenc hangsúlyozta, hogy a kutatók mértéket és mércét adnak környezetüknek, jelenlétük minta, amelyet valamiképp környezetük, tanítványaik – akár tudattalanul is, de – követnek. Köszöntője zárásaként az Akadémia alelnöke azt mondta, hogy a Pedagógus Kutatói Pályadíjak rámutatnak a bölcsészettudományok fontosságára.