Pedagógus kutatókat köszöntöttek az Akadémián – Tizenkét tanár vehette át a Pedagógus Kutatói Pályadíjat
Idén 27. alkalommal hirdette meg a Magyar Tudományos Akadémia a Pedagógus Kutatói Pályadíj elnyerésére irányuló pályázatát. A köznevelésben tanító, gyakorló pedagógusok tudományos kutatómunkájának megbecsülésére és ösztönzésére létrehozott díjat tizenkét pedagógus nyerte el, akiket 2024. október 14-én köszöntöttek az MTA Könyvtár és Információs Központ konferenciatermében. A nyertes pályázók névsorát és pályamunkáik címét cikkünkben ismertetjük.
„Ha azt akarod, hogy az emberek hajót építsenek, tanítsd meg nekik, hogyan vágyakozzanak a tenger mérhetetlen végtelensége iránt. »Nem a hajó születik a szegkovácsolásból és a deszkafűrészelésből. Hanem a szegkovácsolás és a deszkafűrészelés születik a tengerre való vágyódásból, a hajó növekedéséből«” – mondta az Akadémia elnöke Antoine de Saint-Exupéry szavait idézve a Pedagógus Kutatói Pályadíj idei nyerteseit köszöntő beszédében. Freund Tamás hangsúlyozta, hogy minden korban, minden nevelési irányzaton és módszertani eszköztáron túl
igazi pedagógus az, aki saját tudományterületén át felébreszti tanítványaiban a megismerés vágyát, megláttatja velük az élet csodáját,
„a tenger mérhetetlen végtelenségét”, és így arra indítja diákjait, hogy maguk is hajót építsenek és kihajózzanak. Ez pedig leginkább akkor valósulhat meg, ha a tanár a saját életében, a saját tudományterületén személyesen is megéli ezt a vágyakozást, ha lélekben kutató is marad.
A Magyar Tudományos Akadémia a Pedagógus Kutatói Pályadíjat olyan, a köznevelésben tanító, gyakorló pedagógusok elismerésére hozta létre, akik a tanítás mellett tudományos tevékenységet is folytatnak. A pályadíj preambulumának meghatározása szerint a díj a pedagógusok oktatói munkája mellett végzett kutatómunkájának „elismerésére, erkölcsi és anyagi támogatására” szolgál. Ünnepi köszöntőjében a pályadíjat elnyert pedagógusok munkájának méltatása mellett Freund Tamás hangsúlyozta, hogy
a Magyar Tudományos Akadémia a magyar pedagógustársadalom és a köznevelés ügye mellett áll.
A jövőre alapításának 200. jubileumát ünneplő intézmény nemcsak a tudósoké, hanem az egész nemzeté: épp ezért küldetésének szerves része a magyar közoktatás szolgálata.
Az Akadémia elnöke elmondta, hogy ez az alapítás évszázada óta így van. A magyar közoktatás-fejlesztés nagyformátumú alakjai, mint például Eötvös József vagy Trefort Ágoston az MTA elnökei voltak, az Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága a 20. század derekától folyamatosan működik, a Közoktatási Elnöki Bizottság tudományos szakmai tervezetekkel és állásfoglalásokkal segíti a közoktatást, a Közoktatásfejlesztési Kutatási Program olyan kutatásokat támogat, amelyek célja a hazai közoktatási módszerek nemzetközi szintre emelése, a Középiskolai MTA Alumni Programmal pedig egy tudománybarát társadalom kiépítésén dolgozik, és közvetlenül a középiskolai diákokat szólítja meg az Akadémia.
Az elnöki köszöntést a díjak átadása követte. A pályadíjat idén hat nő és hat férfi pedagógus vehette át, közülük hetüknek doktori (PhD) fokozatuk is van. Tízen a bölcsészet- és társadalomtudományok, ketten a matematika és természettudományok művelői, négyen budapesti, heten vidéki középiskolában tanítanak, egyikük pedig Kolozsváron.
A bölcsészet- és társadalomtudományok területén a pályadíjat elnyerték:
A pedagógus kutató neve | A pedagógus kutató köznevelési titulusa | A nyertes pályamű címe |
Dr. Asztalos Éva | a Berzsenyi Dániel Gimnázium gimnáziumi tanára | Az önálló tanulás kulcskompetenciájának fejlesztése és az önismeret támogatása gimnáziumi irodalomórákon. Foglalkozástervek gyűjteménye fakultációk és szakkörök számára |
Dr. Balogh Ádám | a Szegedi Deák Ferenc Gimnázium gimnáziumi tanára | A görögség rövid története |
Dr. Désfalvi Ildikó | a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat, Székhely Szakértői Bizottsága logopédusa, gyógypedagógusa | Dichotikus teszt alkalmazása tanulási nehézséget mutató gyermekeknél |
Juhos-Kiss Eszter | a Czövek Erna Alapfokú Művészeti Iskola szolfézstanára, igazgatóhelyettese | Az afázia zeneterápiája. Lehetőségek a klinikumban, a civil szférában, a zeneterapeutaképzésben és az iskolai egészségnevelésben |
Kapusi János | a Debreceni Szakképzési Centrum Bethlen Gábor Közgazdasági Technikum és Kollégium középiskolai tanára, oktatója | Az idegennyelvű földrajztanítás szerepe és jelentősége a hazai kétnyelvű középiskolai programokban |
Dr. Molnár Mária | a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma tanára | „Használd! Dönts! Alkoss!” Egy rugalmas normaszemléletet tükröző, nyelvi toleranciát megerősítő-fejlesztő feladattár létrehozásáról |
Szalai Attila | a Szabadhegyi Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium tanára | Választásismereti forrás- és feladatgyűjtemény az ókortól napjainkig |
Dr. Urbán Péter | a Piarista Gimnázium középiskolai tanára, munkaközösség-vezetője | Az irodalmi szöveg értelmezése mint tanulás. Az irodalomtanítás egy konstruktivista modellje |
Dr. Varga Ildikó | a Pécsi Jurisics Utcai Általános Iskola és a szászvári Kiss György Alapfokú Művészeti Iskola ének-zene- és zongoratanára, karvezetője, korrepetitora | Egy fejlesztő és tehetséggondozó koncepcióról, a megvalósítás első három évéről és a megvalósítás tapasztalatairól |
Vászka Anikó | a budapesti Aelia Sabina Alapfokú Művészeti Iskola zongoratanára | Hangszerelés Bartók zeneszerzői műhelyében: a hangszeregyéniségek megnyilatkozása a zenekari művekben |
A matematika és természettudományok területén a pályadíjat elnyerték:
A pedagógus kutató neve | A pedagógus kutató köznevelési titulusa | A nyertes pályamű címe |
Dr. Nagy Örs | a Báthory István Elméleti Líceum középiskolai tanára | Problémaorientált betekintés a matematikai fogalamak történetébe |
Turtóczki József | a Magyar Gyula Kertészeti Technikum és Szakképző Iskola középiskolai oktatója | Patológiás elváltozások egy 11. századból származó lelőhely népességének embertani leletein (Tiszalúc-Sarkadpuszta) |
A díjak átadása után Hudecz Ferenc mondott pohárköszöntőt a díjazottak tiszteletére. Az MTA alelnöke beszédében a Pedagógus Kutatói Pályadíjak nyertesei mellett megbecsülését fejezte ki a pedagógus kutatók családjainak, mikro- és makrokörnyezetének azért a támogatásért, empátiáért és türelemért, amely felbecsülhetetlenül hozzájárul ahhoz, hogy valaki magas szintű kutatói munkát végezhessen. Hudecz Ferenc hangsúlyozta, hogy a kutatók mértéket és mércét adnak környezetüknek, jelenlétük minta, amelyet valamiképp környezetük, tanítványaik – akár tudattalanul is, de – követnek. Köszöntője zárásaként az Akadémia alelnöke azt mondta, hogy a Pedagógus Kutatói Pályadíjak rámutatnak a bölcsészettudományok fontosságára.