Csapó Benő: A digitális oktatás jelene és jövője – a tudományünnepi előadás videón
Milyen ellentmondás feszül az oktatás valós problémái és a digitális tanulás ki nem használt lehetőségei között? Ezzel a kérdéssel is foglalkozott Csapó Benő Prima Primissima-díjas neveléstudományi kutató, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára 2020. november 3-án megtartott tudományünnepi előadásában. Az előadás videofelvétele cikkünkben látható.
Az infokommunikációs technológiák az élet minden területét átalakították, az oktatás azonban még távolról sem használja ki a rendelkezésre álló lehetőségeket. Éppen a koronavírus-járvány tavaszi szakaszában tapasztalhattuk, milyen nehéz egyik napról a másikra az iskolarendszerű oktatásról a digitális oktatási módszerekre átállni. A hirtelen felmerülő problémák kezelésének igénye és szükségessége egyúttal számos lehetőségnek, hosszú távú fejlesztésnek is utat nyit. A multimédia, az interaktivitás és a szimuláció, továbbá az online társas tanulás alkalmazása még csak kezdeti stádiumában van, a tanulásanalitika, az intelligens oktatórendszerek, a mesterséges intelligencia, a virtuális valóság, a játékalapú tanulás pedig inkább még a fejlesztés élvonalát jelenti.
Alább az előadás videofelvétele:
Csapó Benő Prima Primissima díjas neveléstudományi kutató, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára több mint egy évtizede vezeti azt a kutatócsoportot, amely többek közt az infokommunikációs technológián alapuló pedagógiai értékelési módszerek kidolgozásával foglalkozik. Előadásában áttekinti, milyen szemléletbeli és tanulásszervezési változások kellenek ahhoz, hogy az oktatás kihasználja a már létező és a közeljövőben megjelenő technológiákat. Bemutatja, milyen ellentmondás feszül az oktatás valós problémái és a digitális tanulás ki nem használt lehetőségei között. Áttekinti, miként kellene megváltoztatni azt, ahogy az iskolák, osztályok szerveződnek, és a tanítás mindennapjai zajlanak, abból kiindulva, ahogy a gyermeki értelem fejlődik, ahogyan tanulunk, ahogy elménk a tudást befogadja, agyunk az információkat feldolgozza, tárolja és előhívja.