Hogyan kutassunk embereket humán kontaktus nélkül? – Az MTA ajánlásai

A koronavírussal kapcsolatos járványügyi helyzet egyik következménye a humán kontaktust igénylő vizsgálatok felfüggesztése. Az MTA egyetért az egyetemek és más kutatóhelyek ezt eredményező döntéseivel. Ugyanakkor pszichológus, biológus, szociológus, pedagógus, nyelvész kutatók és kutatójelöltek százai kerülnek így nehéz helyzetbe, borítékolható időzavarba. Nincsen mindenre érvényes csodaszer, de a  viselkedéskutatások egy része ma már internetes felületeken zajlik.

2020. március 18.

Ez nemcsak kérdőíves anyagokra igaz, hanem kísérleti helyzetekre is. Ennek egyik szükséges feltétele az online megfigyelést, értsd kérdőívfejlesztést és kitöltést, illetve adatrögzítést és sokszor elemzést is kínáló webalapú kutatószoftverek használata.

Az eredetileg online kérdőívekre fejlesztett programok (pl. Qualtrics, SurveyMonkey, Testable.org) ma már komplex kísérleti dizájn lebonyolítására alkalmas eszközöket kínálnak. A funkciók széles választékát és nagymintás adatfelvételeket kínáló programcsomagok intézményre (pl. kutatócsoport, tanszék, egyetem) szabottak – érdemes mind az igény-, mind az erőforrás-tervezést intézményi szinten végezni.

A hatékony online kutatás másik feltétele a minta elérése, vagyis a résztvevők verbuválása. Itt az Amazon által kínált MTurk (Mechanical Turk) a legszélesebb körben használt megoldás, amely mára a társadalom- és viselkedéstudományok standard elemévé vált. Ma már a legtekintélyesebb pszichológiai folyóiratokban publikált cikkek 20-45 százaléka tartalmaz legalább egy MTurk segítségével folytatott vizsgálatot, és ezeknek a jelentős része kísérlet. Az MTurk által gyűjtött online minták a hagyományos diákmintáknál reprezentatívabbak, elérésük gyors és relatíve olcsó (Buhrmester et al., 2018). Hasonló szolgáltatást kínál a Prolific Academic és a Turkprime, de már a Qualtricstól és SurveyMonkey-tól is lehet résztvevői mintát rendelni.

A magyar viselkedéskutató kollégáknak azt javasoljuk, hogy a mai nehéz helyzetben tanulják meg ezeket az új távkutatási eljárásokat. A kutatást finanszírozókat pedig arra kérjük, hogy tegyék lehetővé a költségvetések finombeállítását és a sokszor marginális, néhány száz dolláros számlák jogszerű kifizetését.

A nehéz helyzetben a hazai viselkedéstudományok fontos módszertani előrelépést tehetnének így.

Pléh Csaba (MTA, CEU)
Kardos Péter
(Bloomfield College, NJ. USA)


Buhrmester, Michael – Talaifar, Sanaz – Gosling, Samuel (2018). An Evaluation of Amazon’s Mechanical Turk, Its Rapid Rise, and Its Effective Use. Perspectives on Psychological Science, 13. 149–154. 10.1177/1745691617706516.