A repülés ökológiai lábnyoma; a szúnyoginvázió ördögi köre: a Szigma – a holnap világa: 2019. június 25-i adása

Miért nagyobb a légi közlekedés ökológiai lábnyoma más közlekedési formáknál? Miért nem jelent megfelelő megoldást a mesterséges szúnyogirtás? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre is választ kaphatna a tudományos magazin e heti adásában.

2019. július 1.

Egyre nagyobb a repülőgépes utazás ökológiai lábnyoma. „A repülőgépek a sztratoszféra alsó határán repülnek, minden egyéb közlekedési formához képest körülbelül három- négyszeres légszennyező, illetve klímaváltozást előidéző hatást okoznak. Ugyanis ebben a magasságban nagyon csekély a függőleges irányú légáramlás, ezért az itt kibocsájtott anyagok akár ötven – kétszáz évig is fennmaradhatnak ebben a régióban” – mondta a Horváth Zsolt környezetvédelmi mérnök, a Levegő Munkacsoport munkatársa.

Hiába van szúnyoginvázió, valójában csökken a repülő rovarok száma. Ezzel együtt az európai madárállomány is csökken. Magyarországon harminc százalékkal csökkent a rovart fogyasztó madarak száma, ami által a szúnyogok száma nőtt. A szakemberek permetezéssel próbálják megfékezni a szúnyoginváziót, ami további csökkenést okoz más rovarpopulációkban. Az ördögi kör megszakításához speciális intézkedésekre van szükség. Halmos Gergő, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület ügyvezető igazgatója számolt be a gyérítés lehetőségeiről és következményeiről a Szigma e heti adásában.

A Szigma 2019. június 25-i adása itt hallgatható meg.

A korábbi adásokról itt tudhat meg többet.