Egy igazán befogadó Európai Kutatási Térség építése – interjú Pawel Rowinski professzorral

Európa kutatási környezete egységre törekszik, a régiók közötti megosztottság azonban mégis nyilvánvaló. Erről is beszélt Pawel Rowinski, az Európai Tudományos Akadémiák Szövetségének (ALLEA) elnöke és a Lengyel Tudományos Akadémia Geofizikai Intézetének igazgatója az mta.hu-nak a Magyar Tudományos Akadémia alapításának 200. évfordulója tiszteletére rendezett ünnepség és nemzetközi konferencia alkalmából adott interjújában.

2025. december 2.

Pawel Rowinski számára az összetartó és befogadó Európai Kutatási Térség (ERA) víziója mindaddig nem teljes, amíg a mély egyenlőtlenségek fennállnak. „Sok kutató szervezetnek, különösen Közép-, Kelet- és Dél-Európában, továbbra is korlátozott a hozzáférése a fenntartható finanszírozáshoz, a fejlett kutatási infrastruktúrákhoz és a hosszú távú karrierlehetőségekhez – jegyezte meg. – Az Európai Kutatási Térség addig nem válik igazán közös és befogadó területté, amíg ezek az eltérések megmaradnak.”

Pawel Rowinski Photo: Piotr Terlecki

A legsürgetőbb kihívások közül kiemelte a folyamatos „agyelszívást” a kevesebb forrással rendelkező régióktól a jobb finanszírozású kutatóközpontokig, amelynek során a tehetséges kutatók a nagyobb stabilitást és erősebb hálózatokat kínáló intézmények felé orientálódnak: „Ez egy öngerjesztő folyamat: a gyengébb intézmények küzdenek, hogy versenyképesek legyenek, így még nehezebb magukhoz vonzaniuk vagy megtartaniuk a tehetséget.”

A professzor hozzátette, hogy a jelenlegi finanszírozási modellek túl gyakran jutalmazzák a már megalapozott kiválóságot. „A megoldás nem az, hogy a szintet lejjebb vigyük – emelte ki –, hanem az, hogy értelmes szakpolitikai intézkedésekkel bővítsük a kapacitást, és tartósan befektessünk a kutatási infrastruktúrába, valamint támogassuk azokat az együttműködési konzorciumokat, amelyeknek az alulreprezentált régiók aktív részesei. A kiválóság felépítéséhez idő, folytonosság és intézményi stabilitás szükséges.”

A Nyílt Tudomány (Open Science) mindeközben lehetőséget kínál a befogadásra – feltéve, hogy a hozzáférés igazságos. Pawel Rowinski kitért arra, hogy az adatok és a kutatási eredmények hozzáférhetővé tétele csökkentheti a belépési akadályokat, de csak akkor, ha az intézmények rendelkeznek a részvételhez szükséges képességekkel és erőforrásokkal. Az inkluzivitás szerinte azt is jelenti, hogy tiszteletben tartjuk Európa nyelvi, kulturális és intézményi sokféleségét. „Nem szabad, hogy a kohézió a kutatási gyakorlat egyetlen modelljének az érvényesítését jelentse” – mondta, kiemelve, hogy a különböző tudományos hagyományoknak egyenlő feltételeket kell biztosítani.

A versenytől a konvergenciáig

Arra a kérdésre, hogy az alulteljesítő régiók hogyan zárkózhatnak fel az EU-n belül, azt mondta, „ez a hosszú távú kutatási kapacitás építésén múlik, nem pedig azon, hogy csupán a versenyképes finanszírozási mechanizmusokra támaszkodik-e valaki”. A pénzügyi instabilitás a feltörekvő régiókban akadályozza a stratégiai tervezést. „Az infrastruktúrába és az emberi erőforrásba való kiszámítható beruházás nélkül rendkívül nehéz erős kutatási környezetet fejleszteni” – fogalmazott.

A stabil finanszírozásnak és a tehetségmegtartásnak kéz a kézben kell járnia. „Amíg a szakképzett kutatók folyamatosan elmennek a jobb finanszírozású régiókba, addig erre kevés az esély” – magyarázta. A karriertámogatás – az életpályamodell, a visszatérést segítő megoldások, a versenyképes fizetések – döntő fontosságú az agyelszívás visszafordításához.

Ugyanilyen fontosnak nevezte a kapacitások bővítését célzó partnerségeket, amelyek összekötik a hagyományos és feltörekvő intézményeket. Az egyetemek, az ipar és az önkormányzatok közötti együttműködés a rövid életű projektek helyett fenntartható ökoszisztémát hozhat létre. „Ez elmozdulást kíván a rövid távú projektfinanszírozástól az emberekbe, intézményekbe és ökoszisztémákba való hosszú távú strukturális beruházás felé, különben az ERA súlyosbítja a meglévő megosztottságot, nem pedig megszünteti.”

A tudományba vetett bizalom megtartása

Rowinski professzor úgy véli, az álhírek és a politikai megosztottság korában a tudományos akadémiáknak láthatóbbá kell válniuk a nyilvánosságban. „A múltból örökölt tekintélyük még mindig nagyon értékes, de már nem elég önmagában” – jegyezte meg.

A bizalom fenntartása érdekében az akadémiáknak meg kell erősíteniük függetlenségüket, miközben közvetlenebb kapcsolatot kell kialakítaniuk a társadalommal. „A bizalom a párbeszéden keresztül épül, nem egyirányú információátadás – mondta. – Közérthetőnek kell lennünk, a tudósoknak kommunikációs képzést kell biztosítani, és együtt kell működniük a pedagógusokkal, az újságírókkal és a civil társadalommal.”

A professzor kiemelte, a közbizalom fenntartása azon is múlik, sikerül-e megerősíteni az emberek képességét, hogy a tudományos bizonyítékokon alapuló állításokat megkülönböztessék az álhírektől. A cél nem az, hogy megmondjuk az embereknek, mit gondoljanak, hanem hogy segítsük őket abban, hogy az információkat saját maguk tudják értelmezni. Az akadémiáknak a tudományos szabadságot is meg kell védeniük, és elő kell mozdítaniuk a pluralizmust: „A megosztottság idején létfontosságú, hogy képesek legyünk olyan párbeszédnek teret adni, amely elfogadja a bizonytalanságot, a véleménykülönbségeket és az egymással versengő megközelítéseket.”

Mivel az álhírterjesztés nem ismer határokat, Rowinski professzor szorosabb nemzetközi együttműködést sürget. „Közös nyilatkozatok, munkacsoportok és a nyilvános vitákra adott gyors állásfoglalások segíthetnek a megbízható források hangjának felerősítésében – mondta. – Az akadémiáknak a tudás őrzőiből a közbizalom aktív építőivé kell válniuk, miközben elkötelezettek maradnak a függetlenség, a minőség és az átláthatóság iránt.”

A következő generáció bevonása

A pályájuk elején járó kutatók támogatása elsőbbséget élvez az ALLEA célkitűzései között. Rowinski professzor szerint a fiatal kutatóknak megfigyelőből a döntéshozatal aktív részeseivé kell válniuk, „a tanácsadó testületek és szakpolitikai bizottságok egyenjogú tagjaivá”.

A szervezett mentorálás és a vezetőképzés segíthet a feltörekvő kutatóknak hozzáférniük a tudományos prioritásokat meghatározó hálózatokhoz. Rowinski professzor ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy a bizonytalanság továbbra is komoly akadály: „Stabilabb karrierútvonalakra van szükség, világosabb előmeneteli kritériumokra és a tudományos hozzájárulás szélesebb körének elismerésére, mint amilyen például az oktatás, a közéleti szerepvállalás és a nyílt tudomány előnyben részesítése.”

Kiemelte továbbá, hogy szükség van az akadémiák közötti együttműködésre a transznacionális hálózatok építésében, ami csökkentené a földrajzi egyenlőtlenségeket, és segítené a kevesebb forrással rendelkező intézmények fiatal kutatóinak az európai szintű kutatási stratégiáról szóló egyeztetéseken való részvételét. A mentorálás és a jobb karrierlehetőségek mellett ez is hozzájárulhatna, hogy az ALLEA és a hozzá hasonló szervezetek „a tudomány jövőjét a fiatal tudósokkal együtt alakítsák, ne pedig csak nekik”.

Szolidaritás a nehézségek idején

A közelmúlt válságaira reagálva – a járványtól kezdve az Ukrajnában zajló háborúig – Rowinski professzor kiemelte a bizalom és az együttérzés erejét. „Kihívásokkal teli időkben a nagylelkűség a vezetési formává válik – mondta. – Azok az intézmények tudták leginkább megőrizni a lendületüket, amelyek rugalmas, bizalmon alapuló hozzáállással, egyszerűsített eljárásokkal és támogató informális hálózatokkal igyekeztek könnyíteni a nehézségeken. A szolidaritás olyan rendszereket igényel, amelyek a szabályozáson és ellenőrzésen túl gyors reagálást tesznek lehetővé.”

A válságok, tette hozzá, gyakran leleplezik az egyenlőtlenségeket: „A tartós együttműködéshez átgondolt erőfeszítések szükségesek, hogy azok, akiknek kevesebb erőforrás áll a rendelkezésére, ne maradjanak le. A kapacitásépítés és az adatokhoz és infrastruktúrákhoz való egyenlő hozzáférés a szolidaritás megnyilvánulásai.”

Elmondása szerint a tudomány közös értékekre épülő társadalmi vállalkozás: „A bizonytalanság közepette az együttes munka az alázaton, a bizonyítékok tiszteletben tartásán és a közjó iránti elkötelezettségen múlik. Ezek nem vészhelyzeti intézkedések – ezek szokások, amelyeket ápolni kell.”