Mi lett volna, ha? – Videón Ablonczy Balázs történész a Középiskolai MTA Alumni Programban tartott előadása

Alakulhattak volna-e másként a történelmi események az első világháború után, ha adott döntési pontokon másként határoz a politikai elit vagy a társadalom egy része? Egyebek mellett erre a kérdésre kereste a választ Ablonczy Balázs történész a Középiskolai MTA Alumni Program keretében gimnazistáknak tartott előadásában.

2024. március 27.

„A múlt szól a mához, a ma reflektál a múltra. Igazából emiatt érdekes a történelem” – vallja Ablonczy Balázs történész. Szakterülete a két világháború közötti Magyarország története, kiemelten Trianon kérdésköre. A kutató az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett történelem–francia szakon. Tanult és kutatott Párizsban, Londonban és Berlinben. Egy évet az Egyesült Államokban töltött vendégtanárként. Jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézetének tudományos főmunkatársa, az ELTE BTK Művelődéstörténeti Tanszékének habilitált egyetemi docense.

0:00 | Interjú az előadóval
0:12 | A múlt szól a mához, a ma reflektál a múltra. Igazából emiatt érdekes a történelem.
1:53 | Kutatónak lenni nem a világ legrosszabb dolga. – Akkor sem, ha sosem lesz homokfúvott Bentley-je az embernek.

Ablonczy Balázs előadása
3:15 | Miért fontos a mi lett volna, ha? Mi az a kontrafaktuális történetírás? 7:44 | A történeti Magyarország összeomlásának krónikája
10:05 | Mi lett volna, ha megnyerjük a háborút?
28:59 | Mi lett volna, ha életben marad Tisza István?
34:31 | Mi lett volna, ha nem szerelik le a hadsereget?
41:58 | Mi lett volna, ha nincs Tanácsköztársaság?
43:50 | Mi lett volna, ha Magyarország nem írja alá a békeszerződést?

Az előadás az MTA Alumni Program keretében hangzott el a tiszafüredi Kossuth Lajos Gimnáziumban 2024. február 5-én.

A Középiskolai MTA Alumni Program

A Magyar Tudományos Akadémia 2019-ben elfogadott új küldetési nyilatkozatához illeszkedő elnöki programjában Freund Tamás elnök a tudománybarát társadalom és közgondolkodás kialakítását jelölte meg az egyik legfontosabb célként. Ennek érdekében hívta életre az Akadémia számára is kiemelkedő fontosságú Középiskolai MTA Alumni Programot.
A középiskolai évek sok esetben meghatározóak egy kutató életútjának alakulásában. Az Akadémia 18 ezres köztestületének tagjai közül sokan büszkék alma materükre, és tartják is a kapcsolatot volt tanáraikkal. A Középiskolai MTA Alumni Program erre a kapcsolatra építve, az évek során kutatóvá érett diákok segítségével viszi közelebb a fiatalokhoz a tudományos gondolkodás értékeit, hozza testközelbe a kutatás világát tudomány-népszerűsítő előadások és az azokat követő beszélgetések formájában.