A Gábor Dénes középiskolai ösztöndíj nyerteseit köszöntötték az Akadémia Székházában
Miként lehet az űrtechnológiai eredményeket hasznosítani a Földön, hogyan pótolhatnák az embereket robotok az űrrepülésben, milyen lehetőségekkel kecsegtet a műholdas földmegfigyelés, és mit jelent a számunkra az, hogy újra magyar személyzettel indulhat majd el egy űrhajó? Ezekben a témákban vártak pályamunkákat idén a Gábor Dénes középiskolai ösztöndíjra jelentkezőktől.
„A jövőt nem lehet megjósolni, de a jövőnket fel lehet találni” – idézte a fizikus Gábor Dénes gondolatait a nyerteseket köszöntve Hudecz Ferenc, a Magyar Tudományos Akadémia természettudományi alelnöke. Mint mondta, a jövő feltalálásának most már a róla elnevezett ösztöndíjpályázaton elindult középiskolások is részeseivé váltak, hiszen elgondolkodtak a NOVOFER Alapítvány a Műszaki Szellemi Alkotásért Kuratóriuma által megfogalmazott problémákon.
Mindehhez tanáraik segítségével és olvasmányaik révén felhasználták az emberiség közös tudáskincsét, gondolataikkal, javaslataikkal pedig talán majd másoknak adnak új impulzusokat a jövő formálásához.
„A Magyar Tudományos Akadémia rendkívül fontosnak tartja a hasonló megmérettetéseket, hiszen sem kutatónak, sem akadémikusnak nem születik az ember. Hosszú évek kitartó munkáján, sok-sok tanuláson, kérdésfeltevéseken és az azokra adható válaszokon való töprengésen keresztül vezet az út valamelyik tudományos műhelybe, vagy ide, a Széchenyi térre.
Kutatónak lenni azt jelenti, hogy az ember azzal foglalkozhat, ami leginkább érdekli, ami leginkább kíváncsivá teszi.
Ugyanakkor a kutatói pálya iránti érdeklődés az elmúlt években mégis drámaian csökkent. Ezért is különös jelentőségű a kutatói életpálya népszerűsítése a középiskolás generáció körében” – mondta Hudecz Ferenc. Ennek érdekében indítja útjára Freund Tamás, az MTA nyáron megválasztott új elnöke az Alumni Programot, amelynek célja, hogy az évek során kutatóvá érett diákok mutassák meg egykori alma materük mai tanulóinak a tudományos gondolkodás értékeit, a kutatás világát tudománynépszerűsítő előadások és az azokat követő beszélgetések keretében. Ebben
számít az MTA 18 ezer fős köztestületére,
benne az egyetemek tudományos közösségére, a fogadó oldalon pedig a középiskolai tanárokra és diákokra.
A kizárólag jeligével azonosított pályázatokat két fordulóban, egységes szempontok alapján, pontozással értékelte 13 elbíráló. Az elbírálásra az űrkutatással, űrtechnológiákkal foglalkozó szakemberek és a kuratórium tagjai vállalkoztak. A pályázók és az elbírálók közötti összeférhetetlenséget kizáró módon csoportokba sorolt pályázatok végső sorrendjét az elbírálók által adott pontok átlaga határozta meg.
Legsikeresebbnek a „Az űrtechnológiai eredmények földi hasznosítása” témakör bizonyult, itt 5 ösztöndíjra érdemes dolgozat született. A kuratórium a 2020-as évben egyöntetű döntés alapján az alábbi ösztöndíjakat ítélte oda:
1 nyertes pályázó 250 ezer forint ösztöndíj, 2 nyertes pályázó 150 ezer forint ösztöndíj, 4 nyertes pályázó 100 ezer forint ösztöndíj és 5 nyertes pályázó 50 ezer forint ösztöndíj.
A 250 ezer forintos ösztöndíjat Fiák Ádám, a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium tanulója nyerte, akinek felkészítő tanára Simon Gyula volt.
Pályázatának címe: „Robotok és mesterséges intelligencia alkalmazása az űrkutatásban.”
További részletek a díjátadásról és a nyertesekről ide kattintva olvashatók.
A díjátadón készült felvétel az alábbi videóra kattintva nézhető meg.