14 kutatócsoport nyert a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának pályázatán – A nyertesek listája

A nevelés és az oktatás fejlesztésének új tudományos eredményekkel való megalapozása, a pedagógiai gyakorlat feltárása, valamint a tudásátadás és az értékközvetítés pedagógiai szemléletének és módszereinek megújítását célzó kutatások megvalósításának céljából hirdette meg immár negyedik alkalommal a Magyar Tudományos Akadémia a közoktatás fejlesztését segítő pályázatát. A négyéves támogatást elnyerő kutatócsoportok között van olyan, amely az iskolai kudarc okait és következményeit tárja majd fel a 15–18 évesek körében, és olyan is, amelynek fókuszában a szövegértés-fejlesztés, az olvasási stratégiák és az olvasási motiváció erősítése áll.

2025. július 15.

A felhívásra összesen 33 darab érvényes pályázat érkezett évi 876 millió forint támogatási igénnyel. A beérkezett pályázatokat a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program Bírálóbizottsága értékelte. Az Akadémia elnöke a szakmai vélemények figyelembevételével, a Bírálóbizottság javaslatát elfogadva összesen 14 pályázat támogatásáról döntött a rendelkezésre álló, 270 millió forintos pénzügyi keretből.

A nyertes pályázatok:

Kutatócsoport vezetőBefogadó intézményKutatási témaTámogatás
millió forint /év
Botzheim JánosEötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai KarExekutív Funkciók Felmérése és Online Rendszerű Fejlesztése – EFFORT 21,26
Csapodi CsabaHUN-REN Rényi Alfréd Matematikai KutatóintézetMatematikadidaktika 20,55
Csíkos CsabaSzegedi Tudományegyetem Neveléstudományi IntézetA pedagógiai tudás és a matematikai pedagógiai tartalmi tudás metakognitív elemeinek mérése és fejlesztése 17,01
Csima MelindaMagyar Agrár- és Élettudományi EgyetemÓvoda-iskola átmenetet támogató programok kidolgozása és hatékonyságvizsgálata 20,55
Fehérvári AnikóEötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi IntézetKortárs mentorprogram az iskolai lemorzsolódás megelőzéséért 21,26
Fejes József BalázsSzegedi Tudományegyetem Neveléstudományi IntézetBizonyítékokon alapuló szövegértés-fejlesztés: fókuszban az olvasási stratégiák és az olvasási motiváció erősítése 21,26
Győri ÁgnesHUN-REN Társadalomtudományi KutatóközpontAz iskolai egészségnevelés fejlesztése: egészségműveltség, egészség-magatartás és gyermekjóllét 17,72
Kasik LászlóSzegedi Tudományegyetem Neveléstudományi IntézetAz iskolai kudarc okai és következményei 15–18 évesek körében – feltárás és fejlesztés 12,76
Korom ErzsébetSzegedi Tudományegyetem Neveléstudományi IntézetA természettudományos műveltség összetevőinek vizsgálata és interdiszciplináris fejlesztése a közoktatásban és a tanárképzésben 14,88
Molnár GyöngyvérSzegedi Tudományegyetem Neveléstudományi IntézetDigitális technológiák a diákok tanulási potenciáljának és gondolkodási képességének fejlesztésére 21,26
Pusztai GabriellaDebreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományok IntézeteJövőorientáció fejlesztése hátrányos helyzetű tanulók és szüleik körében 21,26
Simon Tünde IrénMagyar Képzőművészeti EgyetemA kreatív gondolkodás fejlesztése a művészeti nevelés által és hatása a matematikai kompetenciára 21,26
Szekeres ÁgotaEötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai KarEgyedi tanulók – közös iskola. Autista és tanulásban akadályozott diákok közösségi helyzete, életminősége és pedagógusaik ráhangoltsága 20,55
Wein KatalinEötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi IntézetTanulói és tanári autonómia az idegennyelv-oktatásban: Elméleti keretek és fejlesztési folyamatok a magyar közoktatásban 18,43

A támogatásra javasolt kutatócsoportok közül öt a matematikai és természettudományokhoz, hat a bölcsészet- és társadalomtudományokhoz, kettő az élettudományokhoz, egy pedig a művészeti területekhez sorolható.

A Szegedi Tudományegyetem öt, valamint az Eötvös Loránd Tudományegyetem négy kutatócsoportja mellett támogatásban részesül még két kutatócsoport a HUN-REN kutatóhálózatból, illetve egy-egy a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemről, a Debreceni Egyetemről és a Magyar Képzőművészeti Egyetemről.

A kutatócsoportok négyéves kutatási periódusra nyertek támogatást. Munkájukról és kutatási eredményeikről a támogatási időszakban minden évben be kell számolniuk a Bírálóbizottság előtt. Szigorú követelmény velük szemben, hogy tudományos folyóiratokban, a második évtől pedig minimum két, legalább Q1 vagy Q2 tudományos besorolású nemzetközi folyóiratban kell publikálniuk. Konferenciákon és egyéb tudományos fórumokon is be kell mutatniuk a kísérleteken és méréseken alapuló eredményeiket, amelyek a közoktatásban tudományos módszerekkel bizonyíthatóan eredményesek. Mindezek mellett a kutatócsoportoknak saját honlapot is működtetniük kell, ahol munkájuk folyamatosan figyelemmel kísérhető a széles szakmai közösség számára is.

További információk a programmal kapcsolatban itt érhetők el.

A program Facebook-oldala ide kattintva követhető.