Beszámoló az MTA GTB MTÜ konferenciájáról
A mesterséges intelligencia hatása a gazdaságban és a felsőoktatásban címmel rendezett közös konferenciát az MTA Gazdálkodástudományi Bizottsága és Budapesti Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézete 2024. november 14-én 13:30 órai kezdettel a BCE Gellért Campusán.
A konferencia három előadással indult. Fehér Katalin (NKE) egy nemzetközi projekt kapcsán beszélt arról, milyen jellegű gondolkodás folyik a vezető szakmai fórumokon, nemzetközi projektekben a mesterséges intelligenciáról; miként lehet azt kordában tartani, szabályozni. Bakonyi Zoltán (Boston Consulting Group) egy kutatás eredményeiről számolt be. Előadása keretében a gyakorlati életből vett példákkal illusztrálta, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazása milyen bizalmi paradoxonokat teremt, amikor egyszerre nőhet, de csökkenhet is a belé vetett bizalom. Végül Sasvári Péter (NKE) segítségével saját magunk kutatási gyakorlatába is bepillantást nyerhettünk, amikor azt boncolgatta, vajon lehet-e társszerző, vagy idézhető-e a chatbot, milyen veszélyeket rejt a jelenlegi kvázi szabályozatlanság a jövőre vonatkozóan.
A konferencia következő eseménye a mesterséges intelligencia egyetemi szabályozásával foglalkozó kerekasztal-beszélgetés volt. A beszélgetés résztvevői Vörös Zoltán, egyetemi docens (Pécsi Tudományegyetem), Csáki Csaba egyetemi docens (Budapesti Corvinus Egyetem), Budai László, egyetemi docens (Budapesti Gazdasági Egyetem), moderátora Kő Andrea, egyetemi tanár (Budapesti Corvinus Egyetem) voltak.
Két az MI alkalmazását meghatározó témával foglalkoztak a résztvevők. Az egyik az MI használatával kapcsolatos szabályozási terület áttekintése, a másik az MI lehetőségei a felsőoktatásban és az ezzel kapcsolatos kihívások. A résztvevők hangsúlyozták, hogy a szabályozás kérdésköre megkerülhetetlen, ugyanakkor az egyetemi kezdeményezések különböző fejlesztési fázisokban tartanak ezen a területen. Számos új felsőoktatási kezdeményezést és kutatást ismertettek a beszélgetőpartnerek, ugyanakkor kitértek a kapcsolódó kihívásokra is, pl. az MI megoldások megfelelő és etikus használata az oktatásban.
A résztvevők és a hozzászólók egyetértettek abban, hogy az MI számos új lehetőséggel gazdagította a felsőoktatás területét, ugyanakkor új kockázatokat is felszínre hozott. Emiatt is kiemelt szerepe van az MI-vel kapcsolatos oktatásnak és továbbképzésnek nem csak a hallgatók, de az oktatók körében is.
A rendezvényről készült fotók ezen a linken érhetők el.