Eseménynaptár

'A 2022. évi Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat nyitóünnepsége

A 2022. évi Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat nyitóünnepsége

Időpont

2022. november 03. 10.00-14.00 óra között

Helyszín

Online közvetítés
az MTA YouTube-csatornáján, élőben

Részletek

Az esemény zártkörű, de élőben követhető az MTA YouTube-csatornáján.


Program

Levezető elnök: Hudecz Ferenc, az MTA természettudományi alelnöke

Megnyitó

Erdei Anna, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárhelyettese, az MTÜ Programtanácsának elnöke

Köszöntők
Freund Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke
Novák Katalin köztársasági elnök
     A köztársasági elnöki köszöntőt felolvassa Király András László, a Köztársasági Elnöki Hivatal tervezésért és elemzésért               felelős igazgatója

A 2022. évi Eötvös József-koszorúk, valamint az MTA 2022. évi tudományos díjainak átadása

Tudományos előadás: A tudások feszültségei a megismerő emberben: a modern pszichológia hozzászólása a tudományos világnézet vitáihoz
Pléh Csaba
 pszichológus, nyelvész, az MTA rendes tagja

Zárszó
Kollár László, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkára 

 


A tudások feszültségei a megismerő emberben: a modern pszichológia hozzászólása a tudományos világnézet vitáihoz

Tudomány: út a világ megismeréséhez – így szól az MTÜ idei mottója. Az előadás amellett érvel, hogy ennek fontos feltétele az is, hogy az ember saját gondolkodását is tudományosan elemezze. Mindennapjainkban sokszor látjuk, hogy az emberek elveszítik az észszerűség fonalát, önmagába zárt világuk meggyőződéseit ismételgetik, átlépve a tények és a más vélemények korlátait. A modern pszichológia túlmegy az efeletti sóhajtozáson. Megpróbálja rendszerezni, hogyan és miért tévedünk, amikor érdekeink fonatában, az idő sürgetése közepette hozunk döntéseket. A modern pszichológia egyszerre akarja védeni a megismerő ember autonómiáját, a „merjünk tudni” (sapere aude) elvét, és néz szembe azzal, hogy vágyak és érdekek nélkül sehová sem jutunk, s egymásnak feszülő vágyaink tudásainkat is harcossá és karcossá teszik.

A tudomány segíti e téren is az önkritikát. Ugyanígy egyensúlyt teremt abban is, hogy miközben társaink elvárásaikkal eltorzítják a „tiszta tudást”, igazodóvá és előítéletessé tesznek, ugyanakkor éppen társainktól tanulunk, és értjük meg egymás szempontjait.

Hosszú gyermek- és serdülőkorával az ember tanulásra ítélt lény. Az emberi gondolkodás erényeinek és csapdáinak megismerése elősegítheti, hogy a bölcsőben rugdalódzó bölcsek kíváncsisága megmaradjon, és mind a serdülő, mind az érett felnőtt magát próbálva nyitott maradjon a világra, a tudásra és a tudományra.

Szervező

MTA Titkársága