Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar - Magyar és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék 6725 Szeged, Boldogasszony sgt. 6.
Részletek
Összefoglaló:
Külföldi tanulmányút, ösztöndíj vagy gyakornoki pályázat megvalósulása előtt hajlamosak vagyunk azzal nyugtatni magunkat, hogy globalizált világunk minden szereplője azonos módon fejezi ki magát a hasonló kommunikációs szituációkban, csak más nyelven beszél közben. Úgy gondoljuk, hogy a helyszínen nem sok meglepetés érhet bennünket. A nyelvtudásunk azonban önmagában nem elég a más nyelven beszélő emberekkel való sikeres kommunikációhoz. Az igazi, mélyebb megértést a saját és a más kultúrákról alkotott tudásunk segíti elő. A modern (nyelv)pedagógia ennél is tovább megy, és (inter)kulturális tudatosságról beszél. Az előadás ezt a fogalmat értelmezi és számos gyakorlati példával illusztrálja, hogy a tanulási kultúrák közötti különbségek az egymáshoz közel álló kultúrákban is számos félreértést tudnak okozni, minek következtében a külföldi tartózkodás során nagyon is sok meglepetés érhet bennünket. Hogyan bővíthető a(z) (inter)kulturális tudásunk, rendelkezünk-e (inter)kulturális tudatossággal, mit tegyünk, hogy külföldiként megértessük magunkat másokkal, s hitelesen nyilvánuljunk meg idegen nyelven is?
Az előadást követő workshop élményszerűen foglalkozik ezekkel a kérdésekkel, és számos szituációs játék segítségével mutatja be, hogyan kerülhetik el az egyetemisták, a fiatal kutatók és a munkavállalók a külföldi tanulmányút, az ösztöndíj/gyakorlat alatt a kommunikációs csapdákat, mit tanulhatnak meg belőlük, és milyen technikákkal lehet helyrehozni a félreértésekből adódó kellemetlen helyzeteket anélkül, hogy elromlanának miattuk a várva-várt külföldi tartózkodás élményei.
Szervezők
MTA SZAB Neveléstudományi és Pszichológiai Szakbizottság Állampolgári Kompetenciák Munkabizottság
SZTE JGYPK Magyar és Alkalmazott Nyelvészet Tanszék