Iskola a digitális korban – Pléh Csaba az InfoRádióban | MTA

Iskola a digitális korban – Pléh Csaba az InfoRádióban

Hogyan változik a pedagógus szerepe akkor, amikor az információkhoz való hozzáférés egyre könnyebbé válik a gyermekek számára is? Egyebek mellett erről is beszélt Pléh Csaba, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottság vezetője az InfoRádió Aréna című műsorában.

2018. január 26.

Az akadémikus szerint az egyik legfontosabb dolog, amit a diákoknak meg kell tanulniuk, hogy tudjanak válogatni a hírek között: „Megváltozott az információk megbízhatóságának kritériuma, ami a legfiatalabb korosztály számára drámai feszültségeket eredményez. A nyomtatott és az interneten megjelenő információk között a hozzáférési idő és a megbízhatóság egy sajátos egyensúlya nem alakult még ki. Jelenleg az iskola kevéssé tanítja a kriticista gondolkodásra a fiatalokat. A »tények utáni világ« jelensége azáltal tudott megjelenni, hogy nincsenek biztos fogódzók a megbízható információk forrását tekintve.”

Mint mondta, az Európai Unió a tagállamok számára oktatási irányelveket, ajánlásokat fogalmazott meg. Ezek szerint társadalmi és politikai tekintetben is legalább három dologban előtérbe kell helyezni a digitalizációt: olyan tanulási környezetet kell kialakítani, amely felhasználja az elérhető elektronikus tananyagokat, a diákságot meg kell tanítani ezen eszközök megfelelő használatára, és meg kell tanítani a jövő nemzedékét, hogy élni tudjon az információ-önvédelemmel és -biztonsággal.

A pszichológus a közös értékekre vonatkozó rész hivatalos magyar fordítását idézte: „A cél egyrészt a társadalmi kohézió erősítése, másrészt a populizmus, az idegengyűlölet, a megosztó nacionalizmus és az álhírek terjesztése elleni küzdelemhez való hozzájárulás.” Hozzátette: „Nagyon fontos új mozzanata az ajánlásnak az, hogy a megosztó nacionalizmussal és a gyűlöletkeltéssel szembeni küzdelem oktatási értékproblémaként megjelenik.”

Pléh Csaba a pedagógusok változó szerepéről szólva azt emelte ki, hogy a tanár az új információs hozzáférés körülményei között egyre kevésbé lesz a tudás forrása és hordozója. Ezért különösen felértékelődik a pedagógusképzésben a gyakorlóév, amikor a tanítás, a tudás átadásának felelőssége elsajátítható lenne – a vezetőtanár megfigyelése helyett. Szerinte, ha a tankönyvekre a tanár által modulálható, tanulást segítő digitális csomagként tekintenénk, akkor sokkal dinamikusabb és változásképesebb rendszert alakíthatnánk ki.

Az adás felvétele itt hallgatható meg.