Művészeti Gyűjtemény

Cím: 1051 Budapest, Széchenyi István tér 9., 3. em.
Nyitvatartási idő: hétfőnként 11.00–16.00, péntekenként 11.00–16.00
A belépés ingyenes.
Munkatársak: Bicskei Éva (gyűjteményvezető), Ugry Bálint
E-mail: keptar@btk.mta.hu


MTA Művészeti Gyűjtemény

A Magyar Tudományos Akadémia székházának építészeti programja előírta, hogy a leendő palotában képtárként szolgáló tereket is alakítson ki a tervező. Így a többfordulós, meghívásos tervpályázat győztese, a neves berlini építész, Friedrich August Stüler a legmodernebb muzeológiai elvárásoknak megfelelő kiállítótermeket helyezett a Duna partján álló, velencei reneszánsz palazzókat idéző épület második és harmadik emeletére. E terekben kapott helyet az Esterházy család hercegi ágának grandiózus műgyűjteménye, amely az Akadémia palotájának megnyitásakor, 1865-ben költözött Bécsből Pest-Budára. Az ország első nyilvános, az európai festészet remekeit felsorakoztató képtára 1871-től – állami tulajdonba kerülésétől fogva – Országos Képtár néven működött az épület falai közt egészen 1906-ig, a kollekciónak az újonnan épült Szépművészeti Múzeumba való elszállításáig. Az Akadémia palotája azonban ezután is, több mint harminc éven keresztül egy másik egyedülálló képgyűjteménynek adott otthont: a magyar történelem kiemelkedő szereplőit és eseményeit felvonultató Történelmi Képcsarnoknak. Annak 1939-ben a Nemzeti Múzeumba való költöztetése (és az épület többi múzeumi egységének 1949 és 1952 közt zajló felszámolása) után azonban csaknem fél évszázadon át szünetelt a múzeumi tevékenység az Akadémia székházában, és csak 1994-ben indult újra.

Ekkor hozták létre a Magyar Tudományos Akadémia Művészeti Gyűjteményét az intézményben az alapítás óta összegyűlt műtárgyakkal kapcsolatos muzeológiai feladatok ellátására. E feladatok egyike a gyűjtemény kiemelkedő darabjainak bemutatása. Így a hagyományoknak megfelelően, a Széchenyi István téren álló palota harmadik emelete ismét képtár lett, amelynek állandó kiállítása hétfőn és pénteken áll nyitva az érdeklődők előtt. Az akadémiai (és a nemzeti) emlékezet meghatározó fontosságú, ikonikus műtárgyait őrző kollekció bejelentkezés és belépőjegy váltása nélkül látogatható.

A képtár termeiben az Akadémia és az egykor az épületben működő Kisfaludy Társaság tagjainak neves hazai és külhoni művészek által készített portréi láthatók; olyan festmények, mint Friedrich von Amerling Széchenyi Istvánt, Anton Einsle Kölcsey Ferencet, Barabás Miklós Vörösmarty Mihályt, Deák Ferencet, Berzsenyi Dánielt és Arany Jánost, vagy Székely Bertalan Szalay Lászlót ábrázoló arcképei. A kiállítás termeiben továbbá az egykori Széchenyi- és Goethe-gyűjtemény relikviái, illetve a 18. és 19. századi magyar és közép-európai festészet további kiemelkedő alkotásai – történelmi festmények, allegóriák, zsáner- és tájképek – tekinthetők meg.

The Art Collection of the Hungarian Academy of Sciences

The Hungarian Academy of Sciences was founded in 1825. Its palace was constructed by Friedrich August Stüler, a renowned Prussian architect, in the first half of the 1860s. When planning, the 2nd and the 3rd floors of the building were already designed to accomodate the renown art collection of the Esterházy family, located at that time in Vienna. The Esterházy Picture Gallery (Esterházy Képtár) was opened in the palace in 1865. In 1871 the Hungarian state purchased the rich collection and its name was changed to National Gallery (Országos Képtár). The collection was moved in a newly built museum in 1906, and today it constitutes the core of the Museum of Fine Arts (Szépművészeti Múzeum) Budapest. From that time on, the Academy of Sciences was assigned to house the Historical Picture Gallery (Történelmi Képcsarnok), containing portraits of personalities and depictions of famous events in the Hungarian history. The Historical Picture Gallery was transferred to the Hungarian National Museum (Magyar Nemzeti Múzeum) in 1939 – and for more than 50 years no museums functioned in the palace of the Academy.

In 1994 the Art Collection of the Hungarian Academy of Sciences was established as a museum preserving the art objects related to the institution’s own history. On the 3rd floor of the palace a permanent exhibition presents the most precious art objects of the Academy. The Art Collection can be visited on Mondays and Fridays from 11 a. m. to 4 p. m. free of charge and without registration.

Among the most valuable pieces on display are the portraits of members of the Academy and of the Kisfaludy Society (a former renown Hungarian literary society resided in the palace) made by the best Hungarian and foreign artists of the 19th century such as Friedrich von Amerling, Miklós Barabás, Anton Einsle and Bertalan Székely. The gallery exhibits the objects of the former Goethe- and Széchenyi-collections of the institution. Original manuscripts, first editions of his works and art objects related to the famous German writer were collected, then donated by Boldizsár Elischer, a correspondent member of the Academy in the 19th century. Writings and personal objects of the founder of the Academy – a renown modernizer of the Hungarian society and the founder of the Academy –, István Széchenyi have been systematically collected by the institution. Furthermore, the exhibiton presents paintings from the 17th to the 20th century, including works of Johann Nepomuk and Thomas Ender, János Rombauer, Soma Orlai Petrics, Miklós Izsó, SándorWagner, Mór Than and László Mednyánszky.

Virtuális tárlatvezetés az MTA Művészeti Gyűjteményében