A tudomány publikációs válsága (és egy lehetséges kiút)

Húsz-harminc évvel ezelőtt még viszonylag egyértelmű volt, miképpen történik a tudományos ismeretek terjesztése: a kutató, vagy kutatói pályára aspiráló fiatal egy érdekes megfigyelését röviden leírta, elküldte a megfelelő újságnak, ahol a szerkesztő saját hatáskörében döntött arról, hogy megjelenteti-e vagy sem, majd – ha publikálásra méltónak találtatott – a szerkesztőség betördelte az irományt, a nyomda kinyomtatta, a posta kivitte az előfizetőkhöz, akik elolvasták. Az elmúlt évtizedekben azonban valami elromlott, és ahogy napjaink egyik legendás genetikusa, Alfonso Martinez-Arias fogalmaz, a tudományos újságkiadás a kutatók publikálását elősegítő médiumból fogyasztói termékké változott, ami nem kiszolgálja a kutatókat, hanem ki- és felhasználja őket az üzleti modelljéhez.

2016. április 11.

Olvassa el itt a cikket a Science Meetup blogján!