Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program

Tanácskozás a PISA-eredményekről – videón az MTA Székházában rendezett konferencia Tanácskozás a PISA-eredményekről – videón az MTA Székházában rendezett konferencia

Tanácskozás a PISA-eredményekről – videón az MTA Székházában rendezett konferencia

Hogyan lehet a nemzetközi és hazai tapasztalatokat felhasználva, korszerű és jól használható tudással, illetve műveltséggel felvértezni a magyar gyerekeket? Egyebek mellett erre a kérdésre keresték oktatáskutatók és pedagógusok a választ a legutóbbi PISA-eredményekről rendezett tanácskozáson. Az MTA Székházában tartott konferencián készült videó megtekinthető az mta.hu-n.

Tudomány az oktatás szolgálatában – Csapó Benő tudományünnepi előadása Tudomány az oktatás szolgálatában – Csapó Benő tudományünnepi előadása

Tudomány az oktatás szolgálatában – Csapó Benő tudományünnepi előadása

Számos külföldi példa bizonyítja, hogy az oktatás színvonala gyorsan és hatékonyan fejleszthető. Mit kellene tenni Magyarországon ahhoz, hogy az oktatás átfogó fejlesztése az óvodától a felsőoktatásig megvalósuljon? A válaszhoz megvannak a tudományos módszerek és eszközök, ahol pedig nincsenek, ott új kutatási programok indításával kell keresni a megoldásokat – ezekről beszél november 9-én Csapó Benő oktatáskutató a Magyar Tudomány Ünnepe programsorozatának egyik kiemelt előadásán.

Kihirdették az MTA szakmódszertani pályázatának nyerteseit Kihirdették az MTA szakmódszertani pályázatának nyerteseit

Kihirdették az MTA szakmódszertani pályázatának nyerteseit

A természettudományos gondolkodás fejlesztése, a 21. századi képi nyelv tanítási módszertanának kidolgozása, digitális multimédiás idegen nyelvi tananyag készítése – három kutatási program abból a tizenkilencből, amelynek benyújtói elnyerték a Magyar Tudományos Akadémia szakmódszertani pályázatán az MTA támogatását.

A természettudományok tanításának megújítását sürgették az MTA oktatási konferenciáján A természettudományok tanításának megújítását sürgették az MTA oktatási konferenciáján

A természettudományok tanításának megújítását sürgették az MTA oktatási konferenciáján

A közoktatás egészének, azon belül pedig a természettudományos tantárgyak oktatásának megújítását sürgették a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottsága által az MTA Székházban rendezett tanácskozás akadémikus előadói. Az MTA álláspontja szerint szükséges, hogy a szakmai órák számának növelése ne automatikusan a természettudományi tárgyak kárára történjen a szakiskolákban.

A fizikától a népzenéig – videón az első szakmódszertani kutatások eredményei A fizikától a népzenéig – videón az első szakmódszertani kutatások eredményei

A fizikától a népzenéig – videón az első szakmódszertani kutatások eredményei

Az MTA 2014 őszén írt ki először pályázatot az oktatás megújítását célzó szakmódszertani kutatások támogatására. Az Akadémia 2016 márciusában programmá bővítette a pályázatot, így 200 millió forint áll rendelkezésre. A második körben 74 pályázat érkezett szakmódszertani kutatások végzésére. A 2014-es pályázat eredményeit konferencián mutatták be. Videós összeállításunk.

Szakmódszertani program: Patkós András az új pályázati kiírásról Szakmódszertani program: Patkós András az új pályázati kiírásról

Szakmódszertani program: Patkós András az új pályázati kiírásról

2016. március 31-én megbeszélést tartott a Lovász László elnök által a szakmódszertani kutatási program megtervezésére összehívott testület. Az összejövetelen – többek között – a 2015. december 31-ével sikeresen lezárult szakmódszertani pályázat tapasztalatai és a belőlük levont következtetések, valamint a 2016. április 25-i beadási határidejű új pályázat kérdései kerültek szóba. Az mta.hu Patkós Andrást, a szakmódszertani program vezetésére felkért akadémikust kérdezte az új pályázatról.

Szakmódszertani pályázat – 2014

A Magyar Tudományos Akadémia 2014-ben először hirdetett nyílt jellegű pályázatot a szakmódszertan tudományos megalapozását és megújítását segítő, alapvetően új vagy a hazai módszertani hagyományokra építő, interdiszciplináris kutatások és azok gyakorlati alkalmazásának támogatására.