Történetek és hagyományok
Jancsák Csaba az MTA-SZTE Elbeszélt Történelem és Történelemtanítás Kutatócsoport vezetője szerepelt az M5 Ez itt a kérdés kultúrális műsorában 2021. január 7.-én.
TOVÁBBJancsák Csaba az MTA-SZTE Elbeszélt Történelem és Történelemtanítás Kutatócsoport vezetője szerepelt az M5 Ez itt a kérdés kultúrális műsorában 2021. január 7.-én.
TOVÁBBA Canadian Journal of Physics nemzetközi folyóirat a Kutatócsoport tagjai öt beküldött cikkét is elfogadta.
TOVÁBBBevezető áttekintést adunk az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program céljairól, a gyakorló pedagógusokkal kialakított intenzív együttműködésről, az eredmények nemzetközi és hazai szakmai nyilvánossággal történt megismertetéséről. Röviden bemutatjuk a tematikus cikkgyűjtemény szerzőit.
TOVÁBBHogyan érintette az autizmussal élőket és családjukat a járványhelyzet? Milyen nehézségekkel kellett szembenézniük, és milyen pozitív hozadéka lehet az intézkedéseknek? Győri Miklós, az ELTE BGGYK Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézet docense, az MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport vezetője számolt be az autizmussal élők társadalmi és gazdasági helyzetéről, a támogatásukat célzó nemzetközileg is egyedülálló kutatásokról, valamint a koronavírus által megváltozott élethelyzet hatásairól.
TOVÁBBLovász László, az MTA elnökének kezdeményezésére a 2016-ban elindított kutatási program jelentős sikereket ért el. A programban kiváló munkát végző pedagógusok közül 56 főt az MTA elnöke elismerésben részesít.
TOVÁBBSajnálattal közöljük, hogy az országban kialakult járványügyi vészhelyzet miatt az MTA-székház minden rendezvényét elhalasztják vagy törlik. E rendelkezésnek megfelelően a 2020. március 27-re tervezett ünnepi ülés és oklevélátadás egy későbbi időpontban kerül megrendezésre.
TOVÁBBLovász László, az MTA elnöke példaértékű és hazai viszonylatban páratlan kezdeményezése jelentős hazai és nemzetközi sikereket ért el az elmúlt négy évben. A programban részt vevő 19 kutatócsoport rendszeresen szerepelt hazai és nemzetközi konferenciákon, több publikációjuk jelent meg hazai pedagógiai szaklapokban, valamint vezető nemzetközi tantárgy-pedagógiai folyóiratokban.
TOVÁBBA világ legnagyobb fizikatanár-szervezete, az International Research Group on Physics Teaching (GIREP) más társszervezetekkel együtt Budapesten rendezi idei nagy konferenciáját, július 1-5 között.
TOVÁBBEric Hanushek a Stanford Egyetem professzora, az oktatás közgazdaságtanának egyik legismertebb és legnagyobb hatású kutatója a világon. Számos területen kutatott pályafutása során, vizsgálta a tanárok kvalitásait, az osztályméret csökkentésének hatását, az iskolák elszámoltathatóságát, illetve újabban az országok készségszintje és gazdasági növekedése közötti összefüggést. Hanushek professzor Csapó Benő, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága elnökének meghívására tartott előadást a Magyar Tudományos Akadémián. Az erről készített felvétel cikkünkben megnézhető.
TOVÁBBEric Hanushek a Stanford Egyetem professzora, az oktatás közgazdaságtanának egyik legismertebb és legnagyobb hatású kutatója a világon. Számos területen kutatott pályafutása során, vizsgálta a tanárok kvalitásait, az osztályméret csökkentésének hatását, az iskolák elszámoltathatóságát, illetve újabban az országok készségszintje és gazdasági növekedése közötti összefüggést. Hanushek professzor előadást tartott a Magyar Tudományos Akadémián. Ez alkalomból kérdeztük őt a jó tanárokról, az osztályok optimális létszámáról, a tehetséges és átlagos képességű tanulókról, az alapvető készségekről, illetve a mesterséges intelligenciáról.
TOVÁBBMagyarországon először vizsgálta szisztematikus kutatás keretében az autizmussal élő gyermekek és felnőttek szüleinek életminőségét, pszichológiai jóllétét és az ezzel összefüggő tényezőket az MTA-ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport. A szakemberek létrehoztak egy az autizmussal élő kisiskolások befogadását elősegítő, az osztálytársak tudását formáló programot is, amelynek hatásait ugyancsak részletesen megvizsgálták.
TOVÁBBA 2016-ban Lovász László által indított Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program kutatócsoport-vezetőinek javaslatára elismerésben részesültek a munkában részt vevő legkiemelkedőbb pedagógusok. A 2020. szeptember 4-én megrendezett oklevélátadás videofelvétele cikkünkben elérhető.
TOVÁBBMiért utálják annyian az iskolai matekórákat? Mi a különbség feladat és probléma között? Hogyan lenne érdemes változtatni a középiskolai felvételiken? Mire jók a mesék és mire a zsákutcák? Hova utazhatunk a Repülő Iskolával? Az MTA Podcast új adásában a Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet kutatójával, Juhász Péterrel beszélget Gilicze Bálint.
TOVÁBBA művészetek segítségével könnyen élményszerűvé tehető a tanulás a gyermekek számára. Az élménnyel szerzett ismeret pedig szinte minden területen javítja a gyermekek kompetenciáit, bizonyítottan pozitívan hat a tanulmányi eredményeikre és a személyiségfejlődésükre is. Az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programja keretében több kutatócsoport is arra törekszik, hogy új módszerekkel járuljon hozzá a művészetpedagógiai képzés hatékonyságának növeléséhez. Eredményeikről harmadik alkalommal számoltak be.
TOVÁBB2019. május 15-én került megrendezésre “Az elbeszélés ereje” című hittan szakmódszertani konferencia a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskolán. A rendezvény során elhangzott előadások az elbeszélések és narratívák közösségformáló szerepét járták körül az ókortól napjainkig.
TOVÁBBA Magyar Tudományos Akadémia és a Debreceni Egyetem Idegen Nyelvi Oktatás Kutatócsoport eddigi munkájának újabb összefoglaló, Pszichológia – Pedagógia – Technológia című kötetét mutatták be a budapesti Írók Boltjában 2019. április 15-én, Gimes Katalin moderálásával. A kutatócsoport képviseletében a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézetének munkatársai, a kötet két szerkesztője, Polonyi Tünde és Abari Kálmán vett részt az eseményen.
TOVÁBB19 kutatócsoport, majdnem 700 résztvevő, köztük 325 tanár, 150 oktatási intézmény, 800 millió forint – az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programja a számok tükrében. A 2016-os indulás óta a kutatási program keretében mások mellett egészségnevelési, a ritmikai készségek élményszerű, eredményes fejlesztését segítő, valamint a matematikai tehetségek felkutatását célzó programot is indítottak, továbbá tabletes nyelvi tananyagot fejlesztettek.
TOVÁBB“Félidőben” – Eredmények és perspektívák címmel 2018. október 17-én, Szegeden tartotta éves konferenciáját az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program Bölcsészeti és Társadalomtudományi Munkacsoportja.
TOVÁBB