MTA-ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoport
Kutatócsoport-vezető: Kárpáti Andrea
Az oldal tartalma jelnyelven
Kutatócsoport elnevezése angolul: MTA-ELTE Visual Culture Research Group
Kárpáti Andrea neveléstudományi kutató, művészettörténész, egyetemi tanár, az MTA doktora, a Budapesti Corvinus Egyetem Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézet oktatója. Az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság tagja, az UNESCO-affiliált nemzetközi művészetpedagógiai szervezet, az International Society for Education through Art korábbi alelnöke, három nemzetközi neveléstudományi folyóirat szerkesztőbizottsági tagja, valamint az Európai Vizuális Nevelési Hálózat kutatójaként a Közös Európai Vizuális Műveltség Referenciakeret társszerzője. Oktatói munkája során tudománykommunikátorok és múzeumi szakemberek képzését, a vizuális nyelv fejlődését vizsgáló doktori munkák témavezetését látja el. Kutatási területei: a vizuális képességek fejlődésének feltárása hagyományos és digitális médiumokban, a gyermekrajz és az ifjúsági szubkultúrák képi nyelvének vizsgálata, a vizuális tehetség felismerése és gondozása, múzeumi tanulás.
Kutatási téma
A hazai vizuális nevelés máig korszerű hagyománya Moholy-Nagy László, Kepes György és Breuer Marcell, a Bauhaus iparművészeti és építészeti főiskola szellemét meghatározó magyar alkotók öröksége, amelynek középpontjában a vizuális nyelv kreatív használata és a társadalmi problémákra érzékeny képi nyelvhasználat áll. A magyar Bauhaus-mesterek művészi alkotómunkája bizonyíték arra is, hogy a hagyományos és a géppel segített képalkotás egyenértékű: a fotó és a film, illetve a 21. században a multimédia és intermédia a mindennapi életben használt képi nyelv részévé vált. Ezt a szemléletet viszik tovább a kutatásunk során kidolgozandó Moholy-Nagy Vizuális Modulok, melyekből az iskola kultúrája és a rajzpedagógus szemléletét tükröző tantervek építhetők. A „Vizuális kultúra” tantárgy 1–11. osztályos tantervéhez, a vizuális kommunikáció, a médiakultúra, a környezetkultúra és a kortárs képzőművészet témaköreiben fejlesztjük tantervi moduljainkat, taneszközeinket. Művészeti projektekben a közös tananyagrészek összekapcsolásával hidat építünk a Matematika, Informatika, Mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgyak felé is. Tantárgyi alapú, de integrációs lehetőségeket hordozó megközelítésünk a térszemlélet és a digitális képalkotás (fotó és film, infografika és kiadványtervezés) alapjainak integrálásával gazdagítja majd a Vizuális kultúra tantárgy pedagógiáját.
A vizuális nevelés a kreatív kifejezésen és a művészet iránti nyitott, érdeklődő magatartás kialakításán túl számos, a munka világában nélkülözhetetlen képességre is hat, mint a térszemlélet, a képi kommunikáció hagyományos és kortárs formáinak használata vagy a digitális írástudás. Moduljaink egy-egy ilyen képességcsoportot kiemelten fejlesztenek, azokat három és fél tanéves, felmenő rendszerű iskolakísérletekben, kontrollcsoportos képességméréssel értékeljük. A kutatás során 6–17 éves korban vizsgáljuk, hogyan hatnak ezek az innovatív tartalmak és módszerek a vizuális kommunikáció, valamint a színek befogadásának, értelmezésének és a kreativitásnak a fejlődésére, 11–17 éves korban ezenfelül a téralkotás és térértelmezés, a vizuális memória és a kombinatív képességek fejlődésére, 15–17 éves korban pedig a pszichológiai immunkompetencia (reziliencia) változására. A vizuális alkotó és befogadó képességek fejlődését projektfeladatok portfólióértékelésével és képes önértékelő lapokkal folyamatosan vizsgáljuk.
Kutatásaink eredménye a 6–17 évesek vizuális képességrendszerének leírása, bemért digitális és hagyományos tesztek és feladatok a fejlesztő értékeléshez, valamint a négy vizuális nevelési terület bizonyítottan sikeres pedagógiai programjait bemutató kézikönyvsorozat lesz.
Befogadó intézet
A kutatócsoport tagjai
• Babály Bernadett, Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kar Építészmérnöki Intézet
• Balanyi Rita, Kőbányai Szent László Gimnázium, Budapest
• Berencsy Istvánné, Szent Erzsébet Katolikus Általános Iskola, Sárospatak
• Bíró Ildikó, Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola Szatymazi Általános Iskolája, Szatymaz
• Bredács Alice, PTE Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet, Pécs
• Dávidné Géczi Mária, Sárospataki II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
• Gál András, Szent Miklós Görögkatolikus Kéttannyelvű Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola, Edelény
• Garamvölgyi Béla, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
• Gaul Emil, Nyíregyházi Egyetem
• Gaul-Ács Ágnes, ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest
• Geisbühl Tünde, Budapest XXI. Kerületi Kölcsey Ferenc Általános Iskola
• Gergelyné Kiss Melinda, Neumann János Egyetem Petőfi Sándor Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Óvoda, Kecskemét
• Havasi Tamás, Nyíregyházi Egyetem
• Kádárné Szepesi Ibolya, Dunaújvárosi Arany János Általános Iskola
• Kárpáti Andrea DSc, Budapesti Corvinus Egyetem, Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézet, Budapest
• Koczkáné Sárközi Ilona, Neumann János Egyetem Petőfi Sándor Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Óvoda, Kecskemét
• Kovács Hajnalka, Neumann János Egyetem, Pedagógusképző Kar, Művészeti és Anyanyelvi Tanszék
• Kugler Erika, Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium, Jászberény
• Maráczi Margit, Makói József Attila Gimnázium
• Mészáros Zsuzska, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
•Móricz László Péterné, Lázár Ervin Általános Iskola, Budapest
• Nagy Angelika Ágnes, Nyíregyházi Egyetem, Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
• Nagy Imre, MKE Tanárképző, Budapest
• Orosz Csaba, Nyíregyházi Egyetem Vizuális Kultúra Intézet
• Pásztor Attila, MTA-SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport
• Pénzár Ágnes, PTE Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnázium Deák Ferenc Gimnáziuma és Általános Iskolája, Pécs
• Póczos Valéria, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
• Pók Tímea, Kőbányai Szent László Gimnázium, Budapest
• Sándor Zsuzsa, EKE Sárospataki Comenius Campus Humán Tudományok Intézete, Sárospatak
• Simon Tünde, Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete, Budapest
• Sinkó István, Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola, Budapest
• Sóstói Andrásné, Sárospataki II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
• Szász Regina, Újpesti Szigeti József Utcai Általános Iskola, Budapest
• Tóth Alisa, Szegedi Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola
• Tóth Tibor, Eszterházy Károly Egyetem Médiainformatika Intézet, Eger
• Dr. Záchné Ádám Izabella, Kovács Pál Babtista Gimnázium, Budapest
• Zele János, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
A kutatócsoport működési időszaka
2016–2021
A kutatócsoport honlapja
http://vizualiskultura.elte.hu/
Elérhetőség
E-mail: andrea [dot] karpati [at] uni-corvinus [dot] hu