Jövő és együttműködés – a Középiskolai MTA Alumni Program tanulmányi versenye a kezdetektől a döntőig

A klímaváltozás és a fenntarthatóság állt a fókuszában annak a Magyar Tudományos Akadémia által szervezett Kárpát-medencei középiskolai tanulmányi versenynek, amelynek döntőjét 2023. március 4-én tartották az MTA Székházban. A Középiskolai MTA Alumni Program keretében szervezett, 2022 októberében meghirdetett versenyre 229 iskolából 686 középiskolás csapat jelentkezett, munkájukat 288 középiskolai felkészítő tanár segítette. Cikkünk e nagyszabású, izgalmas, a fiatalokat megszólító és az MTA szándékai szerint hagyományteremtő akadémiai kezdeményezés hátterét foglalja össze.

2023. március 20.

„Amikor 2021. október 28-án Veszprémben hivatalosan útjára indítottam a Középiskolai MTA Alumni Programot, ez volt a cél:

közelebb hozni a fiatalokhoz a tudományt, a tudományos gondolkodás értékeit, a kutatás világát, módszertanát”

– mondta Freund Tamás a verseny döntőjén elhangzott köszöntőjében. Az Akadémia elnöke így folytatta: „Azonban nem csak a kutatói pálya iránti érdeklődés felkeltése volt a szándékunk. Nekünk, akik a Magyar Tudományos Akadémia Titkárságán immár másfél éve dolgozunk a program sikerén,

a tudománybarát társadalom és közgondolkodás erősítése volt a legfőbb motivációnk.”

A Középiskolai MTA Alumni Programhoz, amelyben jelenleg 1700 kutató, akadémiai köztestületi tag vesz részt, eddig 273 iskola csatlakozott. A program keretében kutatók látogatnak el egykori középiskolájukba és más iskolákba, hogy munkájukról, kutatási témájukról, a tudományos módszerről beszélgessenek a diákokkal.

A Középiskolai MTA Alumni Programot a veszprémi Lovassy László Gimnáziumban hirdette meg Freund Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke. Az iskolában négy, ma kutatóként dolgozó öregdiák mesélt a gimnazistáknak a kutatóélet izgalmairól. Forrás: mta.hu/Szigeti Tamás

A 2021-es indulás óta több száz előadást, beszélgetést szerveztek, amelyeknek az volt a céljuk, hogy közelebb hozzák egymáshoz a kutatás és a diákok világát. 2022 októberében pedig a program keretében

a Magyar Tudományos Akadémia első alkalommal hirdetett tanulmányi versenyt középiskolásoknak,

amelynek során magyarországi és határon túli középiskolák háromfős diákcsapatai mérhették össze tudásukat a klímaváltozás és a fenntarthatóság témakörében.

Olyan területet kerestünk, amely alapvető hatással van napjaink középiskolásainak jövőjére

– mondta Freund Tamás a témaválasztás indokairól.

A diákok által kedvelt közösségi oldalakon is hirdetett versenyt a kezdetektől komoly érdeklődés övezte. A verseny két online fordulóból és az MTA Székházban megrendezett döntőből állt, amelyet élőben közvetítettünk az MTA YouTube-csatornáján. Az MTA a verseny honlapján közzétett, a szakterület kutatói által kidolgozott, folyamatosan bővülő tartalomcsomaggal – videókkal, infografikákkal, szöveges segédanyagokkal és szakirodalmi forráslistákkal – segítette a téma alapos megismerését, valamint a versenyre való felkészülést.

Az első fordulóban a csapatoknak online teszteket kellett kitölteniük. Pontszámai alapján 152 csapat jutott tovább a második fordulóba, ahol a tesztkérdések mellett már egy esszét és egy saját gyártású rövid videót is be kellett küldeniük a diákoknak. Az esszében projekttervet kellett kidolgozniuk arra, hogyan költenének el 20 millió forintot, hogy iskolájuk működése környezetbarátabb, fenntarthatóbb legyen. Egy maximum 2 perces videóban pedig egy a verseny témájához kapcsolódó fogalmat kellett közérthetően elmagyarázniuk.

A feladatokat 117 csapat teljesítette a rendelkezésre álló egy hónap alatt, s közülük került ki a végső 10-es mezőny. A döntőbe jutott csapatokat – ebből 4 budapesti, 5 vidéki és egy határon túli csapat –és felkészítő tanáraikat az Akadémia látta vendégül, és a döntő előtti napon közös programot is szervezett a számukra. A nagy izgalommal várt döntő március 4-én 10.30 órakor kezdődött az MTA Székház Dísztermében.

A fiatalok és a kutatók együttműködése nélkül nem nagyon képzelhető el érdemi eredmény a klímaváltozás következményei elleni küzdelemben

- fogalmazott köszöntőjében Freund Tamás.

A diákoknak a helyszínen összegyűlt nézők – tanárok, iskolatársak, vendégek és kutatók – körében kellett számot adniuk lexikális és alkalmazott tudásukról, tájékozottságukról és kreativitásukról egy négytagú zsűri előtt.

Hozzatok magatokkal egy tárgyat 2061-ből, és mondjátok el, miért lesz fontos a klímaváltozás szempontjából – ezt a „házi feladatot” kapták a csapatok, akik a két részből álló döntő első körében ezeket a tárgyakat is bemutatták rövid prezentációk keretében, emellett pedig kvízkérdésekre kellett válaszolniuk.

A zsűri tagjai – Bozó László meteorológus, akadémikus, az MTA Földtudományok Osztálya elnöke; Bartholy Judit klímakutató, az MTA doktora, professor emerita; Boda Zsolt társadalomkutató, az MTA doktora, az ELKH Társadalomtudományi Kutatóközpont főigazgatója és Dúll Andrea környezetpszichológus, az MTA doktora, az ELTE professzora – egyes, a döntőben feltett kérdésekben szereplő jelenségek hátterét is megvilágították a résztvevők és a nézők számára.

A zsűri tagjai és a műsorvezetők (Balról jobbra: Bartholy Judit klímakutató, Boda Zsolt társadalomkutató, Dúll Andrea környezetpszichológus, Bozó László meteorológus; valamint Döbrösi Laura és Lévai Balázs) Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás

Az esemény műsorvezetői Döbrösi Laura és Lévai Balázs voltak, meglepetésvendégként pedig a diákok körében népszerű alternatívrock-együttes, a Carson Coma is fellépett.

A döntő második részébe, a végső fináléba szoros küzdelemben a Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium ELF, a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium Membrain, valamint a Gödöllői Református Líceum Gimnázium Trifolium nevű csapata jutott. Kvízkérdések megválaszolásával, klímaváltozással kapcsolatos fogalmak elmutogatásával, valamint cím nélküli, tudományos jelenségeket ábrázoló ábrák megfejtésével és elmagyarázásával is bizonyítaniuk kellett felkészültségüket.

Pillanat a döntőből Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás

A tanulmányi verseny feladatsorait és a döntő feladatait az MTA szakértői csapata állította össze az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület (IPCC) klímajelentései alapján.

A versenyfeladatok az alábbi linkekre kattintva nyilvánosan is elérhetők:
1. forduló; 2. forduló; elődöntő; finálé.

A végső összecsapásból a Gödöllői Református Líceum Gimnázium Trifolium nevű csapata – Horváth Nándor Ágoston, Icha Bálint, Tóth Lázár Imre – került ki győztesen, így ők nyerték a fődíjat: felkészítő tanárukkal, Nagyné dr. Molnár Melindával európai tanulmányúton vehetnek részt, amelynek során magyar kutatók vezetésével meglátogatják a francia-svájci határon fekvő CERN-t és a Franciaországban épülő kísérleti fúziós erőművet, az ITER-t.

A döntő résztvevői valamennyien értékes díjakban részesültek: minden döntős csapat minden tagja egy tabletet vihetett haza, felkészítő tanáraik pedig 150 ezer forintos vásárlási utalványt kaptak. A legtöbb csapatot felkészítő tanár, Sete Krisztina Beáta, a Szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium pedagógusa munkáját egy értékes kerékpárral ismerték el. A díjakat Freund Tamás, az MTA elnöke és Bozó László, a zsűri elnöke adta át. A verseny döntőbe nem jutó résztvevői között a szervezők további értékes ajándékokat sorsoltak ki.

„Nagyon jól éreztük magunkat! A verseny életre szóló élmény marad!”

- írták levelükben az egyik döntős csapat tagjai.

A projektből az MTA Titkárságának szinte minden szervezeti egysége kivette a részét a Kommunikációs Főosztály vezetésével. A projektvezető Zala Krisztina, a Mindentudás Egyeteme projektek vezetője volt.
A szakértői csapatot Bartholy Judit klímakutató, az MTA doktora, professor emerita; Boda Zsolt társadalomkutató, az MTA doktora, az ELKH Társadalomtudományi Kutatóközpont főigazgatója; Bozó László meteorológus, az MTA rendes tagja, az MTA Földtudományok Osztályának elnöke; Novákné Tóth Krisztina, a szentendrei Ferences Gimnázium tanára; Pongrácz Rita, az ELTE TTK Meteorológiai Tanszék adjunktusa; Szathmáry Eörs evolúcióbiológus, az MTA rendes tagja, a Fenntartható Fejlődés Elnöki Bizottság elnöke és Szurdoki Erzsébet Piroska, az ELTE TÓK Természettudományi Tanszék adjunktusa, az MTA-ELTE Környezetismeret Tanítása Kutatócsoport vezetője alkotta.

Az Akadémia a tervek szerint a jövőben is meghirdet az ideihez hasonló tanulmányi csapatversenyt különböző témakörökben, amelyen az Alumni-tagsággal rendelkező középiskolák indulhatnak.


A Középiskolai MTA Alumni Program döntőjének felvétele

További információk a Középiskolai MTA Alumni Programról

A Középiskolai MTA Alumni Programmal kapcsolatos kérdések esetén munkatársaink az alábbi e-mail-címen érhetők el: alumni [at] titkarsag [dot] mta [dot] hu
Ha szeretne csatlakozni a programhoz, ide kattintva teheti meg.

Az MTA Alumni Program honlapja: https://mta.hu/alumni/
Az MTA Alumni Program Facebook-oldala: https://www.facebook.com/mtaalumniprogram
Az MTA Alumni Program Instagram-csatornája: https://www.instagram.com/mtaalumniprogram/.
Az MTA Tanulmányi Verseny honlapja: verseny.mta.hu