A felfedezés örömének megismerése – Gyerekegyetem a BME-n

Minél többet megmutatni az általános iskolás diákoknak mindazokból a műszaki, természettudományi, informatikai, gazdaság- és társadalomtudományi területekből, amelyeket a BME oktatói-kutatói közösségei művelnek – ez a célja az első ízben 2015-ben megrendezett nyári tábornak, a Gyerekegyetemnek. A Magyar Tudomány júliusi számában a 2015–16-os táborok tapasztalatait foglalták össze a szervezők.

2017. július 25.

A program ötletét a német nyelvterületen már évek óta létező Kinderuni és az angol nyelvterületen működő Children’s University „mozgalom” adta. A gyerekek kíváncsiságát egy nagyon fogékony életkorban próbálják felkelteni a tudományok iránt: a hét–tizenkét éves gyerekek betekintést nyernek az egyetem életébe, kísérleteket végeznek, kötetlen formában ismerkednek a különböző tudományterületekkel.

A nyári Gyerekegyetem egyhetes koncentrált, előadásokból, szemináriumokból, projektfeladat megoldásából, versenyekből álló eseménysorozat, amely jelképes diplomaosztó ünnepséggel zárul.

Fotó: gyerekegyetem.bme.hu

Az előadók 35-40 perces előadásokkal, kísérletekkel készülnek. A gyerekeknek minden előadás után lehetőségük van kérdezni. Az előadókat is meglepte, milyen sok értelmes és jó kérdést kaptak. Harsányi Gábor egyetemi tanárt a szakmaiság népszerűsítése és a gyerekekkel való foglalkozás lehetősége vonzotta. Az Elektronikai Technológia Tanszék vezetője érdeklődve hallgatta „Hogyan készül az okostelefonunk?” című előadásán a gyerekeket izgató kérdéseket, amelyek előadás közben és után is elhangzottak (például hogy hány milliárd telefon készül a világon, vagy hány kötés van egy panelen).

A Villamosmérnöki és Informatikai Kar oktatója kiemelte a gyerekek fegyelmezettségét, és kifejezetten jó élményként számolt be a teltházas előadóteremben, figyelmesen hallgató és értelmesen kérdező gyerekek előtt tartott előadásról. „Gyakran nagyobb érdeklődést mutattak, mint az igazi egyetemisták” – tette hozzá mosolyogva Harsányi Gábor, aki jövőre is szívesen vállalja a feladatot.

Pázmándi Kinga egyetemi docens tanári pályafutása legnagyobb kihívásának és egyben legihletőbb élményének nevezte részvételét a Gyerekegyetemen. A Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Üzleti Tudományok Intézet igazgatója nagyon izgult „Jó reklám – rossz reklám?” című órája előtt. A docens asszonyt lenyűgözte a gyerekek kritikus hozzáállása a reklámokhoz és az átlagfogyasztót megszégyenítő tájékozottsága. Az alsó tagozatos iskolások arra is kíváncsiak voltak, hogy bizonyos, gyermekműsorokat tartalmazó idősávokban miért reklámoznak a gyerekek számára érdektelen termékeket, illetve nagyon izgatta őket a reklámozás szakmai háttere és értékesítési rendszere.

Tovább a Magyar Tudományban megjelent összefoglalóra.