Eseménynaptár

Kis Tudósok Délutánja 2019

Előadás-sorozat

Időpont

2019. március 30. 13.00-18.00 óra között

Helyszín

MTA Természettudományi Kutatóközpont - földszinti kis és nagy előadó, aula
1117 Budapest, Magyar tudósok körútja 2.

Részletek

Hogyan látják a babák a világot? Honnan tudjuk, mire gondolhatnak, amikor még nem tudják nekünk elmondani? Hogyan kezdik el érteni a beszédet és kezdenek maguk is beszélni? Mi jár egy óvodás fejében? 

Ismerje meg a Budapesten működő fejlődéskutató központok munkáját! Március 30-án a MTA Természettudományi Kutatóközpontjában több budapesti kutatóközpont mutatkozik be. A kutatócsoportok közös küldetése, hogy minél többet megtudjanak a csecsemők és kisgyermekek gondolkodásáról, a beszédfejlődésről. A látogatók rövid előadásokon és interaktív bemutatókon keresztül nyerhetnek betekintést a fejlődéslélektan kérdéseibe és módszereibe.

Az eseményen való részvétel ingyenes, de a korlátozott férőhelyek miatt regisztrációhoz kötött.  

Regisztráció az eseményre
https://goo.gl/forms/2WwXSnns9dUYJwKk1  

Helyszín: https://goo.gl/maps/8cTWqAnnWAK2 

Program*:

12:15 A helyszíni regisztráció kezdete
13:00 A program megnyitása (Winkler István)
13:05 – 14:30 Bemutatkoznak a laborok (1. rész)
14:30 – 15:30 Szünet: interaktív kiállítás, bemutatók megtekintése
15:30 – 17:00 Bemutatkoznak a laborok (2. rész)
17:00 – 17:05 Zárszó
17:05 – 18:00 Interaktív kiállítás, bemutatók megtekintése
18:00 A rendezvény vége

* A programváltoztatás jogát fenntartjuk.

Részt vevő laborok:

  • CEU Babakutató Labor (CEU Kognitív Fejlődéslélektani Kutatóközpont)
  • ELTE Babalabor (ELTE PPK Pszichológiai Intézet, MTA-ELTE Lendület Társas Elmék Kutatócsoport)
  • PPKE Korai Fejlődés Kutatócsoport (PPKE Fejlődés- és Klinikai Gyermeklélektan Tanszék)
  • MTA TTK KPI, Hang- és Beszédészlelési Kutatócsoport
  • MTA NYTI, Pszicholingvisztikai Kutatócsoport
  • MTA NYTI, Analógiás, Laboratóriumi és Formális Fonológia-Alaktan Kutatócsoport
  • MTA TTK AKK, Neurokognitiv Fejlődés Kutatócsoport
  • BME TTK KTT, Kísérleti pragmatika kutatócsoport
  • ELTE BTK, Fonetikai Tanszék
  • MTA-ELTE, Lendület Lingvális Artikuláció Kutatócsoport
  • SE, Orvosi Vegytani, Molekuláris Biológiai és Patobiokémiai Intézet
  • Alfa Generáció Labor (ELTE TTK Etológia Tanszék)


Részletes Program

Előadások
(1) A Kognitív Babalogika: bepillantás a gondolkodás fejlődésének kezdeteibe (Téglás Ernő, CEU Babakutató Labor)
(2) Koraszülöttek nyelvi fejlődése az élet első évében (Varga Zsuzsanna, MTA TTK AKK, Neurokognitiv Fejlődés Kutatócsoport)
(3) Társas Elmék - Bemutatkozik az ELTE Babalabor (Oláh Kata, ELTE Babalabor)
(4) A baba- mama kapcsolat egyéni mintázatai- a biológia és pszichológia összekapcsolódása az első évben (Márkus Lilla, PPKE Korai Fejlődés Kutatócsoport & Barta Csaba, SE, Orvosi Vegytani, Molekuláris Biológiai és Patobiokémiai Intézet)
(5) A babák szókincsfejlődése: tekintetkövetéses és kérdőíves vizsgálatok (Kas Bence & Káldi Tamás, MTA NYTI, Pszicholingvisztikai Kutatócsoport)
(6) Az átvitt jelentések és utalások megértése kisgyermekkorban. (Balázs Andrea, BME TTK KTT, Kísérleti pragmatika kutatócsoport)

Interaktív bemutatók
(1) Mobil Eye-tracker - az emlékezeti rekollekció vizsgálatára (Nagy Márton, ELTE Babalabor)
(2) Hogyan alkotunk kísérleti  tárgyakat? - Idői viszonyok előhívás kisgyerekeknél (Király Ildikó & Elekes Fruzsina, ELTE Babalabor)
(3) Mozgás, figyelem, gondolkodás- a csecsemő készségeinek megismerése (Farkas Flóra, PPKE Korai Fejlődés Kutatócsoport) 14:30 – 15:30
(4) A kapcsolat megfigyelésének szubjektív és objektív lehetőségei (Márkus Lilla Viktória, PPKE Korai Fejlődés Kutatócsoport) 17:15 – 18:00
(5) Ügyürübügyürü, avagy a dajkanyelv tanulható? (Mády Katalin, Kohári Anna, Szalontai Ádám, MTA-NYTI, Analógiás, Laboratóriumi és Formális Fonológia-Alaktan Kutatócsoport & Deme Andrea ELTE BTK, Fonetikai Tanszék, MTA-ELTE, Lendület Lingvális Artikuláció Kutatócsoport)
(6) Hogyan értik meg a gyermekek a bizonytalan jövőbeli eseményeket? (Neha Khetrapal & Madarász Levente, CEU Babakutató Labor)
(7) Hogyan értelmezik a gyerekek a manuális jeleket? (Bulatovic-Hajnal Edina, CEU Babakutató Labor)
(8) Alfi, a "jó mobil": hogyan fordíthatjuk pozitív irányba a gyerekek kütyüzését? (Konok Veronika & Jurányi Zsolt, Alfa Generáció Labor)

Poszterek

(1) Mi az a tudatelmélet? (Forgács Bálint, ELTE Babalabor)
(2) A szülői megítélés és a baba stressz-szabályozásának lehetséges útvonalai (Márkus Lilla Viktória & Farkas Flóra, PPKE Korai Fejlődés Kutatócsoport)
(3) Tudnak a babák számolni? A válasz: igen! (Barbara Pomiechowska & Mészégető Dorottya, CEU Babakutató Labor)
(4) Vajon a 19 hónapos csecsemők azt gondolják, hogy az animációk valós, fizikai események? (Barbu Revencu & Iulia Savoş, CEU Babakutató Labor)
(5) Hogyan értelmezik a csecsemők a feléjük intézett többértelmű kéréseket? (Otavio Mattos & Kármán Petra, CEU Babakutató Labor)
(6) „Gereblye a fejemben?”: eszközhatékonyság és tudatelmélet óvodáskorban (Fischer Paula, CEU Babakutató Labor)
(7) A tagadás megértése totyogóknál (Szabó Eszter, CEU Babakutató Labor)
(8) A szem a tudás tükre – szemmozgáskövetéssel a nyelvfejlődés nyomában (Szerafin Ágnes Kata, MTA NYTI, Pszicholingvisztikai Kutatócsoport; MTA TTK KPI, Hang- és Beszédészlelési Kutatócsoport)
(9) Hogyan hat a gyerekekre a kütyüzés? (Konok Veronika & Peres Krisztina, Alfa Generáció Labor)

Szervező

MTA Természettudományi Kutatóközpont (MTA TTK)

Kapcsolattartó

Háden Gábor