Eseménynaptár

Új eredmények a Magyar Tudományos Akadémia által támogatott csillagászati-földtudományi kutatások köréből

Tudományos ülés

Időpont

2018. február 14., 10:00 óra

Helyszín

MTA Székház, Nagyterem
1051 Budapest, Széchenyi István tér 9.

Részletek

PROGRAM

10.00 Előszó
Szarka László (főigazgató, MTA CSFK)

10.05 A Csillagászati Intézet kiemelt tudományos eredményei 2017-ben
Kiss László (MTA CSFK KTM CSI)

10.20 Új archeometriai eredmények a Seuso kutatási projektben
Bajnóczi Bernadett, Mozgai Viktória, Fórizs István, Szabó Máté, Tóth Mária (MTA CSFK FGI)

10.35 Fémmegkötődés talajalkotó ásványszemcséken
Sipos Péter, Németh Tibor (MTA CSFK FGI), Kovácsné Kis Viktória (MTA EK MFA), Balázs Réka (MTA CSFK FGI)

10.50 Nagy adatbázisok használata az ingázás és mobilitás földrajzi jellemzőinek kutatásában
Kondor Attila, Prorok Márton, Szabó Tünde, Agárdi Norbert (MTA CSFK FTI)
11.05 Sopron a belföldi migrációban: híd és/vagy ugródeszka
Kiss Edit Éva (MTA CSFK FTI, SE Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar), Jankó Ferenc, Bertalan Laura, Mikó Eszter (SE Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar)

11.20 A litoszféra fogalom „újraértelmezése”
Kovács István (MTA CSFK GGI), Lenkey László (ELTE TTK Geofizikai Tanszék), Green H. David (University of Tasmania, Hobart), Fancsik Tamás, Falus György, Kiss János, Orosz László, Vikor Zsuzsanna, Angyal Jolán (Magyar Bányászati és Földtani Szolgálat), Szanyi Gyöngyvér, Gráczer Zoltán, Novák Attila, Wéber Zoltán, Süle Bálint (MTA CSFK GGI), Berkesi Márta, Szabó Csaba (ELTE TTK Kőzettani és Geokémiai Tanszék, Litoszféra Fluidumkutató Laboratórium)

11.35 A piszkéstetői infrahangállomás − egy új diszciplína bevezetése Magyarországra
Bondár István, Czanik Csenge (MTA CSFK GGI)

11.50–12.05 Szünet

12.05 Későholocén földrengések kimutatása archeoszeizmológiai módszerekkel
Kázmér Miklós (MTA-ELTE Geológiai, Geofizikai és Űrtudományi Kutatócsoport)

12.20 Új eredmények a telítetlen felszín alatti közeg hidrogeofizikai modellezésében
Szabó Norbert Péter, Szűcs Péter, Dobróka Mihály, Balogh Gergely Pál (MTA-ME Műszaki Földtudományi Kutatócsoport, ME Műszaki Földtudományi Kar)

12.35 Gázok geokémiája a székelyföldi Csomádon: üzenet a mély magmás rendszerből
Kis Boglárka-Mercédesz, Harangi Szabolcs (MTA-ELTE Vulkanológiai Kutatócsoport), Ionescu Artur (MTA-ELTE Vulkanológiai Kutatócsoport és Babeș-Bolyai University, Faculty of Environmental Science and Engineering), Calin Baciu, (Babeș-Bolyai University, Faculty of Environmental Science and Engineering), Palcsu László (MTA Atomki), Antonio Caracausi (INGV, Sezione Palermo), Carlo Cardellini (University of Perugia, Department of Physics and Geology), Fátima Viveiros (IVAR, University of the Azores)

12.50 Az aeroszol-szennyezettség és a ködképződés kapcsolata hidegpárnás légköri helyzetekben a Kárpát-medencében
Gelencsér András, Molnár Ágnes, Imre Kornélia (MTA-PE Levegőkémiai Kutatócsoport)

13.05 Holocén gyors klímaváltozási események és antropogén erdőirtások a Kárpátok magashegységeiben: klimatikusan determinált-e a tájhasználat mértékének változása?
Magyari Enikő, Pál Ilona, Vincze Ildikó (MTA-MTM-ELTE Paleontológiai Kutatócsoport), Orbán Ildikó (ELTE TTK Növényrendszertani, Ökológiai és Elméleti Biológiai Tanszék), Buczkó Krisztina (MTM Növénytár), Tóth Mónika (MTA ÖK BLI), Braun Mihály, Hubay Katalin (MTA Atomki), Daniel Veres (Institute of Speleology, Romanian Academy of Sciences), Walter Finsinger (CNRS/UM/IRD/EPHE, Montpellier), Elena Marinova (Department of Palaeontology, Royal Belgian Institute of Natural Sciences), Hilary Birks (Department of Biology, University of Bergen), Oliver Heiri (Institute of Plant Sciences and Oeschger Centre for Climate Change Research, University of Bern), Odile Peyron (Université de Franche-Comté, Besançon)